تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش تصویری نقاشی کشیدن روی شیشه پنجره

image آموزش تصویری نقاشی کشیدن روی شیشه پنجره

پیشنهاد می‌کنیم از ساخت ترکیب رنگی جدید پرهیز کنید چون شفافیت رنگ‌ها از بین می‌رود.

برای ایجاد سایه‌روشن رنگ کمرنگ را در ابتدای طرح و رنگ پررنگ‌تر را در طرف دیگر قرار دهید و این دو را توسط قلم‌مو به‌هم برسانید؛ نه اینکه آن را تماما با هم مخلوط کنید.

وقتی که رنگ از روی خطوط بیرون زد، یک گوش‌پاک‌کن را به تینر آغشته کرده و محل خطا را پاک کنید. مراقب باشید مایع تینر با سطح اصلی کار تماس پیدا نکند.

هربار هم که قلم‌مو‌ها را با تینر می‌شویید، آنها را خشک کنید چون تینر می‌تواند به‌مرور زمان رنگ‌تان را فاسد کند. سطح نقاشی شده را حداقل هشت ساعت در محلی دور از گرد و غبار (درون یک جعبه یا کمد) قرار دهید تا خشک شود.

تکفارس آی آر

۱. باید روی سطح صاف کار کنید. برای این منظور یا باید قاب پنجره را بیرون بیاورید یا اینکه روی شیشه‌های خام کار کرده و بعد آن را در قاب جاگذاری کنید. می‌توانید از شیشه‌های طرحدار و نقش برجسته هم استفاده کنید. در این حالت صرفا رنگ کردن طرح‌های زمینه‌ خود شیشه هم زیبایی فراوانی دارد. اما اگر می‌خواهید طرح ویژه‌ای را روی شیشه نقاشی کنید، بهتر است از شیشه‌های صاف استفاده کنید. قطر شیشه‌ها را از سایز معمول شیشه‌ پنجره انتخاب کنید و مراقب باشید هیچ‌گونه ترک یا ضرب‌خوردگی روی شیشه وجود نداشته باشد.

اگر در حالت عادی یعنی عمودی روی شیشه کار کنید، غیر از اینکه تسلط کافی روی اجرای طرح ندارید، امکان شره کردن رنگ‌ها هم زیاد است. برای شروع کار سطح شیشه را با مایع ظرفشویی زیر شیر آب بشویید و خشک کنید. اگر حجم کار زیاد بود، سطح کار را با شیشه‌شور و روزنامه تمیز کنید و بعد تمام لکه‌های ریز روی آن را با پنبه‌ آغشته به الکل از بین ببرید. نوار چسب و قیچی را کنار دست‌تان بگذارید. طرح مورد نظرتان را یا کپی کنید یا اگر نقاشی‌تان خوب است، روی کاغذ بکشید. برای اجرای یک طرح یا نقاشی ابتدا با دورگیر، دورتادور طرح را بکشید و سپس اجازه دهید خشک شود و بعد از آن طرح را رنگ‌آمیزی کنید.

image آموزش تصویری نقاشی کشیدن روی شیشه پنجره

۲. شیشه را روی زمین یا میز کار بگذارید. حالا طرح را رو به خودتان، زیر شیشه قرار دهید. اگر فکر می‌کنید هنگام کار ممکن است طرح زیر دست‌تان جابه‌جا شود، حتما آن را از پشت شیشه با چسب نواری محکم کنید. زیر دست‌تان یک دستمال پهن کنید. باید تسلط و تمرکز خوبی برای این‌کار داشته باشید. دورگیر را مانند یک پماد سوراخ کنید تا در آن باز شود. سری نوک‌دار را دوباره سرجایش قرار دهید. شما باید بتوانید دورگیر را طوری فشار دهید که یک خمیر نازک از آن خارج شودبا این خمیر، طرح را بکشید. بدون دورگیر هم می‌توان روی شیشه نقاشی کشید ولی این سبک از نقاشی‌ اصلا نما و جلوه‌ای ندارد بنابراین بهتر است در ابتدای کار به اصول پایبند باشید! اگر سطح کارتان بزرگ است و می‌خواهید خطوطی که توسط دورگیر می‌کشید، کلفت‌تر باشد، حتما حدود پنج میل از ابتدای آن را با قیچی بچینید.

۳. دورگیر را ‌بردارید. آن را عمودی در دست تان بگیرید. باید بتوانید خمیر را یکنواخت فشار دهید. استرس نداشته باشید و روی طرح تمرکز کنید. نوک دورگیر را در ابتدای طرح قرار دهید. آن را فشار دهید و هم‌زمان دست‌تان را در امتداد طرح جلو ببرید. به خمیر فشار یکسانی وارد کنید و روی طرح تسلط داشته باشید. بعد از اینکه خمیر در ابتدای خط مورد نظرتان نشست، دست‌تان را در همان راستا، بالا بیاورید و نوک قلم را از روی سطح کار بلند کنید اما فشار دست‌تان را کم یا زیاد نکنید.

www.takfars.ir

image آموزش تصویری نقاشی کشیدن روی شیشه پنجره

شما باید بتوانید خمیر را طوری هدایت کنید که خمیر با فاصله روی خطوط فرضی طرح بنشیند. بهترین حالت این است که نوک دورگیر حدود دو سانت از شیشه بالاتر باشد. یادتان نرود هرگاه فشار دست‌تان کم یا زیاد شود، اتصال خمیر از بین می‌رود یا حجم زیادی از خمیر خارج می‌شود و کار را کثیف می‌کند. در این حالت، از ادامه آن، دوباره نوک خمیر را روی همان خط قبلی قرار دهید و دوباره در همان حال که فشار می‌دهید دست‌تان را آرام‌آرام از روی کار بلند کنید. هرچه بتوانید این فاصله را بیشتر حفظ کنید، خطوط صاف و تمیزتری خواهید داشت و هرچه دست‌تان به سطح کار نزدیک‌تر یا مماس بر شیشه باشد، خطوط کج و معوج‌تری به دست می‌آید و لرزش دست‌تان در تمام مسیر دیده می‌شود و کار را خراب خواهد کرد.

۴. یک دستمال تمیز کنار دست‌تان بگذارید. هربار که خمیر قطع شد و خواستید دوباره کار را شروع کنید، نوک دورگیر را تمیز کنید. اگر جایی دست‌تان تکان خورد و خطوط اضافه‌ای روی شیشه ایجاد کردید، به آن دست نزنید. اجازه دهید تا کمی خشک شود و حدود یک‌ساعت بعد سراغش بروید. هیچ‌گاه سر یک خط را به ‌امید اینکه می‌خواهید بخشی از آن را جدا کنید، بلند نکنید چون همه خطوط یکدفعه از روی کار بلند می‌شود. حتما نقطه اتصال خط اضافه را با خط‌های دیگر که می‌خواهید روی کار باقی بمانند، با کاتر قطع کنید و سپس آن را از روی شیشه ‌بردارید.

image آموزش تصویری نقاشی کشیدن روی شیشه پنجره

اگر لک یا ردی از آن روی شیشه مانده با کاتر آن را تمیز کنید. حدود دو ساعت بعد می‌توانید کار رنگ‌آمیزی را شروع کنید. دورگیرهایی که نسبتا تمام شده‌اند یا چیزی از خمیر درون‌شان باقی نمانده به ‌درد کشیدن خط‌های صاف و بلند نمی‌خورند. هرقدر هم فشارشان بدهید، خط‌های منقطعی تحویل‌تان می‌دهند. بهتر است این دورگیرها را برای نقطه‌گذاری‌ها استفاده کنید. ایجاد نقطه با دورگیر روی سطح کار، جلوه زیبایی به‌ نقاشی‌تان می‌دهد.

۵. سطحی که شما روی آن کار می‌کنید سطح برجسته کار است. بهتر است حواس‌تان باشد در پایان کار و هنگام نصب شیشه، سطح برجسته به سمت داخل خانه باشد تا هم آسیب کمتری ببیند و هم نظافت کردن آن آسان باشد. حالا برای رنگ‌آمیزی به یک قلم سر گرد احتیاج دارید. رنگ‌های مورد نظر را کنار دست‌تان بچینید. مایع رنگ بسیار روان و رقیق است پس مراقب باشید روی میز کار یا فرش‌تان نریزد چون پاک‌ کردن آن غیر ممکن است. حالا رنگی را انتخاب کنید و توسط قلم‌مو بین خطوط بگذارید و با قلم‌مو آن را به اطراف بکشید. مراقب باشید بیش از حد رنگ برندارید. رنگ‌ها نباید از خطوط بیرون بزنند و مهم‌تر از آن روی خطوط هم نباید بیایند. این اصل در دورگیرهای طلایی و نقره‌ای مهم‌تر است. رنگ‌ها را در تمام سطح و گوشه‌ وکنارهای طرح بکشید؛ هیچ‌جایی نباید سفید باقی بماند.

image آموزش تصویری نقاشی کشیدن روی شیشه پنجره

۶. هربار که در یک قوطی رنگ را باز می‌کنید، تمام مناطقی که لازم است از آن رنگ پر شود را رنگ‌آمیزی کنید و سپس سراغ رنگ بعدی بروید. این رنگ‌ها حلال ندارند و شما از تینر، تنها می توانید برای شستن قلم‌موی‌تان یا دست رنگی‌تان استفاده می‌کنید. بهتر است از طرح گل یا پرنده استفاده کنید و برای رنگ‌آمیزی آنها از رنگ‌های روشن کمک بگیرید. طرح‌های کوچک و ظریف و رنگ‌های روشن علاوه بر زیبایی‌شان، مانع ورود نور به داخل خانه نمی‌شوند. رنگ‌ها طیف فراوانی دارند.

محصولات معتبر
محصولات معتبر