تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش مهارت های لازم برای خوب حرف زدن در جمع و مهمانی

image آموزش مهارت های لازم برای خوب حرف زدن در جمع و مهمانی

با هدف حرف بزنید

پیش از آغاز یک مکالمه، حتما مطمئن شوید که به چه نتیجه ای میخواهید دست پیدا کنید:

آیا قرار است اطلاعات بگیرید؟

برای کشتن وقت در طول سفر است؟

تکفارس آی آر

برای شناخت بیشتر طرف مقابل است؟

تعیین هدف پیش از مکالمه باعث می شود تا با تسلط بیشتر مکالمه خود را مدیریت کنید و هرگز در میان صحبت کردن دچار شک و تردید نمی شوید.

صادق باشید

مکالمه را زمانی آغاز کنید که خودتان هم دوست دارید. اگر تمایلی به گفت‌وگو ندارید اما بر مبنای مسوولیت های خود مجبور به انجام آن هستید، سعی کنید صحبت کوتاهی داشته باشید.

اگر قرار است خارج از محدوده اجبار، مکالمه ای داشته باشید خود را تشویق کنید تا آن را بر اساس اشتیاق یا هدف مشخصی انجام دهید. یکی از راه های صادق بودن این است که از خود بپرسید این مکالمه برای شما و طرف مقابل چه معنایی دارد.

www.takfars.ir

صداقت و بی ریا بودن از ابتدایی ترین اصول مکالمه معنادار و هدف دار است.

موضوع خوب انتخاب کنید

موضوعی به موقع و مناسب برای گفت‌وگو خود انتخاب کنید. آغا یک مکالمه با موضوع مشخص در درجه اول به رابطه شما و طرف مقابل و سپس به موقعیت و شرایط شما بستگی دارد. به طور مثال، اگر قصد صحبت کردن با فردی را دارید که می دانید همیشه مشغول و تحت فشار کاری است، می توانید از این جمله استفاده کنید: اوضاع چگونه پیش می رود؟

انتخاب موضوع مناسب و درست برای مکالمه هر دو طرف را در وضعیت راحتی برای ادامه گفت‌وگو قرار می دهد.

علاقه مندی های مشترک را پیدا کنید

سعی کنید مواردی را پیدا کنید که هر دو شما به آن علاقه مند هستید. سعی کنید علایق و عدم علاقه مندی های طرف مقابل را کشف کنید و از آنها برای پیش بردن صحبت های خود استفاده کنید. با این کار، طرف مقابل نیز راحت تر با شما ارتباط برقرار میکند.

موضوعی که برای هر دو طرف خوشایند و دوست داشتنی باشد، رابطه دوستی و حسن تفاهم را افزایش می دهد.

ادامه دادن مکالمه با انتخاب یک موضوع مورد علاقه

گاهی پیش می آید که در حال مکالمه با فردی هستید و او تمایل دارد هر چه سریع تر به این صحبت خاتمه دهد. برای ادامه دادن گفت‌وگو، از او سوال بپرسید و او پاسخ خواهد داد. این چرخه را تکرار کنید. البته این مساله کمی چالش برانگیز است.

تغییر مداوم موضوع صحبت فقط برای اینکه موضوع قبلی سریع تمام می شود، باعث می شود تا دو طرف مکالمه راحت نباشند. بنابراین، بهتر است زمانی موضوع صحبت را تغییر دهید که مکالمه قبلی به هیچ عنوان جذاب نبوده است.

تک فارس

مهم ترین مساله در یک مکالمه، ادامه داشتن آن است.

همدلی کردن

سعی کنید همیشه خود را به جای طرف مقابل بگذارید. این کار باعث می شود تا رابطه دوستانه تری با او داشته باشید و بهتر یکدیگر را درک کنید. سعی کنید، احساساتِ آن لحظه طرف مقابل خود را درک کنید. درک کردن احساسات دیگران کمک میکند تا در موقعیت او قرار بگیرید.

همدلی کردن فقط در کلمات نهفته نیست بلکه درک اصل و واقعیتی است که طرف مقابل بیان میکند.

گوش و سپس تایید کنید

یکی از مشکل ترین کارها هنگام گفت‌وگو با دیگران، خوب گوش کردن به حرف های آنهاست. سعی نکنید هنگامی که فردی صحبت میکند، به این فکر کنید که در پاسخ چه بگویید. لازم نیست کاملا هم ساکت باشید. یکی از بهترین راه ها برای نشان دادن اینکه واقعا با حرف های طرف مقابل گوش می دادید، تایید حرف های او با تکرار آنها با جملات و برداشت شخصی خود است.

به طرف اجازه صحبت بدهید

هنگامی که حرف خود را تمام کردید، به طرف مقابل خود نیز اجازه صحبت کردن بدهید. برخی از مردم دوست دارند در مورد خود با دیگران صحبت کنند. اگر جزو آن دسته هستید، سعی کنید خیلی خودخواه نباشید. از دیگران بپرسید: شما چطور؟ تا حدی بی ادبی است اگر کسی به طور مثال، از شما پرسید حال شما چطور است و شما از او نپرسید: شما چطور؟

مکالمه و گفت‌وگو یک مصاحبه یک طرفه یا مونولوگ نیست.

مطمئن شوید صحبت های شما برای هردو طرف قابل درک است

T A K F A R S

برخی از موضوع ها یا بیانات هستند که درک آنها بر اساس پیچیدگی یا داستانشان یا حتی حواس پرتی های محیطی به سادگی قابل درک نیستند. در این شرایط شاید طرف مقابل از شما و ادامه مکالمه با شما راضی نباشد.

اگر میخواهید در مورد موضوع پیچیده ای صحبت کنید، سعی کنید تا حد امکان موضوع را ساده و قابل درک کنید. به طور مثال، پیش زمینه ای برای صحبت های خود داشته باشید یا در مورد موقعیت آن و اینکه چگونه رخ داده است، توضیح دهید.

سوال پرسیدن و خواستن توضیحات بیشتر برای درک بهتر مسایل، نشان دهنده این است که شما به صحبت های طرف مقابل گوش می دهید و به موضوع بحث علاقه مند هستید.

علاقه واقعی خود در مورد موضوع مکالمه را نشان دهید

وقتی مکالمه شما در مورد معرفی یک شخص یا یک محصول است، بهتر است واکنشی نشان دهید و به طور مثال از طرف مقابل بخواهید آن را برای شما یادداشت کند یا بگویید: حتما آن را به خاطر می سپارم.

داشتن خروجی واضح از یک مکالمه همچون یادداشت یک نوت، شماره تماس یا قول دادن در صورت نیاز، می تواند تجربه گفت‌وگوی خوبی را برای هر دو طرف بر جای بگذارد و حتی در آینده نیز ادامه پیدا کند.

مدیریت مکالمات شما با دیگران نشان دهنده شخصیت شماست. نیاز نیست همیشه منتظر باشید تا دیگران صحبتی را آغاز و آن را هدایت کنند. شما هم می توانید این کار را انجام دهید. مهم نیست چه کسی هستید، با در دست گرفتن افسار مکالمه، شخصیت متفاوتی از خود نشان خواهید داد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر