تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش روش های نابود کردن شپش سر بچه ها

image آموزش روش های نابود کردن شپش سر بچه ها

۱- مادران می‌توانند اسپند را آسیاب و پودر کنند، به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری از آن را در یک قوری دم کنند، بگذارند کمی سرد شود و سپس همان عصاره دم کرده آن را روی سر بچه بریزند. بعد از آن به همین صورت موهای بچه را شانه بزنند و سپس موهای او را بشورند.

۲- اتوی مو ممکن است به دلیل حرارت زیادی که دارد در از بین بردن تخم موثر باشد. اما یادتان باشد که اتو، تخم‌ها را از مو جدا نمی‌کند. همچنین چون پاک کردن اتوی مو سخت است، امکان انتقال آن به دیگران وجود دارد.

۳- یک ترفند غیر علمی هم وجود دارد که در مدارس بسیار موثر بود و نتایج خوبی مشاهده کردیم. آن هم این است که در فاصله بین دو بار شامپو زدن (شامپوی مخصوص شپش سر)، مادران سس مایونز ساده به سر بچه بمالند. سس مایونز ساده باید مانند رنگ مو با مو‌های کودک مخلوط شود سپس یک کلاه یا کیسه پلاستیکی روی سرش می‌گذارند تا چند ساعت به همان صورت بماند. این سس با روغن و سرکه‌ای که دارد باعث لغزندگی رِشک‌ها می‌شود. اما بهتر است مادران این کار را شب انجام دهند و تا صبح این ماده روی سر بچه بماند سپس صبح با حوصله مو‌های بچه را شانه کنند. همچنین بهتر است روزی این کار را انجام دهند که کودک در خانه باشد و به مدرسه نرود.

اتوی مو ممکن است به دلیل حرارت زیادی که دارد در از بین بردن تخم شپش موثر باشد

تکفارس آی آر

۴- لباس‌هایی که کودک در یک یا دو هفته اخیر استفاده کرده، آنها را در کنار لباس‌های دیگران گذاشته و لباس‌های اعضای دیگر خانواده همه باید با آب جوش ضدعفونی شوند یا آنها را در ماشین لباسشویی با حرارت ۹۰ درجه بشویند.

۵- اگر بچه عادت دارد با عروسک در تخت بخوابد، لباسی دارد که در آب با حرارت بالا خراب دوام نمی‌آورد و غیر‌قابل استفاده می‌شود یا بالشی که روکش آن جدا نمی‌شود، همه را باید در کیسه‌های زباله رنگی ضخیم بیندازند، سر آن را محکم گره بزنند و به مدت ۱۰ تا ۱۴ روز به همان وضعیت باقی بماند. اگر حشره‌یا تخم شپش در آنها باشد، کشته می‌شود چون اکسیژن ندارد. بعد از این کار، نیازی به شستن این وسایل نیست.

۶- همه ملافه‌ها، روکش بالش‌ها و تشک‌ها حتما باید با آب جوش شسته شود. همچنین اگر وعده اول شامپوی مخصوص شپش سر را به سر کودک زده‌اند، دوباره نباید او را در همان رختخواب بخوابانند و حتما ملافه‌ای که استفاده می‌کند باید تازه باشد. مادران باید ملافه‌های قبلی کودک را بشویند و هر شب ملافه‌اش را عوض کنند یا یک روز در میان ملافه‌اش را بشورند تا این دوره تمام شود. چون اگر سر کودک از رِشک و شپش پاک شود اما حشره همچنان در ملافه و بالش باشد، باز هم وارد مو‌های کودک می‌شود و روی سرش تخم می‌گذارد.

۷- با آخرین درجه جاروبرقی همه فرش‌ها و مبل‌ها را جارو بکشند و کیسه آن را درون یک پلاستیک بگذارند، در آن را محکم گره بزنند و دور بیندازند. اگر کیسه آن قابل دور انداختن نیست محتویات آن را خالی کنند و کیسه را با آب جوش بشورند.

۸- به کودک‌تان آموزش بدهید در مدرسه مقنعه‌اش را با همکلاسی‌اش عوض نکند چون همین کار باعث شیوع شپش در آنها می‌شود.

www.takfars.ir

۹- خوابیدن با مو‌های خیس نمی‌تواند باعث ابتلای کودک به شپش باشد چون اگر حشره وجود داشته باشد، چه موهای بچه خیس باشد و چه خشک، روی مو‌های او تخم می‌گذارد. بنابر‌این به جای نگرانی‌های بیهوده، هر هفته به خوبی سر فرزندتان را بررسی کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر