تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش کاشت و نگهداری درخت نارگیل در خانه

image آموزش کاشت و نگهداری درخت نارگیل در خانه

هر چه نارگیل تازه تر و پر آب تر باشد شانس شما برای جوانه زنی نارگیل افزایش می یابد. سعی کنید نارگیل های سبز را انتخاب کنید . اگر نارگیل تازه هم در دسترس شما نبود می توانید از نارگیل های قهوه ای موجود در میوه فروشی ها استفاده کنید.

روش آماده سازی نارگیل برای جوانه زنی

برای کاشت نارگیل ابتدا باید پوست نارگیل را به صورت کامل کنده و آن را به مدت ۲-۳ روز در یک ظرف پر از آب قرار دهید. پس از آن نارگیل را در یک پلاستیک زیپک دار قرار می دهید و به مقدار یک چهارم لیوان آب داخل پلاستیک می ریزید تا رطوبت نارگیل حفظ شود. سپس هوای داخل پلاستیک را خالی کنید و درب پلاستیک را ببندید.

نحوه کاشت نارگیل در گلدان

تکفارس آی آر

پلاستیک را باید در جای گرم و تاریک قرار دهید تا نارگیل جوانه بزند. منظور از جای گرم دمای معمولی اتاق می باشد.

حتما باید روی نارگیل را یا با پارچه ای بپوشانید یا در جای تاریک قرار دهید. سپس هر ۳-۴ روز یکبار نارگیل را چک کنید تا آب کافی داشته باشد. پس از ۲ تا ۶ هفته جوانه سفید نارگیل را مشاهده میکنید که از داخل یکی از چشم هایش خارج شده و این یعنی تا اینجای کار موفق عمل کرده اید.

جوانه نارگیل

پس از مشاهده جوانه نارگیل باید به مدت ۳ روز صبر کرده و نارگیل را در همان شرایط نگه دارید. سپس آن را به جای منتقل کنید که هم گرم باشد و هم دارای نور کافی و غیر مستقیم خورشید. پس از گذشته یک هفته تا ده روز کم کم جوانه سفید نارگیل بزرگتر شده و تغییر رنگ می دهد شروع به بالا آمدن میکند. همزمان با رشد جوانه به سمت بالا ریشه دراز نارگیل نیز از زیر جوانه شروع به پایین رفتن میکند و پس از مدتی شما ریشه های کوچک سفید رنگی بر روی همان ریشه دراز مشاهده میکنید. تا اینجا هنوز نیز نارگیل ما در پلاستیک خواهد ماند تا به اندازه کافی جوانه سبز رنگ شود و ریشه های قوی و بزرگتری پیدا کند.

پس از گذشت ۳۰ روز از جوانه زنی نارگیل وقتی مشاهده کردید که جوانه شما سبز رنگ شده و ریشه های خوبی دارد می توانید نارگیل را به محل کاشت دائمی منتقل کنید. برای کاشت نارگیل داخل گلدان عجله نکنید، نارگیل شما داخل همان پلاستیک هم می تواند به خوبی رشد کند و هر چه بیشتر صبر کنید تا ریشه هایش بزرگتر شوند بهتر است.

www.takfars.ir

شرایط محل کاشت نارگیل

همانطور که قبلا گفتیم نارگیل در آب و هوای استوایی و خیلی مرطوب رشد میکند بنابراین اگر شما در جایی هستید که آب و هوای مرطوب و گرمی در ۴ فصل سال دارد میتوانید نارگیل را در فضای باز و باغچه خود بکارید اما اگر مثل خود ما در آب و هوایی کویری با زمستان های خشک زندگی میکنید و شرایط را نا مناسب می دانید بهترین کار این است که نارگیل را داخل یک گلدان و داخل منزل بکارید.

آماده سازی گلدان برای کاشت نارگیل

بهترین گلدان برای کاشت نارگیل از نوع سفالی و گلی می باشد تا بتواند به خوبی رطوبت نارگیل را تامین کند. گلدان های ما را که در تصویر بعدی مشاهده میکنید از نوع سفالی و بدون لعاب هستند.

اندازه گلدان

اندازه گلدان شما باید از نظر ارتفاع حداقل ۴۰ سانتی متر و از نظر قطر حداقل ۲ برابر نارگیل باشد.

خاک گلدان

بهترین خاک برای نارگیل ماسه رودخانه ای می باشد. اما از آنجا که شاید خاک مناسب برای نارگیل را نتوانید پیدا کنید می توانید از ترکیب زیر که توسط خود ما نیز استفاده شده است بهره مند شوید. به خاطر داشته باشید خاک گلدان باید به صورتی باشد که سریعا و به خوبی آب اضافی گلدان را خالی کند. یعنی هنگامی که شما گیاه را آبیاری میکنید زهکشی خاک قوی باشد. به طور مثال به هیچ وجه خاک رس که دارای چسبندگی بالا می باشد برای کاشت نارگیل مناسب نیست.

ترکیب خاک مورد استفاده

ما برای خاک گلدان به صورت زیر عمل کرده ایم

تک فارس

کوکو پیت : ۵۰ درصد

پرلیت : ۴۰ درصد

پوکه : ۱۰ درصد

ابتدا کف گلدان را با پوکه های سبک یا سنگ درشت پر میکنیم تا آب گلدان به راحتی از بین پوکه ها یا سنگ ها خارج شود سپس در گلدانی دیگر به مقدار ۵۰ درصد کوکوپیت و ۴۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد پوکه یا سنگ مخلوط خاک نارگیل را درست میکنیم و خاک را پس از مخلوط کردن در گلدان می ریزیم.

سپس نارگیل را داخل خاک قرار می دهیم. خاک گلدان باید تا زیر جوانه سبز رنگ پر شود و بیشتر نیازی نیست همین که ریشه ها را در بر بگیرد کافیست.

حالا با آب پاش سر تا سر خاک را آب پاشی میکنیم تا کل خاک به خوبی مرطوب شود. حتما چک کنید که آب به خوبی از گلدان خارج شود.

نارگیل کاشته شده در گلدان

هم اکنون کار کاشت نارگیل تمام است و باید آن را به مکانی منتقل کنید که نور کافی و مستقیم خورشید داشته باشد، مرطوب باشد و دمای آن مکان از ۲۰ درجه کمتر نباشد. برای حفظ رطوبت نارگیل می توانید هر روز حداقل ۳ بار نارگیل را آب پاشی کنید و یا روی زیر گلدانی را با سنگ های درشت پوشانده و مقداری آب در زیر گلدانی بریزید تا اطراف نارگیل مرطوب بماند.

توجه داشته باشید تا یکسال اول نارگیل شما به هیچ کود و تغذیه ای نیاز ندارد.

نکات مهم

T A K F A R S

آبی که برای آبیاری گیاهان استفاده میکنید باید به مدت ۲۴ ساعت مانده باشد تا کلر آن به گیاه آسیب نزند.

نارگیلی که شما کاشته اید به جا به جایی بسیار حساس می باشد و تا یک سال نیازی به تعویض گلدان نیست فقط زمانی که متوجه شدید ریشه ها از کف گلدان بیرون زده یا گلدان برای گیاه شما کوچک شده است نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تنها نارگیل هایی به میوه دهی می رسند که در فضای بیرون منزل و در شرایط آب و هوایی خوبی باشند. مدت زمان میوه دهی درختان نارگیل نیز بین ۵-۹ سال می باشد.

زمانی گیاه را آبیاری کنید که خاک گلدان در حال خشک شدن می باشد. آبیاری بیش از اندازه باعث از بین رفتن گیاه می شود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر