تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش مرحله ای دوخت پرده پرچین در خانه

image آموزش مرحله ای دوخت پرده پرچین در خانه

نخست باید پارچه ای هماهنگ با محیط خود انتخاب کنید، سپس کار را با انتخاب بندِ پرده هم طراز با آن ادامه دهید.

اندازه گیری

عرض پرده را تعیین کنید، طول میله پرده را اندازه بگیرید و به نصف اندازه پرده تقسیم کنید و سپس در ۲/۳ ضرب کنید مقدار پارچه پرده را تعیین کنید، ۵/۱ سانتی متر برای لبه حاشیه پرده به آن اضافه کنید.

طول پرده از نقطه انتخابی شما اندازه گرفته می شود ۱۵ سانتی متر به کنار پایینی و ۵/۲ سانتی متر از بالا باید در نظر گرفته شود.

تکفارس آی آر

مقدار پارچه مورد نیاز را برای برش تعیین کنید. سپس ۳ سانتی متر به این اندازه اضافه کنید ( به عنوان مثال: برای ۹ سانتی متر پهنا، پهنای اصلی را ۲۱ سانتی متر محاسبه می کنیم.

اندازه گیری مهمترین مرحله در دوخت پرده است. بنابراین همیشه اندازه های خود را کنترل کنید و اگر از آنها مطمئن شـُدید، محاسبات خود را به پارچه فروشی بدهید تا پارچه را برای شما آماده کند.

مواد مورد نیاز

پارچه اصلی

آستر

www.takfars.ir

پارچه هماهنگ با پارچه اصلی برای چین دادن پرده

پارچه های محکم و آهار زده برای قسمت بالای پرده ( نوار پرده )

دکمه

تهیه و دوخت پرده

قسمت های اصلی پرده خود را از پارچه های اولیه و اصلی ببرید. ( با توجه به قسمت اندازه گیری ) ، طول ها را اضافه کنید و در صورت لزوم از الگو استفاده کنید. همین کار را بر روی آستری ها انجام دهید ، اما آستر باید ۱۲ سانتی متر کوتاه تر از قد پرده اصلی و ۳ سانتی متر کوتاهتر از عرض پرده باشد.

یک تکه از پارچه اصلی و یک تکه از آستر را بردارید. قسمت های بریده شده را از بالا و سمت راست با هم تنظیم کنید و کوک بزنید. سپس ۵/۲ سانتی متر را رها کنید.۵/۷ سانتی متر از پایین پرده برگردانید و تو بگذارید و کوک بزنید. سپس۵/۲ سانتی متر از آستر را به همین ترتیب کوک بزنید.

سمت راست را به خارج تا بزنید و اتو کنید. بنابراین ۵/۱ سانتی متر حاشیه از پارچه اصلی پرده در آستری دیده می شود. حالا لبه دوخته شده آستر را به سمت پایین برگردانید. بقیه قسمت های دوخته نشده را با یکدیگر تنظیم و لبه ها را به یکدیگر سنجاق کنید.

لبه نوار چیده شده را در طول لبه باز پرده و قسمت راست در یک محل تنظیم کنید. لبه های دوخته شده را از بالا مرتب کنید و پایین آن را رها بگذارید. نوار، پرده و آستری را با هم با چرخ خیاطی بدوزید. در لبه بلند یک نوار ۵/۱ سانتی متر آزاد بگذارید.

نوار را به سمت آستر تا بزنید چنان که قسمت های دوخته شده را در برگیرید. دور تا دور لبه نوار و آستر را با چرخ خیاطی بدوزید.

پارچه اصلی، آستر و بالای نوار را با هم تا بزنید. ۵/۲ سانتی متر از لبه طول بالای آستر برگردانید. نوار را در ۳ میلی متری بالای آستر قرار دهید ( بالا) اولین دسته از طناب ها را برای چین دادن پرده ( نه نوار اصلی ) انتخاب کنید. همه طناب ها را با هم گره بزنید و در زیر نوار نگه دارید.

تک فارس

طناب ها را بکشید (همه طناب ها را با هم و یکنواخت بکشید) و چین ها را آزاد کنید. هنگامی که چین ها در محل خود قرار گرفتند، انتهای طناب ها را با یک گره محکم کنید.

از قسمت راست شروع کنید، چین ها را به صورت بادبزن نگه دارید ( شما باید سه شکل تونل مانند کوچک برای هر کدام داشته باشید) چند کوک کوچک به لبه کار بزنید و کار خود را به همین ترتیب ادامه دهید و انتهای کار را با دوختن قسمت پایین پرده با چرخ خیاطی تمام کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر