تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

جوش زدن نشانه چه مشکلاتی در سلامتی است

image جوش زدن نشانه چه مشکلاتی در سلامتی است

آکنه در نواحی خاص صورت، می تواند نشان دهنده ی مشکلات زمینه ای سلامت یا سبک زندگی باشد که جوش ها تنها پس از رفع آن مشکل خاص، برطرف می شوند.

بررسی ارتباط بین محل بروز جوش و وجود مشکل در سلامتی، عملی است که از هزاران سال قبل انجام می شود و از دوران باستان تکامل یافته است، با این حال، بسیاری از متخصصان پوست همچنان برای تشخیص بهترین درمان به آن تکیه می کنند.

کلیر چانگ (Claire Chang)، پزشک متخصص پوست در نیویورک، می گوید: برای درمان آکنه با تشخیص مشکل مربوط به محل بروز آن، صورت را به مناطقی تقسیم می کنند که با محرک های پزشکی یا سبک زندگی مطابقت دارند. این روش از طب شرقی باستان نشات می گیرد و نشان می دهد که پوست افراد می تواند بازتابی از سلامت درونی آن ها باشد. در گذشته، تصور می شد که عدم تعادل بدن باعث ایجاد جوش هایی در پوست شده و نواحی خاصی از صورت، مشکلات اندام های بدن را نشان می دهند. در زمان های اخیر، این کار به شیوه ی مدرن انجام می شود و روش قدیمی به گونه ای تکامل یافته است که دلایل علمی و مبتنی بر شواهد بیشتری را برای بروز آکنه در بر می گیرد. به گفته ی دکتر چانگ، این روش را می توان به عنوان یک ابزار در تشخیص و درمان آکنه استفاده کرد، اما نباید فکر کنیم که بدون اشتباه است و باید بیمار را به طور کلی مورد بررسی قرار داد؛ زیرا ژنتیک، هورمون ها، رژیم غذایی، سبک زندگی و محرک های محیطی نیز نقش کلیدی در ایجاد جوش، ایفا می کنند.

در این مطلب ریشه یابی جوش ها در مشکلات بدن را بررسی می کنیم، به علاوه بسیاری از روش های مبتنی بر علم را شرح می دهیم که در آن محل بروز جوش، می تواند سرنخ های واقعی ای را در مورد آنچه زیر سطح پوست می گذرد، ارائه دهد.

تکفارس آی آر

انواع جوش و معنای هریک از آن ها

انوع آکنه ای که روی صورتتان به وجود می آید، اغلب سرنخ هایی درباره ی اینکه چرا جوش می زنید و برای درمان آن ها باید چه کاری انجام دهید، را ارائه می دهند.

جوش های سرسیاه

جوش های سزسیاه مقاوم، زمانی که فولیکول های مو با چربی اضافی و سلول های مرده ی پوست مسدود می شوند، به وجود می آیند. آیسکریموالا بر این باور است که وقتی این آلودگی ها به درستی پاک نمی شوند، چربی طبیعی پوست، تحت یک واکنش شیمیایی قرار می گیرد که آن را به رنگ سیاه تبدیل می کند. دلایل زمینه ای جوش های سرسیاه متفاوت است و اگرچه اغلب جوش های سرسیاه روی بینی مشاهده می شوند، اما این نقطه های سیاه ترسناک، می توانند به صورت تقریبی در هر جایی از بدن، از جمله پشت، قفسه ی سینه و بازوها، ظاهر شوند. جوش های سرسیاه می توانند توسط پوستی که به سادگی چربی زیادی تولید می کند و اغلب در زمان های تغییرات هورمونی مانند بارداری، قاعدگی یا سال های نوجوانی اتفاق می افتد، به وجود بیایند.

کلید پیشگیری و درمان جوش های سرسیاه در پاکسازی مناسب و کافی پوست، مانند لایه برداری ملایم منظم است که سلول های مرده ای که به صورت بالقوه مشکل ساز هستند، را از بین ببرد. اغلب اوقات، برای افرادی که جوش های سرسیاه مقاوم خیلی زیادی دارند، پزشک های متخصص پوست، استفاده از سالیسیلیک اسید، رتینوییدها و حتی تخلیه ی آن ها را توصیه می کنند.

www.takfars.ir

جوش های سرسفید

رایج ترین دلیل به وجود آمدن جوش های سرسفید، که از نظر فنی کمدون های بسته، نامیده می شوند، شبیه به همتایان سیاه رنگ شان، بسته شدن منافذ است که می تواند ناشی از چربی اضافی، سلول های پوستی مرده یا ترکیبی از هردوی آن ها باشد. درمان جوش های سرسفید و جلوگیری از بازگشت آن ها، اغلب با تمرکز بر باز کردن منافذ صورت می گیرد که با لایه بردارهای فیزیکی یا شیمیایی، انجام می شود. مشابه جوش های سرسیاه، ترشح بیش از حد چربی، اغلب به همراه اختلال هورمونی یا مصرف لبنیات، منجر به ایجاد جوش های سرسفید می شود.

جوش های پاپول و پوسچول (جوش های نوک تیز و چرکی)

پاپول ها و پوسچول ها، لکه های قرمز رنگی هستند که اغلب هنگام فکر کردن به آکنه، تصویری از آن ها در ذهن نقش می بندد. آیسکریموالا می گوید: پاپول ها و پوسچول ها، زمانی ایجاد می شوند که باکتری ها در منافذی که با چربی طبیعی پوست مسدود شده اند، بیش از حد رشد می کنند. پاپول ها اغلب به پوسچول تبدیل می شوند. مشخصه ی پاپول، پوست قرمز، ملتهب و دردناک است. هنگامی که این برآمدگی قرمز رنگ، سر سفید و پر از چرک شود، به آن پوسچول می گویند./p>

ندول

ندول ها را می توان به عنوان پوسچول های شدیدتر و جدی تر در نظر گرفت. ندول ها زمانی که دیواره ی فولیکول شکسته و آلودگی های پشت آن به درون پوست می ریزند، در عمق پوست، ایجاد می شوند. این مدل آکنه، دردناک است و به دلیل احساس درد، می توانید آن را تشخیص دهید. به خاطر داشته باشید که این نوع آکنه همیشه باید توسط پزشک های متخصص پوست درمان شود.

جوش های کیستی

جوش های کیستی، سخت ترین نوع آکنه و حتی دردناک تر از ندول ها هستند. نشانه ی شاخص این جوش ها، ضایعه های ملتهب است که اغلب بزرگ هستند و در اعماق پوست ایجاد می شوند. اغلب، آکنه های کیستی، در نتیجه ی عدم تعادل های هورمونی زیاد، به وجود می آیند. این جوش ها همیشه باید تحت نظر پزشک متخصص پوست، درمان شوند و بدترین چیزی که می توانید در مورد آن ها انجام دهید، این است که آن ها را لمس کرده، فشار داده یا سعی کنید ضایعه های داحل آن ها را تخلیه کنید.

پیشانی و بینی

این قسمت ها به دلیل وجود تعداد بیشتر غدد چربی که زیر سطح پوست هستند و با عنوان ناحیه ی T هم شناخته می شوند، سطح بالاتری از چربی را در مقایسه با سایر قسمت های صورت تجربه می کنند. این ناحیه از صورت اغلب با وجود مشکل در سیستم اعصاب و گوارش، مرتبط است و مسائل گوارشی و تجربه های مربوط به استرس، مانند کمبود خواب یا دوره های احساسی شدید، می توانند باعث ایجاد آکنه در این نواحی شوند.

تک فارس

دکتر چانگ می گوید: در طب چینی، پیشانی با دستگاه گوارش مرتبط است. گفته می شود که جوش های ناحیه ی پیشانی، نشان دهنده ی عدم تعادل گوارشی مانند رژیم غذایی نامناسب، گوارش نامناسب یا سندرم روده ی تحریک پذیر هستند. برای کمک به دفع سموم و کمک به هضم غذا، نوشیدنی های کافئین دار و بیش از حد فرآوری شده را با نوشیدن آب، جایگزین کنید. اگر موهای چتری دارید یا موهایتان به طور طبیعی چرب است، باید از روغن موهای خیلی چرب، اجتناب کنید و موهایتان را بیشتر بشویید. به گفته ی دکتر چانگ، موهای کثیف می توانند تولید عرق و چربی که باعث بسته شدن منافذ پوست می شود را تشدید کرده و در نتیجه جوش های روی پیشانی را بدتر کنند.

آکنه ی بینی، با کبد و کلیه نیز مرتبط است، بنابراین ارزش آن را دارد که با پزشک خود برای بررسی فشار خون بالا یا اختلال عملکرد کبدی، مشورت کنید.

شقیقه ها

وجود جوش در شقیقه ها، مربوط به کلیه ها و مثانه است. عفونت یا التهاب در این نواحی می تواند خود را به عنوان آکنه نشان دهد، بنابراین باید مراقب مصرف غذاهای بسیار فرآوری شده یا چرب باشید. اگر همچنان شاهد بروز جوش روی شقیقه های خود هستید، برای درمان آن، با پزشک متخصص صحبت کنید.

گونه ها

آکنه در محدوده ی بالای گونه ها با سیستم تنفسی مرتبط است، بنابراین اگر زیاد در معرض هوای خارج از خانه قرار دارید، باید مراقبت بیشتری برای پاکسازی صورت خود انجام دهید. همچنین سعی کنید از یک تصفیه کننده ی هوا یا برخی از گیاهان تصفیه کننده ی هوا در خانه ی خود استفاده کنید. از سوی دیگر، دکتر چانگ اشاره می کند که شاید بهتر باشد محرک های محیطی احتمالی در سبک زندگی خود از جمله روبالشتی های کثیف، ملحفه های تخت آلوده و قاب های تلفن همراه را نیز بررسی کنید. هر روز چیزهای زیادی با گونه های شما تماس پیدا می کنند، بنابراین تمیز کردن وسایل مورد استفاده هم می تواند به کاهش جوش های جدید کمک کند.

آکنه در این ناحیه ها همچنین می تواند با عوامل مربوط به سبک زندگی تحریک شود. به عنوان مثال، بنا بر گفته ی آیسکریموالا: افرادی که مدت زمان زیادی گوشی خود را روی گونه شان نگه می دارند، مستعد بروز آکنه در محل تماس صفحه نمایش گوشی با صورت هستند. سایر عادت هایی که به صورت بالقوه باعث ایجاد آکنه می شوند، شامل: خوابیدن روی بالشت کثیف (هفته ای یک بار روبالشتی ها را عوض کنید) و لمس صورت در طول روز با انگشت های کثیف، است.

قرمزی و جوش زدن روی گونه ها همچنین جزو علامت های رایج رزاسه (چیزی که اغلب با آکنه اشتباه گرفته می شود) است. در صورتی که جوش های خود در این ناحیه را با درمان های رایج آکنه، مداوا کردید و این کار به رفع جوش ها کمکی نکرده است، به پزشک متخصص پوستی مراجعه کنید که نشانه های رزاسه را بشناسد و روش های بهتری را برای درمان ارائه دهد.

فک و چانه

آکنه ی روی شانه و فک، به نظر می رسد که به وسیله ی هورمون ها تحریک می شود. برخلاف سایر قسمت های صورت، تحقیق علمی ای در این زمینه وجود دارد که ارتباط بین چانه و هورمون را پشتیبانی می کند. بر اساس یک مطالعه ی انجام شده، به خوبی اثبات شده است که جوش های هورمونی، تمایل به بروز در یک سوم پائینی صورت دارند.

T A K F A R S

آیسکریموالا می گوید: این بدان معنا نیست که عدم توازن هورمونی در خون وجود دارد، بلکه بدان معنا است که غدد چربی نسبت به هورمون هایی که به صورت طبیعی در بدن تولید می شوند، حساسیت بیشتری دارند. هورمون های اصلی و اولیه که تصور می شود بروز این نوع آکنه را تحریک می کنند، عبارتند از استروژن، پروژسترون، هورمون رشد و آندروژن.

آکنه ی چانه، نشان دهنده ی بزرگترین محرک جوش است که آن را به خوبی می شناسیم: عدم تعادل هورمونی. به گفته ی دکتر چانگ آکنه ی هورمونی، به صورت دوره ای رخ می دهد و با دوره های قاعدگی و یائسگی هم به دلیل سطوح نسبی بالاتر آندروژن نسبت به استروژن تشدید می شود. آندروژن های اضافی، تولید چربی بیشتر را در پوست تحریک کرده و منجر به مسدود شدن منافذ و ایجاد جوش می شوند. تمام تلاش خود را برای حفظ یک برنامه ی خواب منظم و رژیم غذایی سالم، برای کاهش عدم تعادل هورمونی، انجام دهید اما اگر باز هم آکنه ی چانه را تجربه کردید، بهتر است با متخصص پوست یا متخصص زنان، مشورت کنید و بررسی کنید که آیا استفاده از داروهای جلوگیری از بارداری یا اسپیرونولاکتون می تواند به شما کمک کند یا خیر.

خط رویش مو

دکتر چانگ می گوید برخی از محصولات مراقبت از مو یا پوست، برای آکنه های روی خط رویش مو، به صورت محرک عمل می کنند. گاهی اوقات می توان آکنه ی خط رویش مو را آکنه ی پماد نامید. پمادها محصولات غلیظ و روغنی هستند که منافذ را می بندند و باعث ایجاد آکنه می شوند. اگر بیشتر جوش هایتان، دور لبه ی سرتان ایجاد می شوند، بهتر است استفاده از محصولات موی مبتنی بر روغن را متوقف کرده و به جایگزین هایی که باعث بروز جوش های سرسیاه نمی شوند روی بیاورید، مانند انواع شامپوها و نرم کننده ها.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر