تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آموزش بازی های ساده داخل خانه با بچه ها

image آموزش بازی های ساده داخل خانه با بچه ها

آشپزخانه می‌تواند شهربازی بچه‌ها باشد، به شرطی که محیط آن را برای بازی کودک ایمن کنید و وقت‌هایی که سرتان شلوغ نیست و مشغول آشپزی نیستید، همراه او، با قابلمه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی بازی کنید؛ البته نفس عمیق و لبخند را فراموش نکنید.

۱ – چند بازی با ماکارونی

(برای گروه سنی ۲ تا ۴ سال)

ماکارونی، به‌ جز این‌ که غذای مورد علاقه بچه‌هاست، به خاطر شکل و بافت خاص‌اش، امکان‌های زیادی برای بازی فراهم می‌کند. در مورد بچه‌های کوچک‌تر می‌توانید از ماکارونی‌های بزرگ لوله‌ای استفاده کنید.

تکفارس آی آر

یک ظرف کوچک از ماکارونی را به همراه یک نخ کاموا در اختیار کودک قرار بدهید و او را تشویق کنید که ماکارونی‌ها را نخ کند و یک گردن‌بند از ماکارونی درست کند. این بازی باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست می‌شود و بین چشم و دست کودک، هماهنگی ایجاد می‌کند.

(برای گروه سنی ۳ تا ۶ سال)

چند نوع مختلف ماکارونی، در اختیار کودک قرار دهید و روی زمین، همراه هم، با استفاده از ماکارونی‌ها، شکل بسازید. در مرحله بعدی، می‌توانید با استفاده از یک مقوا و چسب مایع، شکل‌هایی را روی مقوا با ماکارونی بچسبانید. این شکل‌ها را می‌توانید با استفاده از قلم‌مو و گواش رنگ کنید.

کودک را در ساختن شکل، آزاد بگذارید. این بازی، با تقویت ماهیچه‌های کوچک، در رشد خلاقیت کودک هم موثر است.

۲ – بازی با آینه

www.takfars.ir

(گروه سنی ۲ تا ۴ سال)

در یک روز آفتابی، با استفاده از یک آینه کوچک می‌توانید بازی‌های ساده‌ای برای کودک‌تان ترتیب دهید. با انداختن نور آینه روی اشیای مختلف می‌توانید کودک را تشویق کنید که نام آن‌ها را به زبان بیاورد.

می‌توانید کودک را تشویق کنید که لکه‌های کوچک نور را تعقیب کند یا خودش، نور را به دیوار بتاباند. از یک لیوان، برای شکست نور استفاده کنید و رنگ‌های مختلف نور را به کودک نشان دهید.

از این بازی، برای آموزش استفاده نکنید. هدف این بازی، تشویق حس کنجکاوی کودکان و ایجاد هیجان مشترک بین والدین و کودک است.

۳ – مُهر سبزیجات

(گروه سنی ۳ تا ۶ سال)

رنگ گواش را رقیق کنید و در کاسه‌های کوچک بریزید. سبزیجات مختلف یخچال را از وسط ببُرید و کودک را تشویق کنید که سبزیجات را داخل گواش فرو کرده و اثر آن را روی مقوا امتحان کند. سبزیجات مختلف، به علت نوع بافت‌شان، شکل‌های مختلف و جالبی ایجاد می‌کنند. کودک می‌تواند با استفاده از مهرهای مختلف، شکل‌هایی نیز بسازد.

برخی از سبزیجاتی که برای ساختن مهر می‌توانید استفاده کنید، عبارتند از: لیمو، فلفل دلمه‌ای، سیب‌زمینی، پیاز، هویج، کاهو یا کلم. هم‌چنین می‌توانید کودک را تشویق کنید که دست یا پایش را داخل کاسه فرو ببرد و اثر آن را روی مقوا ببیند.

این بازی باعث تقویت حس خلاقیت کودک و ایجاد هیجان مشترک بین کودک و والدین می‌شود. برای کم کردن ریخت و پاش ناشی از این بازی می‌توانید از یک سفره یا نایلون بزرگ استفاده کنید یا کل صحنه بازی را به حمام منتقل کنید.

۴ – بازی با حبوبات

تک فارس

یک کاسه کوچک با حبوبات مختلف را همراه یک بطری کوچک آب معدنی خالی، در اختیار کودک قرار دهید. کودک معمولا شروع به انداختن حبوبات داخل بطری می‌کند. این کار برای کودکان کوچک دشوار است و نیاز به تمرکز زیادی دارد. برای همین باعث تقویت ماهیچه‌های کوچک دست و ایجاد هماهنگی بین چشم و دست می‌شود.

بعد از این‌که تمام حبوبات را داخل بطری انداخت، بطری را همراه هم، روی یک سینی بزرگ خالی کنید. با حرکت دادن بطری می‌توانید صداهای مختلفی ایجاد کنید. بعد، کودک را تشویق کنید که حبوبات را دسته‌بندی کند. برای این دسته‌بندی، توجه کودک را به رنگ و شکل مختلف حبوبات، جلب و نام آن‌ها را تکرار کنید.

بازی انداختن حبوبات داخل بطری، برای کودکان دو تا سه ساله و بازی با حبوبات و دسته‌بندی آن‌ها، برای کودکان دو تا چهار ساله مناسب است.

۵ – تیزهوش کردن کودکان با اسباب‌بازی‌های خانگی

ـ بچه‌ها از دیدن و شناختن تفاوت‌ها لذت می‌برند. چند تکه پارچه با جنس و بافت متنوع، کلیدهای فلزی، چند خودکار رنگی یا حتی تعدادی قاشق در اندازه‌های مختلف، به‌راحتی می‌تواند سرگرم‌شان کند.

ـ قبل از این‌که چیزی را در سطل آشغال بیندازید، چند لحظه، از دید یک کودک به آن نگاه کنید. عکس‌های روی یک بسته پاستیل یا یک جعبه خالی شکلات، معمولا برای بچه‌ها جالب است.

ـ آشپزخانه می‌تواند شهربازی بچه‌ها باشد، به شرطی که محیط آن را برای بازی کودک ایمن کنید و وقت‌هایی که سرتان شلوغ نیست و مشغول آشپزی نیستید، همراه او، با قابلمه‌ها و ظرف‌های پلاستیکی بازی کنید؛ البته نفس عمیق و لبخند را فراموش نکنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر