تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش پاک کردن لکه روغن و زنگ زدگی و هر لکه دیگر از روی سطوح

image آموزش پاک کردن لکه روغن و زنگ زدگی و هر لکه دیگر از روی سطوح

از بین بردن لکه های رنگ

برای لکه زدایی رنگ ها باید بدانیم که چندین نوع رنگ داریم و بعداً برای هر نوع از آنها تدبیر خاصی بیندیشیم. سه نوع رنگ داریم : لکه های مربوط به آبرنگ، لکه رنگ پلاستیکی، لکه رنگ روغنی.

پاک کردن زنگ زدگی روی لباس

برای پاک کردن زنگ زدگی روی لباس باید مدت ۱۰ دقیقه با دوای ضد زنگ لکه را ماساژ دهید. و بعد با پودر رختشویی محل لکه را بشویید.

تکفارس آی آر

لکه زنگ زدگی روی حوله با آبلیموی داغ برطرف می شود. اما هیچ وقت محل زنگ زدگی را با صابون نشویید.

از بین بردن لکه جوهر از روی لباس

لباسی را که به جوهر آلوده شده است به مدت ۵ دقیقه در ظرف پر از شیر بخوابانید سپس آن را بیرون آورده با آب معمولی بشویید اثر لکه جوهر به کلی از بین خواهد رفت.

پاک کرن لکه های روی سفره

اگر سفره شما بر اثر چربی لک گرفته است و با شستن هم از بین نمی رود می توانید سفره را بعد از شستن در آفتاب روی بند لباس پهن کنید و یک روز جلوی نور آفتاب بگذارید با این کار نور خورشید لکه های سفره را از بین می برد.

www.takfars.ir

پاک کردن لکه واکس کفش

اگر بر اثر بی احتیاطی لکه واکس روی فرش یا لباستان مالید می توانید ابتدا پنبه ای را خیس کنید و روی آن بکشید و سپس روی پنبه مقداری مایع ظرفشویی و بر فرش بمالید.

پاک کردن سیاهی مهر

گاهی مهرها در خانه رنگ سیاه به خود می گیرند برای برطرف کردن سیاهی آن، آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی بخاری قرار دهید بعد از گذشت مدت مذکور سیاهی مهر کاملاً برطرف می گردد.

پاک کردن اثر انگشت روی دیوار

در خانه بسیار اتفاق می افتد که جای انگشت بچه ها روی دیوار میماند. برای برطرف کردن اثر انگشت بچه و لکه های روی دیوار یک سیب زمینی را نصف کنید و با هر نصف سیب زمینی چندین بار در و پنجره و دیوار بمالید و بعد با یک اسفنج جای لکه را پاک کنید.( این دستور برای دیوارهای رنگ روغنی و پلاستیکی مفید است.)

پاک کردن اثر سوختگی با اتو

اگر لباس شما بر اثر گرمای زیاد اتو زرد رنگ شده می توانید پیاز را دو نیم کرده و روی پارچه کتانی بمالید لکه های زرد برطرف خواهد شد و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقیقه خیس کرده و سپس آن را بشویید.

رفع زنگ زدگی

قفل ها، دستگیره ها و کلیدها از لوازمی هستند که دچار زنگ زدگی می شوند. اگر از لکه های زنگ زدگی جلوگیری نشود، هر روز افزایش می یابد و در نهایت موجب خرابی آن وسیله می شود. برای رفع این مشکل کافی است مقداری نفت را با مقداری روغن خوراکی مخلوط کنید و به وسیله ی آن قفل ها و کلیدها را پاک کنید مطمئن باشید که زنگ زدگی آن به خوبی از میان خواهد رفت.

تک فارس

زدودن لکه آبرنگ

زدودن لکه آبرنگ ساده است برای این منظور باید با آب سرد بشویید سپس با آب نیم گرم و پودر رختشویی آنها را تمیز بشویید و آب بکشید و اگر خیلی سمج باشد، پنبه را به گلیسیرین آغشته کنید و روی آن بمالید سپس با آب گرم و پودر رختشویی بشویید و آب بکشید و اگر نتیجه نگرفتید از تربانتین استفاده کنیم.

لکه های پلاستیکی

ابتدا اضافی رنگ را بتراشید سپس نفت خام بمالید و با پنبه پاک کنید و سرانجام با آب گرم و صابون بشویید و آبکشی نمایید.

لکه های رنگی روغنی

اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقریباً غیر ممکن است اما در صورتی که هنوز خشک نشده و یا فقط یکی دو روز پیش اتفاق افتاده است باید چنین کرد: از روی هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ی تیز کار بگیرید بعد پنبه ای را به تربانتین آغشته کنید و روی لکه بمالید سپس با پنبه دیگری پاک کنید این کار را چندین بار تکرار کنید و ته رنگ را نیز با آب گرم و پودر لباسشویی از بین ببرید مسلماً از نتیجه کار راضی خواهید بود.

پاک کردن لکه رنگ روی قالی

لکه زدایی رنگ روی قالی و موکت مشکل تر است برای پاک کردن آنها باید پنبه را با تربانتین خیس کنید و بر روی لکه بمالید و بعداً با پنبه دیگری پاک کنید تا اینکه لکه از میان برود.

پاک کردن لکه روغن ماشین

تا به حای پیش آمده است که از کنار ماشین عبور کرده باشید و لباس شما سیاه شده باشد برای این منظور روی لکه ها، کره یا روغن،بمالید و بگذارید ۱۲۲ ساعت بماند. سپس آن را با بنزین پاک کنید و این راه برای لباس های ابریشمی و کتانی است.

T A K F A R S

برای پارچه های چرمی می توانید مقداری وازلین روی روغن بمالید و بعد از یک ساعت و نیم با تتراکلرورد و کربن پاک کنید سپس با یک تکه پارچه پشمی آن جلا دهید.

نکته ۱ : کلیه موارد و راهکارهایی که در زیر اشاره می شود، برای لباس ها و پارچه های قابل شست وشو هستند. لکه بری از روی لباس های غیرقابل شست و شو، باید توسط افراد متخصص و مواد مناسب در خشکشویی ها انجام پذیرد.

نکته ۲ : امروزه لکه برهای شیمیایی متعددی به بازار آمده اند که کاربرد آنها نه تنها بی تأثیر نیست بلکه به جهت در دسترس بودن و عدم نیاز به امکاناتی جهت شست و شو، از اهمیت ویژه ای برخوردار است ولی آنچه باید مورد توجه قرار گیرد این است که برای استفاده از لکه بر چه از نوع شیمیایی و چه دست ساز خانگی، از قسمت پشت لکه باید اقدام شود. به این ترتیب از پخش شدن لکه جلوگیری به عمل می آید.

نکته ۳ : هنگامی که پارچه دیگری را به محلول لکه بر آغشته کردید و میخواهید از آن برای زدودن لکه استفاده کنید، توجه داشته باشید که نحوه تمیز کردن باید با سیستم ضربه ای باشد و از مالش پارچه بر روی لکه خودداری شود.

نکته ۴ : ضربات پارچه حاوی لکه بر را ابتدا از محدوده خارجی لکه شروع کنید و به داخل ادامه دهید.

نکته ۵ : برای شست و شوی اغلب لکه های غیر چربی، کاربرد آب سرد نیاز است؛ آب گرم و به خصوص آب داغ لکه را پایدار می کند. البته روش استفاده و نوع لکه نیز تعیین کننده است.

از بین بردن لکه گل و لای از روی لباس

کافی است یک عدد سیب زمینی را با چاقو به دو نیم کنید و بر روی لکه بمالید، سپس لباس را در آب سرد بخیسانید و طبق معمول با مواد شوینده شست و شو دهید. در صورتی که لکه همچنان پایدار ماند، دستمال را به الکل آغشته کنید و بر روی لکه بمالید.

از بین بردن لکه سس گوجه فرنگی

ابتدا روی سطح لکه را با روش ضربه ای به وسیله پارچه دیگر به الکل آغشته کنید، سپس در آب سرد و مواد شوینده بشویید. اگر لکه روی سطح فرش یا موکت ایجاد شده باشد، ابتدا مقداری فوم ریش تراشی بر روی لکه بریزید و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهید تا پاک شود. سپس دستمال دیگری را کمی مرطوب کنید و بر روی لکه بکشید و صبر کنید تا خشک شود.

تک فارس www.takfars.ir

از بین بردن لکه چربی بر روی لباس

ابتدا با دستمال کاغذی توالت ضرباتی آرام به سطح لکه بزنید و باقیمانده چربی را به دستمال منتقل کنید. برای لباس های رنگ روشن و قابل شست وشو با ماشین، می توانید در صورت امکان آنها را در ماشین لباسشویی و درجه حرارت بالا شست وشو دهید ولی در غیر این صورت یا لکه زدایی را به خشکشویی بسپرید یا با دست شست وشو دهید.

نکته: برای جذب لکه های چربی و حتی لکه های حاصل از ریختن نوشابه، آب میوه و مانند اینها بر روی لوازم دکوراسیونی مانند مبلمان یا فرش، بهترین کار ریختن قشر نازکی از نمک یا پودر تالک (پودر بچه) و رها کردن لکه برای مدت نیم ساعت تا یک ساعت است. پس از طی این مدت با جارو برقی پودرها را جمع کنید و سپس با شامپو فرش یا کف حاصل از کمی مایع ظرفشویی و آب شست وشو دهید. البته مرحله فوق را می توانید چند بار تکرار کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر