تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

قسمتی از گیاه که به شکل تله عمل میکند در واقع قسمت انتهایی برگ گیاه است که در سطح داخلی خود موهایی ریز و بسیار حساس دارند . زمانی که حشرات و یا هر جسم خارجی دیگری با این موها برخورد میکند ، برگها سریعا بسته می شوند و اگر در همان زمان حشره ای در این مکان قرار داشته باشد به تله می افتد و گیاه انرا به عنوان غذا مصرف میکند .

گیاه ونوس مگس خوار با نام علمی Dionaea muscipula به خانواده Droseraceae تعلق دارد و بومی مناطق مرطوب نیمه گرمسیری نواحی شرقی ایالات متحده آمریکا در ایالات کارولینای جنوبی و شمالی است.

ونوس گیاهی کوچک است و هر گیاه از ۷-۴ برگ شکل تشکیل شده است . ساقه های گیاه ۱۰-۳ سانتیمتر طول دارند بنابراین به طور کل گیاهی کوچک است اما مجموعه این گیاهان در کنار هم به شکل کلونی های پرتراکم جلب توجه میکند .

سرعت بسته شدن برگها هنگامی که تحریک می شوند بستگی به برخی از شرایط محیطی همانند رطوبت ، میزان نور ، اندازه حشره و به طور کل سلامتی عمومی گیاه دارد. نام انگلیسی این گیاه Venus’s flytrap است. انواع مختلفی از گیاه ونوس وجود دارد که انها را بر اساس اندازه و شکل دمبرگ (بخصوص باریک و پهن بودن دمبرگ ) و همچنین زاویه قرار گرفتن برگ نسبت به سطح زمین در گروه های مختلفی قرار داده اند .

تکفارس آی آر

Typica : متداولترین نمونه با دمبرگی نسبتا پهن

Erecta : با برگهایی که نسبت به سطح زمین زاویه ۴۵ درجه می سازند

Linearis : با دمبرگهایی باریک و برگهایی که با سطح زمین زاویه ۴۵ درجه می سازند

Filiformis : دبرگهای این نمونه بسیار باریک هستند .

توجه: نام جنس این گیاه Dionaeae معرفی می شود اما گاهی به Drosera اشاره شده است.

www.takfars.ir

توجه : این گیاه در زمستان دوران رکود دارد اگر این دوران را طی نکند بعد از چند فصل رشد و نموی مداوم ضعیف خواهد شد و از بین خواهد رفت.

شرایط محیطی

آبیاری : فعالیت بسیاری از گیاهانی که تله گذار هستند و از حشرات تغذیه میکنند به رطوبت محیط بستگی فراوان دارد که در این بین گیاه ونوس در مقایسه با سایر چنین گیاهانی به رطوبت محیطی کمتری نیاز دارند و وابسته هستند با این وجود این گیاهان به هیچ عنوان حتی در دوران استراحت نباید خشکی بکشند. همچنین رطوبت بالای محیط به رشد بهتر انان کمک میکند به همین دلیل گیاهانی مناسب برای تراریومها محسوب می شوند . در طی فصل رشد خاک گلدان را باید همواره مرطوب نگه داشت که البته این به معنی خیس و گل الود بودن خاک نیست . یعنی خاک باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد به نحوی که با ابیاری ، اب اضافه به خوبی تخلیه شود اما رطوبت مناسب را نیز در خود نگه دارد. زمانی که از بین رفتن رطوبت سطح خاک مشاهده شد باید نسبت به ابیاری اقدام کرد. برای ابیاری این گیاه از اب های مقطر استفاده کنید. زیرا وجود املاح در اب به تدریج موجب افزایش اسیدیته خاک این گیاه و در نتیجه از بین رفتن آن می شود.

نور: گیاه ونوس به حدود ۱۲ ساعت حضور نور در محیط نیاز دارد که از این ۱۲ ساعت اگر حداقل ۴ ساعت نور مستقیم به این گیاه بتابد رشد مناسبی خواهد داشت . البته باید توجه کرد که نور مستقیم در شرایطی به گیاه بتابد که افتاب داغ و پرحرارت نباشد یعنی در ماه های گرم سال مکان گیاه را باید به گونه ای انتخاب نمود (همانند پنجره های غربی و یا شرقی ساختمان ) که در ساعات اولیه روز از نور مستقیم بهره مند شوند . اگر نور طبیعی کافی در محیط نگهداری این گیاه وجود ندارد رشد خوبی نخواهد داشت و در چنین شرایطی می توان از منابع نور مصنوعی همانند لامپهای فلئورسنت سرد (لامپهای مهتابی با نور سفید ) برای تامین نیاز نوری این گیاهان استفاده کرد. شرایط نوری گاهی در شکل و اندازه برگهایی که تولید می شوند نقش دارند . به عنوان مثال در بهار دمبرگهایی بلند و در تابستان دمبرگهایی کوتاه تولید می شود. و یا در مکانهای کم نور دمبرگهایی پهن و در مکانهایی با نور بیشتر دمبرگهایی باریکتر تولید می شود.

دما: این گیاهان در دمای ۷ الی ۳۶ درجه سانتیگراد میتوانند رشد کنند. هر مقدار که دمای محیط بیشتر باشد باید مراقبت بیشتری از نظر ابیاری و غبارپاشی انجام داد و یا در مکانی قرار داد که از نور مستقیم در صبح زود برخوردار باشد در ساعات گرم روز از سایه بهره‌مند باشد. در دماهای پایین تر سرعت باز و بسته شدن برگها در هنگام شکار حشرات کمتر است همچنین در دماهای پایین تر باید مراقب نحوه آبیاری بود زیرا در اثر ابیاری زیاد این گیاهان خواهند پوسید. در دمای پایین سرعت بسته شدن برگها بسیار کم می شود . این گیاهان دمای زیر صفر را تحمل نمیکنند و اغلب از بین می روند . در زمستان که زمان استراحت این گیاهان است نیز دمای بین صفر تا ۱۰ درجه سانتیگراد مناسب نگهداری آن است البته در این دما برخی از برگها سیاه می شوند که باید از گیاه جدا شوند اما دوران رشد مجدد برگهای جدید در خواهند اورد.

خاک: گیاه ونوس را باید در خاکی فقیر از نظر مواد غذایی کاشت به طور کل این گیاه در محیط بومی خود نیز در خاکهایی که از نظر نیتروژن و فسفر فقیر هستند می رویند و نیاز خود به این مواد را از طریق شکار حشرات و هضم مواد بدن حشرات تامین میکنند. اگر گیاه را در خاکی غنی بکاریم و در کوددهی آن اصرار بورزیم نتیجه ای جز از بین رفتن تدریجی و به مرور گیاه نیست. بهترین غذا برای این گیاهان حشراتی همانند مگس است حتی اگر این گیاه را در تراریومی با در بسته نگه می دارید می بایست هر چند وقت یکبار حشراتی همانند مگس را درون محفظه رها کنید تا این گیاه از انان استفاده کند در غیر اینصورت رشدی ضعیف خواهد داشت و این مسئله را نمی توان با دادن کود جبران کرد. این گیاه به خاکی نسبتا سبک نیاز دارد به عنوان مثال می توان از مخلوط یک قسمت پیت موس +یک قسمت پرلایت و یا دو قسمت شن + یک قسمت خاک معمولی و یا ۵ قسمت پیت موس + ۳ قسمت شن + ۲ قسمت پرلایت استفاده کرد. یکی از دلایلی که به کاربرد پیت موس یا خزه اسفاکنوم در مخلوط کاشت این گیاهان اشاره می شود این است که اصولا این گیاهان در خاکی که کمی اسیدیته پایین داشته باشند بهتر رشد میکند و وجود خزه اسفاگنوم و پیت موس به این مسئله کمک خواهد کرد. گلدانی که برای کاشت این گیاهان انتخاب می شود می تواند عمقی حدود ۱۵-۱۲ سانتیمتر داشته باشد. کف گلدان حتما باید منفافذ خروج برای زه آب وجود داشته باشد تا آب اضافی حاصل از ابیاری به خوبی خارج شود و اطراف ریشه های گیاه باقی نماند.

تکثیر: این گیاهان به مرور زمان به مجموعه هایی متراکم تبدیل می شوند که می توان زمانی که تمامی سطح را پر کرده اند نسبت به جداسازی بخشی از انان اقدام کرد و سپس قسمت جدا شده را در مکانی جداگانه و مستقل کاشت کرد. عمل تقسیم معمولا در بهار و تابستان انجام می شود. جهت تکثیر این گیاهان از بذر نیز استفاده می شود . بذرها نیاز به تیمار خاصی قبل از کاشت ندارند . برای کاشت ابتدا مخلوط خاکی را اماده کنید این مخلوط می تواند شبیه به همان نمونه ای باشد که برای کاشت گیاهان بالغ مورد استفاده قرار میگیرد. بعد از اینکه مخلوط خاکی را در گلدانی قرار دادید ابتدا به خوبی انرا ابیاری و خیس کنید بعد از خروج اب اضافی از منافذ کف گلدان، نسبت به کاشت بذرها اقدام کنید . کافی است بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و نیازی به پوشاندن انان با خاک نیست اما حتما باید با عمل اسپری اب و همچنین پوشاندن دهانه گلدان با پلاستیک شفاف از خشک شدن سطح خاک جلوگیری کرد . مربتا باید سطح خاک را بررسی کرد و در صورت مشاهده از دست رفتن رطوبت با عمل اسپری آب مجدد سطح خاک را مرطوب نمود. دمای مناسب برای جوانه زنی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سانیتگراد است. اگر دما پایین تر باشد زمان جوانه زنی نیز بیشتر طول خواهد کشید و یا اصلا جوانه نخواهد زد. بذرها در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و کیفیت بالای بذر حدود ۶-۴ هفته بعد از کاشت جوانه میزنند بعد از جوانه زنی می توان پوشش پلاستیکی روی گلدان را برداشت. توجه کنید که در طی این دوران اگر از اب مقطر برای ابیاری و اسپری اب استفاده کنید نتیجه بهتری در سبز شدن و جوانه زنی بذرهای این گیاه بدست می اورید. همچنین در طی این دوران اگر روزانه یک مرتبه پوشش روی گلدان را بردارید و بعد از حدود چند دقیقه مجدد پوشش را قرار دهید به تهویه و چرخش هوا کمک خواهید کرد. اگر نیاز است تا گیاهان جوان را از گلدانی که بذرها جوانه زده اند به گلدان دیگر منتقل کنید حدود ۳-۲ هفته بعد از جوانه زنی بذرها و یا به بیان دیگر زمانی که دو جفت برگ انان ظاهر شد صبر کنید و سپس عمل انتقال را انجام دهید تا کمتر به گیاهان جوان صدمه بزرند

توضیحاتی در رابطه با دوران رشد و استراحت : گیاهان ونوس در بهار گلهای سفید رنگی تولید میکنند البته می توان برای جلوگیری از صرف شدن انرژی گیاه در تولید و باز شدن گلها ساقه های گل را در مراحل اولیه که حدود ۵ سانتیمتر طول دارند قطع نمود. تولید گلها در تابستان نیز می تواند ادامه یابد اما با فرا رسیدن پاییز و زمستان این گیاه نیاز به دورانی رکود و استراحت دارد تا جدد بتواند رشد خود را به خوبی پیگیری کند . دوران استراحت این گیاهان ۵-۳ ماه است و حداقل به ۱۰ هفته استراحت نیاز دارد . در طی دوران استراحت این گیاه مکانی با دمای کمتر و نور کمتر را تحمل میکند ، در طی این مدت رشدی نخواهد داشت و برخی برگهای خود را نیز از دست خواهد داد. در طی این دوران ابیاری باید در حدی باشد که مانع از خشک شدن خاک شود اما کمتر از میزانی است که در طی فصل رشد آبیاری می شود. در طی دوران استراحت گیاه را در مکانی قرار دهدید که دما کمتر از صفر درجه سانتیگراد نشود و بخصوص شب بین صفر تا ۱۳ درجه باشد . دمای روز نیز می تواند حداکثر تا ۲۶ درجه باشد. توجه داشته باشید که این گیاه در طی دوران استراحت خود از رشد و نمو برخوردار است اما میزان رشد آن بسیار کم است حتی اگر از مقداری نور مستقیم هم در طی این دوران بهره مند باشد به سلامتی آن کمک خواهد کرد.

آفات و بیماری: از بین افات شایع این گیاه می توان به شته، کنه تارعنکبوتی و پشه های خاکزی و از بیماریهای شایع می توان به سفیدک پودری و لکه برگی های باکتریایی و قارچی اشاره کرد. مصرف کودهای شیمیایی و یا به کارگیری حشراتی که برای گیاه بسیار بزرگ هستند می تواند منجر به پوسیدگی تدریجی این گیاه شود .

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

تک فارس

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: موهای حساس

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: گیاهان حاصل از کاشت بذر

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: گیاهان در طی فصل رکود و استراحت

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: نمایی نزدیک از گیاهان در طی فصل رویش و فعالیت

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

T A K F A R S

تصویر فوق: نمایی نزدیک از گلها

image آشنایی با گیاه ونوس مگس خوار و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: نمایی نزدیک از بذرهای گیاه

محصولات معتبر
محصولات معتبر