تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش تصویری ساخت تراریوم به مدل های مختلف

image آموزش تصویری ساخت تراریوم به مدل های مختلف

سازه‌ای که در نگاه اول شبیه آکواریوم است با این تفاوت که به جای آب و ماهی در آن از گیاهان نگهداری می‌شود و نسبت به گلدان‌های معمولی به مراقبت و آب کمتری نیاز دارد؛ بنابراین برای افراد پرمشغله گزینه مناسبی است.تراریوم یعنی طراحی محوطه و فضای سبز اما در مقیاسی کوچک است.

اگر امکان پرورش گیاهان را بیرون از خانه ندارید، می‌توانید یک باغ کوچک برای میز خانه‌تان بسازید.

شرایط نگهداری از تراریوم‌

image آموزش تصویری ساخت تراریوم به مدل های مختلف

تکفارس آی آر

ساخت تراریوم سازه‌ای که در نگاه اول شبیه آکواریوم است

نگهداری از تراریوم‌ها کار بسیار آسانی است که نیاز به تخصص خاصی ندارد و کمک می‌کند در روزهای سرد زمستان گرما در خانه‌تان موج بزند. در انتخاب گیاهان‌تان دقت کنید. گیاهی را انتخاب کنید که شرایط نگهداری اش با فضایی که برای نگهداری تراریوم‌تان در نظر گرفته‌اید، همخوانی داشته باشد. در ضمن بهتر است از گیاهانی که رشد آهسته و پیوسته‌ای دارند، استفاده کنید. مراقب باشید گیاهی که انتخاب کرده‌اید عاری از هرگونه آفت باشد؛ زیرا در مورد تراریوم‌ها حتی کرم‌ها و حشرات می‌توانند برای باغ کوچک‌تان ویرانگر باشند.

ابتدا کف ظرف را با سنگریزه و شن بپوشانید. برای زهکشی بهتر سنگریزه‌ها را به اطراف ظرف متمایل کنید، سپس یک لایه زغال چوب ریز روی آن بریزید و آن را با پارچه فایبرگلاس یا جوراب نایلونی بپوشانید. با این کار مشکل زهکشی تراریوم‌تان حل می‌شود.

image آموزش تصویری ساخت تراریوم به مدل های مختلف

ساخت تراریوم و نگهداری از آنها

www.takfars.ir

سپس خاک را اضافه کنید. برای ایجاد جلوه زیباتر و طبیعی خاک را به طور یکدست کف آن پهن نکنید، بلکه آن را شیبدار و نا‌مرتب بریزید. بسته به حجم ظرف‌تان بین پنج تا هفت سانتی‌متر خاک برای کاشت گیاهان‌تان لازم است.حال گیاه را به آرامی تکان دهید تا خاک‌های اضافه اطراف آن بریزد. می‌توانید آن را در دست‌تان نگه دارید و در قسمت‌های مختلف ظرف حرکت دهید تا به شکل دلخواه‌تان درآید و بعد آن را بکارید.

خوب است درباره تراریوم بیشتر بدانید

image آموزش تصویری ساخت تراریوم به مدل های مختلف

درباره تراریوم ها

تراریوم، به نام های دیگری چون ویواریوم یا ویواریا (vivaria،vivarium) شناخته میشود که البته ویواریوم ها بیشتر برای نگهداری جانوران مورد استفاده قرار میگیرندتراریوم یک سیستم نسبتا مستقل میباشد که تنها نیاز به یک بار آبیاری در ماه دارد.مشکل نور و روشنایی نیز در تراریوم حل شده. یعنی با سنجش میزان نور در مکان های مختلف نیاز نوری گیاه اندازه گیری و لامپهای کمکی جهت رشد و نمو گیاهان درتراریوم نصب میشود به طوری که میتوان شاداب ترین گیاهان را در مکانهایی که حتی پنجره هم ندارند نگاهداری کرد .

ایجاد یک تراریوم ، بوجود آوردن طبیعتی کوچک در نزدیکی ماست که زیبایی آن میتواند برایمان چشم نواز باشدآکواریومی از کار افتاده یا یک ظرف شیشه ای نسبتا بزرگ در پشت پنجره یا جایی کهامکان استفاده از نور فلورسنت را در دسترس داشته باشد میتواند گلخانه ای کوچک را فراهم کند.از تراریوم میتوان برای آموزش بسیاری از نکات علمی به کودکان یا بررسی شرایط خاصیدر تحقیق علمی سود برددر تراریوم میتوان به جنبه های دیگری از شرایط زیستی و نگهداری گیاه پی برد و آنرا تحت نظر داشت .به عنوان مثال در باغ شیشه ای یا تراریوم میتوانیم همانطور که رویش برگ و ساقه را مشاهده میکنیم ،نظاره گر توسعه و رشد ریشه هم باشیم .

موارد استفاده از تراریوم

image آموزش تصویری ساخت تراریوم به مدل های مختلف

از تراریوم میتوان برای سبز کردن بذر گیاهان استفاده کرد

از تراریوم میتوانیم برای سبز کردن بذر گیاهان یا قلمه و پیاز آنها استفاده کرده و پس ازسبز شدن میتوان گیاهان را به محل اصلی انتقال دهیم .اگر ظرف تراریوم ما به اندازه کافی بزرگ باشد میتواند نقش بیمارستان را برای گیاهانی کهطراوت اولیه خود را از دست داده اند ایفا کند .تراریوم محیطی کاملا پاک، ضد عفونی شده ، استریل و بهداشتی و ایزوله است که کوچکترینآلودگی به آن راه ندارد و شما بابت عدم وجود بیماری های گیاهی میتونید خیالتان راحت باشدو مجموعه ای از گیاهان سالم را در کنار هم داشته باشید.

تک فارس

از مزیتهای دیگر تراریوم میتوان به تنوع گیاهان درون آن اشاره کرد یعنی شما در یک مجموعه میتوانیدانواع مختلفی از گیاهان با شرایط محیطی یکسان را داشته باشید برای مثال میتوان از ارکیدهو بنفشه آفریقایی نام برد که از زیباترین گیاهان آپارتمانی میباشند.در تراریوم ، مقدار خاک ، نور، تعداد و نوع گیاهان در این سیستم با محاسبات دقیق علمی به گونه ای گزینش می شوند که بعد از طراحی و راه اندازی دیگر به رسیدگی زیاد مانند آبیاری مداوم و کود دهی و تعویض خاک نیاز ندارند

محصولات معتبر
محصولات معتبر