تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

سوسن های یک روزه گیاهانی چند ساله هستند اما به دلیل عمر کوتاه گلهایشان که هر گل تنها یک روز دوام می ارود در انگلیسی به daylily خوانده شدند . گلها صبح زود باز می شوند و عصر هنگام پژمرده شده و میریزند . به همین دلیل از این گیاهان معمولا در تولید شاخه گل بریده استفاده نمی شود و فقط در فضای سبز کاشت و استفاده می شوند . البته گیاه برای چندین روز پشت سر هم گل تولید میکند اما اینکه تا چند روز گلدهی ان به طول میکشد بستگی به نوع گیاه و همچنین شرایط محیطی آن دارد . گلها بسیار شبیه گل سوسن هستند اما همانطور که اشاره شد بر خلاف گلهای سوسن که گل برای چند روز دوام می اورد هر گل این گیاهان که شکفته می شود تنها یک روز عمر دارد. از نظر تنوع رنگ نیز متنوع هستند. ارتفاع کل گیاه در حدود ۹۰ سانتمیتر است و برگها ۶۰-۴۵ سانتیمتر طول دارند .

همروکالیس (سوسن یک روزه، سوسن رشتی ، زنبق رشتی) گروهی از گیاهان متعلق به جنس Hemerocallis و بومی نواحی مختلفی از اروپا و آسیبا بخصوص کشورهای چین کره و ژاپن هستند .

این گیاهان قبلا در خانواده Liliaceae قرار داشتند اما امروزه آنان را در خانواده دیگر یعنی Xanthorrhoeaceae قرار داده اند . برخی از گونه های موجود در این خانواده ارزش زینتی دارند و همچنین با استفاده از این گونه ها و انجام برنامه های دو رگه گیری فراوانی که در موردشان انجام شده است امروزه نمونه های بیشماری از انان تولید شده است .

توجه : این گیاه گونه های مختلفی دارد که از بین محبوبترین آنان می توان به H.fulvaو H.lilioasphodelus این موارد اشاره .کرد

تکفارس آی آر

شرایط محیطی

آبیاری: این گیاه در صورت ابیاری منظم و مناسب بهترین عملکرد را دارد اما گیاهان چند ساله و بالغ دوره های کوتاهی از خشکی و کم آبی را نیز تحمل میکنند و از بین نمی رود و این مسئله به محبوبیت آنان افزوده است . البته این به معنی عدم آبیاری و رشد خوب گیاه نیست . بلکه فقط گیاه از بین نمی رود و این دوره ها را می گذراند. همچنین خشکی کشیدن گیاه در دوران گلدهی موجب گلدهی اندک آن می شود . بنابراین سعی کنید زمانی که سطح خاک نسبتا خشک می شود نسبت به آبیاری این یگاه اقدام کنید .

نور: به مکانی به نور کامل یعنی حدود ۶ ساعت نور مستقیم آفتاب نیاز دارد . در مناطق نیمه سایه نیز رشد میکند اما بهترین گلدهی را در همان آفتاب کامل دارد . کمبود نور از جمله دلایل عدم گلدهی و یا ریزش جوانه های گل است . در مناطقی که هوا در تابستان بسیار گرم می شود بهتر است که این گیاه در جایی کاشته شود که از صبح تا حدود ظهر از آفتاب مستقیم برخوردار باشد و سپس به سایه منتقل شود و یا اینکه دیرهنگام در عصر از آفتاب مستقیم برخوردار باشد.

دما: ریشه ها سرمای زمستان را تا حدود ۲۹- نیز تحمل میکنند اما قسمت هوایی با سرد شدن هوا در پاییز به تدریج زرد شده و از بین می رود و بهتر است که باقیمانده برگسار را از نزدیکی سطح زمین قطع کرد. همچنین اگرچه ریشه های این گیاه تحمل سرمایی مناسبی دارد اما عدم خیس و گل الود بودن خاک محل کاشت نیز مهم است زیرا در غیراینصورت خطر پوسیدگی ریشه ها را تهدید میکند.

خاک: به خاکی نسبتا سبک با زهکش خوب نیاز دارد زیرا سنگین بودن خاک و ماندگاری رطوبت موجب پوسیدگی ریشه های گیاه می شود . بنابراین می توان از خاکی همانند مخلوط خاک معمولی+خاک برگ+شن برای این گیاه استفاده کرد. در زمان حفر گودال جهت کاشت ریشه های این گیاه می توان گودالی به ابعاد ۴۵ سانتیمتر حفر کرد و هنگام کاشت و در زمان پر کردن گودال از مخلوط یاد شده استفاده کرد. برای کود نیز می توان از فرمول ۲۰-۲۰-۲۰ و یا ۱۰-۱۰-۲۰ استفاده کرد

www.takfars.ir

تکثیر: کاشت بذر یکی از راه های تکثیر این گیاه است که ابتدا کپسولها باید بر روی گیاه مادری تغییر رنگ دهند و تقریبا بخشکند و بعد جمع اوری شوند بذرها دوران رکود به مدت حداقل سه هفته دارند و در این مدت به دمای حدود ۵ درجه نیاز دارند تا نیاز سرمایی انان برطرف شود . سپس می توان انها را در مخلوط خاک برگ +شن و یا کوکوپیت +پرلایت و یا کوکوپیت به تنهایی کشت کرد . دمای مناسب جوانه زنی ۲۳-۲۱ درجه است و ۶-۲ هفته زمان یناز است تا بذرها جوانه بزننند البته برخی انواع نیز وجود دارند که جوانه زنی بذر تا حدود ۳ ماه و یا حتی بیشتر طول می کشد . در طی این مدت مکان باید روشن اما به دور از تابش مستقیم نور آفتاب باشد و سطح محیط کاشت نیز خشک نشود. یکی دیگر از راه های تکثیر این گیاهان تقسیم آنان است که در مورد بوته های بالغ و بزرگ و چند ساله انجا می شود . به طور کل بوته های چند ساله و انبوه به تدریج از قدرت رشد و گلدهی که دارند کاسته می شود و آن زمان است که می توان با عمل تقسیم قدرت رشد و گلدهی را به انان باز گرداند . و یکی از زمانهای مناسب برای انجام این کار اواخر زمستان /اوایل بهار می باشد البته در اواخر تابستان/اوایل پاییز البته بسته به دمای منطقه نیز می توان این کار را انجام داد .توجه کنید که اگر در منطقه زندگی شما هوای اواخر تابستان گرم باشد مناسب این کار نیست زیرا گرما به همراه رطوبت خاک می تواند موجب پوسیدگی ریشه ها شود . برای انجام عمل تقسیم ابتدا برگهای گیاه را نسبتا تا سطح خاک کوتاه می کنیم و سپس گیاه مادری از خاک بیرون آروده می شود و سپس خاک اطراف ریشه ها با جریان ملایم آب کمی شسته می شود و سپس با وسیله ای تیز همانند قیچی باغبانی توده آن به دو یا سه قسمت تقسیم می شوند و در مکان مورد نظر کاشته می شود. یکی دیگر از راه های تکثیر استفاده از گیاهچه های کوچکی است که در طول ساقه گاهی شروع به رشد میکنند و اصطلاحا prolifration خوانده می شود این گیاهچه ها را زمانی که چندین برگ دارند می توان از ساقه گیاه مادری جدا کرد و در مخلوط سبک خاک برگ +شن یا کوکوپیت +پرلایت کاشت و البته در چند هفته می بایست در شرایط مطلوب گلخانه ای از نظر رطوبت قرار گیرند تا شروع به تولید ریشه کنند

مشکلات:پوسیدگی ریشه یکی از مشکلاتی است که بخصوص در اثر ابیاری زیاد این گیاه پیش می اید . بیماری های لکه برگی باکتریایی و یا قارچی ، بیماری زنگ ، بوترتیس و سفیدک پودری از دیگر بیماری ها هستند. آفت خاصی این گیاه را تهدید نمیکند اما گاهی فعالیت شته ها کنه ها و شپشک ها می تواند بر روی این گیاهان مشاهده شود.

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

H.citrina

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

H.fulva

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

H.minor

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

H.lilioasphodelus

تک فارس

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

H.esculenta

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

تصویر فوق: نمایی نزدیک از بذرهای گیاه در داخل میوه

image آشنایی با گیاه سوسن و نحوه کاشت و نگهداری آن

نمایی از ریشه های گیاه در مراحل مختلف رشد

محصولات معتبر
محصولات معتبر