image, آموزش کامل نحوه نبض گرفتن توسط خود فرد

▪ پیدا کردن نبض ساعد.

این نبض در بخش داخلی مچ دست قرار دارد. از بخش بالای انگشت اشاره و انگشت سوم استفاده کنید. انگشت‌هایتان را درست زیر چین مچ دست در سمت انگشت شست قرار داده و به آرامی فشار دهید تا یک ضربه را احساس کنید. انگشتانتان را اطراف آن حرکت دهید تا نبض را احساس کنید.

پیدا کردن نبض رگ کاروتید.

برای پیدا کردن نبض کنار گردن، انگشت اشاره و انگشت سومتان را درست زیر خط فک، در گودی بین نای و عضله بزرگ گردن قرار دهید. به آرامی فشار دهید تا نبض را احساس کنید.

▪ بررسی و ثبت ضربان قلب.

از یک ساعت مچی یا دیواری استفاده کنید که عقربه ثانیه شمار دارد. تعداد ضربانی که در یک دقیقه می‌شنوید را بشمارید. این دقیق‌ترین روش است.

▪ تعیین تعداد ضربان قلب.

تعداد ضربانی که در ۱۵ ثانیه احساس می‌کنید را بشمارید و ضرب در ۴ کنید تا تعداد ضربان قلبتان در یک دقیقه را بدست آورید. می‌توانید تعداد ضربان در ۳۰ ثانیه را بشمارید و ضرب در ۲ کنید. ولی دقت این روش کمتر است.

▪ تعیین ضربان عادی قلب.

ضربان قلب نرمال برای بزرگ‌سالان ۶۰ الی ۱۰۰ضربه در دقیقه است. برای کودکان زیر ۱۸ سال، ۷۰ الی ۱۰۰ ضربه در دقیقه است. این تعداد میزان ضربان قلب شما در زمان استراحت است.

▪ بررسی قدرت ضربان.

قدرت نبضتان را نمی‌توانید محاسبه کنید. زمانی که نبضتان را احساس می‌کنید، باید «سست»، «ضعیف»، «قوی»، یا «جهنده» بودن نبضتان را مشخص کنید.

▪ ریتم نبض.

ریتم ضربان، اندازه‌گیری ضربان قلب و مکث بین آن‌ها است. اگر نبضتان یکنواخت است، پس نبض شما منظم است. اگر شما یک پرش و یا چیز عجیب و غریب دیگری در ضربان خود تشخیص دادید، پس احتمالاً نبضتان نامنظم است.

با استفاده از انگشت اشاره و انگشت سومتان نبض خود را پیدا کنید. هرگز از انگشت شست برای پیدا کردن نبض استفاده نکنید؛ زیرا خودش نبض دارد.

image, آموزش کامل نحوه نبض گرفتن توسط خود فرد

اگر نمی‌توانید نبض خود را پیدا کنید چه کاری باید انجام دهید؟

از نوک انگشتان به جای قرار دادن انگشتان در روی مچ دست استفاده کنید. نوک انگشتان را در قسمت‌های مختلف گذاشته و ۵ ثانیه همان‌طور نگه دارید.

فشار نوک انگشتانتان را روی مچ دست تغییر دهید.

دستتان را به سمت کف زمین بگیرید. این کار را زمانی که دستتان به طرف بالا است، انجام دهید تا تغییر در جریان خون به پیدا کردن نبض کمک کند.

از گوشی پزشکی برای تعیین نبضتان استفاده کنید. پیراهنتان را درآورید و گوشی را روی سینه‌تان بگذارید و گوش دهید. تعداد ضربان را بشمارید.

    image, آموزش کامل نحوه نبض گرفتن توسط خود فرد

    تعیین حداکثر ضربان و ضربان ایده‌آل

    با استفاده از حداکثر ضربان قلب بالقوه‌تان، می‌توانید ضربان قلب ایده‌آلتان را تعیین کنید. از این فرمول استفاده کنید: حداکثر ضربان قلب پیش‌بینی شده= سن – ۲۲۰.

    به مدت ۳۰ دقیقه، سخت ورزش کنید. سپس بلافاصله بعد از تمرین یا در حین تمرین میزان ضربان قلب خود را چک کنید. حداکثر ضربان قلب واقعی‌تان را با حداکثر ضربان قلب بالقوه‌تان مقایسه کنید. اعداد باید نسبتاً مشابه باشند.

    اگر طی ورزش کردن نبضتان را می‌گیرید، پای خود را در حال حرکت نگه دارید وگرنه خون ممکن است در اندام‌های تحتانی‌تان جمع شود.

    image, آموزش کامل نحوه نبض گرفتن توسط خود فرد

    یافتن ضربان قلب ایده‌آل:

    ضربان قلب ایده‌آل ۶۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربان قلبتان است. زمانی که ورزش می‌کنید، نبض خود را برای ۱۵ ثانیه چک کنید. تعداد ضربان باید ۶۰ تا ۸۵ درصد حداکثر ضربان قلبتان باشد.

    -برای اندازه‌گیری ضربان قلبتان در زمان استراحت، یک دقیقه قبل از گرفتن نبضتان روی زمین دراز بکشید.

    -می‌توانید از گوشی‌های هوشمند برای تعیین میزان ضربان قلبتان استفاده کنید.

    -از شقیقه یا قفسه سینه‌تان نیز می‌توانید برای تعیین ضربان استفاده کنید. ولی این کار متداول نیست.

    -اگر متوجه ضربان جهنده شدید، به پزشک مراجعه کنید.

    -اگر ضربان قلبتان نامنظم یا سریع است، به پزشک مراجعه کنید.

    -هر دو شریان کاروتید در گردنتان را به طور همزمان لمس نکنید. زیرا گردش خون به مغز را کاهش می‌دهد.

    -بیش از حد گردن خود را فشار ندهید، زیرا می‌تواند مکانیزم رفلکس را تحریک کند و باعث کاهش سرعت قلب شود.


    همچنین بخوانید: باز نشر : تک فارس
    در صورتی که شما نسبت به محتوای این پست، حق کپی رایت دارید اطلاع دهید