تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش درست کردن لقمه بوقلمون مجلسی

image آموزش درست کردن لقمه بوقلمون مجلسی

این غذا دارای کالری و سدیم نسبتا پایینی است و می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای افراد مبتلا به فشارخون بالا یا اضافه وزن باشد.

از طرف دیگر، مواد تشکیل‌دهنده و نوع سرو این غذا به گونه‌ای است که می‌تواند گزینه بسیار جذابی را روی میزهای مهمانی شما بگذارد یا بدغذاترین بچه‌ها را هم به وجد بیاورد. این غذا را با سس سیر و پودر گردو همراه کنید هر غذایی نسبت به مواد تشکیل‌دهنده خود می‌تواند با ترکیباتی همراه شود که طعم مطلوب‌تری پیدا کند. بنابراین، هرچند که می‌توان این لقمه‌های تروتازه را با انواع سس‌ها و چاشنی‌ها سرو کرد، اما بهتر است که برای ایجاد طعم بهتر، آنها را به همراه سس سیر و فلفل، سرکه برنج یا انگور، آبلیمو یا آبغوره، سر میز بیاورید. افزودن روغن زیتون اضافی به این غذا، طعم مطلوبی ایجاد نمی‌کند اما برای افزایش کالری لقمه‌ها می‌توانید کمی پودر گردو روی آنها بپاشید. برگ‌های تازه ریحان بنفش هم می‌توانند شکل و طعم این غذا را خاص‌تر کنند. اگر قرار است این غذا برای بیمار مبتلا به فشارخون بالا سرو شود، دور انواع پنیرها را خط بکشید اما اگر نگرانی خاصی بابت مصرف سدیم یا اضافه وزن ندارید، می‌توانید کمی پنیر صبحانه یا پارمسان هم روی لقمه‌های سبز خود رنده کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر برای تهیه این غذا به نصف فنجان آب، نصف فنجان برنج قهوه‌ای، ۴۵۰ گرم گوشت برقلمون (با برش‌های نازک)، ۱ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه و رنده‌شده، ۱ عدد فلفل دلمه‌ای درشت و قرمز، حدود ۲۵۰ گرم شاه‌بلوط پخته و خردشده (یا فندق تازه و پوست‌کنده)، نصف فنجان آب مرغ بدون نمک، ۲ قاشق غذاخوری سس سویا یا سس کنجد بدون سدیم(یا کم‌سدیم)، ۱ قاشق غذاخوری ادویه مخلوط و دلخواه (مانند ترکیب پودر سیر، پودر انواع فلفل، پودر کاری، پودر لیمو، زردچوبه و…)، صف قاشق چای‌خوری نمک، ۲ قاشق چای‌خوری روغن کنجد، برگ کاهو چینی درشت و کامل به مقدار لازم، نصف فنجان سبزیجات تازه و معطر ساطوری (مانند ریحان، گشنیز، نعنا، جعفری، آویشن و…) و ۱ عدد هویج درشت و رنده‌شده نیاز داریم.

آماده کردن

تکفارس آی آر

این غذا هم تنها ۱ ساعت از شما زمان می‌گیرد. طرز تهیه آب را در ظرف کوچکی به جوش بیاورید و برنج قهوه‌ای که از قبل آبکشی کرده‌اید را به مدت ۵ دقیقه در آب بریزید و درِ ظرف را بگذارید. وقتی برنج‌ها در حال جوشیدن هستند، روغن را در تابه نچسبی بریزید و اجازه دهید تا گرم شود. تکه‌های نازک بوقلمون و زنجبیل تازه را داخل تابه بریزید و ۶ دقیقه آنها را تفت بدهید تا رنگ گوشت‌ها برگردد. برنج را بعد از ۵ دقیقه جوشیدن به همراه فلفل دلمه‌ای خرشده (ترجیحا نواری)، شاه‌بلوط یا فندق پخته، آب مرغ، سس کنجد یا سویا، ادویه مخلوط و نمک، داخل تابه روی بوقلمون‌ها بریزید و حدود ۱ دقیقه تمام مواد را باهم حرارت دهید تا طعم یکنواختی پیدا کنند. حالا وقت سرو غذا فرا رسیده است. برگ‌های کاهو را کاملا بشویید و خشک کنید. در هر برگ کاهو حدود یکی دو قاشق از این ترکیب گوشتی را بریزید و روی هر کدام از لقمه‌ها، مقداری سبزیجات معطر و هویج رنده‌شده بپاشید. اگر می‌خواهید فیبر بیشتری به این غذا اضافه کنید و رنگ‌های جذاب‌تری هم در ظرف سرو غذا داشته باشید، می‌توانید مقداری گوجه گیلاسی نصف‌شده، ذرت پخته و زیتون سیاه بدون هسته را هم در لیست مواد اولیه‌تان داشته باشید. این غذا برای شام گزینه مناسبی است و اگر می‌خواهید کمی کربوهیدرات در کنار آن داشته باشید، به هیچ عنوان مصرف نان معمولی را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. افزودن کمی نان تست سیر یا نان تست مخصوص سالاد به این لقمه‌ها، طعم جذاب‌تری می‌دهند. ضمن اینکه می‌توانید پوره سیب‌زمینی یا سیب‌زمینی پخته و نگینی را هم به عنوان نوعی کربوهیدرات با این غذا همراه کنید.

ارزش تغذیه‌ای هر عدد از این ساندویچ‌ها حاوی: ۲۷۶ کیلوکالری انرژی ۱۰ گرم چربی (۲ گرم چربی اشباع) ۴ گرم فیبر ۲۱ گرم کربوهیدرات ۲۶ گرم پروتئین ۹۰ میکروگرم فولات ۶۵ میلی‌گرم کلسترول ۶ گرم قند ۷۲۷۵ واحد بین‌المللی ویتامین A ۵۸ میلی‌گرم ویتامین C ۵۷ میلی‌گرم کلسیم ۵ میلی‌گرم آهن ۵۹۵ میلی‌گرم سدیم ۶۷۷ میلی‌گرم پتاسیم

محصولات معتبر
محصولات معتبر