تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آشنایی با انواع روش های پخت قارچ

image آشنایی با انواع روش های پخت قارچ

متخصصان اسپانیایی می‌گویند که بهترین روش برای پخت قارچ استفاده از مایکروویو یا کباب کردن آن است. متخصصان تغذیه و سلامت به این نتیجه رسیده اند که کباب یا مایکروویو کردن قارچ باعث حفظ بسیاری از مواد آنتی اکسیدان آن می‌شود اما آب پز یا سرخ کردن قارچ این مواد آنتی‌اکسیدان را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که سلول ها را در مقابل مواد شیمیایی مضر محافظت میکنند و مانع از بیماری هایی مثل سرطان و بیماری های قلبی می شوند.

چه موادی در قارچ وجود دارد؟

قارچ حاوی پروتئین (و اسیدهای آمینه ضروری)، فیبر و ویتامین‌های زیادی مثل ب، ث، د و ای است و چربی و کالری اندکی دارد. در این مطالعه که در نشریه علوم غذا و تغذیه منتشر شده متخصصان خاصیت غذایی چهار نوع قارچ را قبل و بعد از پخت با هم مقایسه کرده‌اند.

بهترین راه برای اینکه ویتامین و خاصیت غذایی سبزیجات حفظ شود، این است که زمان پخت کوتاه باشد. اگر سبزیجات را آب‌پز می‌کنید از حداقل آب ممکن استفاده کنید

تکفارس آی آر

سرخ کردن قارچ

سرخ کردن قارچ باعث می‌شود آنتی‌اکسیدان، پروتئین و کربوهیدرات آن در روغن از بین برود و ارزش غذایی آن کم شود هر چند که قارچ خوشمزه تر می شود.

آب پز کردن قارچ

آب‌ پز کردن هم مقدار زیادی از آنتی اکسیدان و پروتئین قارچ را از بین می‌برد. متخصصان فکر می‌کنند علت این است که این مواد وارد آبی می شوند که قارچ در آن پخته شده است.

البته متخصصان اسپانیایی متوجه شدند آب‌پز کردن باعث افزایش گلوکان می‌شود، ماده‌ای که در قارچ‌ها یافت می‌شود و ممکن است در پیشگیری از بیماری‌های قلبی موثر باشد.

www.takfars.ir

یک قانون کلی

بهترین راه برای اینکه ویتامین و خاصیت غذایی سبزیجات حفظ شود، این است که زمان پخت کوتاه باشد. اگر سبزیجات را آب‌پز می‌کنید از حداقل آب ممکن استفاده کنید. به همین دلیل است که متخصصان مایکروویو را روشی خوبی برای پخت قارچ دیده‌اند، چون مواد مغذی خود را در آب و روغن از دست نمی دهد.

کباب کردن قارچ

با اینکه پخت سبزیجات با روغن باعث می شود خاصیت آن کم شود اما کباب کردن قارچ با اندکی روغن باعث افزایش آنتی اکسیدان‌ها می‌شود. اگر از روغن زیتون برای این کار استفاده کنید اسیدهای چرب آن بیشتر خواهد شد بدون اینکه کالری آن بیشتر شود.

محصولات معتبر
محصولات معتبر