تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آسپیرین مصرف کنید تا سرطان سینه نگیرید

مایکل هولمز نویسنده اصلی این تحقیق از دانشکده پزشکی هاروارد و دانشکده بهداشت ملی هاروارد در بوستون – ماساچوست در این باره خاطرنشان کرد: این اولین تحقیقی است که تاثیر قابل ملاحظه آسپرین را در کاهش خطر گسترش سرطان و مرگ ناشی از آن در زنان درمان شده در مراحل اولیه سرطان سینه نشان می‌دهد.
وی افزود: اگر این یافته‌ها در آزمایشات بالینی بیشتر مورد تایید قرار بگیرند، مصرف آسپرین ممکن است به راه‌کاری ساده، ارزان قیمت و نسبتا بی‌خطر تبدیل شود که به مبتلایان به سرطان سینه کمک می‌کند زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشند.
محققان می‌گویند؛ هنوز چگونگی تاثیر آسپرین بر روی سلول‌های سرطانی آشکار نیست اما تصور می‌کنند که آسپرین خطر متاستاز سرطان را با کاهش التهاب که ارتباط نزدیکی با گسترش سرطان دارد، تقلیل می‌دهد.

سایت پزشکی داکگاید در این باره می‌افزاید: نتایج مطالعات قبلی نیز نشان داده است که آسپرین گسترش سرطان را مهار می‌کند. برای مثال نتایج یک آزمون نشان داد طول عمر افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ که آسپرین مصرف می‌کنند، نسبت به بیماران دیگر بیشتر است و بررسی‌های آزمایشگاهی نیز تایید کرده است که آسپرین، رشد و تهاجم سلول‌های سرطان سینه را مهار می‌کند.
در این تحقیق که در مجله آنلاین انکولوژی بالینی منتشر شد، محققان اطلاعات به دست آمده از پژوهش سلامت پرستاران را ارزیابی کردند.
در این پژوهش که در سال ۱۹۷۶ انجام شد، ۴ هزار و ۱۶۴ پرستار زن آمریکایی در گروه‌های سنی ۳۰ تا ۵۵ ساله که بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۲۰۰۲ سرطان سینه در مراحل اول، دوم و سوم در آنها تشخیص داده شده بود، شرکت کردند. پیگیری وضعیت این بیماران تا ژانویه سال ۲۰۰۶ ادامه یافت.

محققان تاثیر کاربرد آسپرین را به مدت یک سال یا بیشتر و پس از تشخیص سرطان سینه و هنگامی که بیماران درمان‌هایی مانند جراحی، اشعه درمانی و یا شیمی درمانی را پشت سر گذاشته بودند و شدت متاستاز و مرگ ناشی از سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند.

در این بررسی در مجموع ۴۰۰ زن به متاستاز دچار شدند و ۳۴۱ نفر از این بیماران در اثر سرطان سینه جان خود را از دست دادند. در زنانی که دو تا پنج روز در هفته آسپرین مصرف می کردند خطر متاستاز ۶۰ درصد و خطر مرگ ناشی از سرطان سینه ۷۱ درصد کاهش یافت.

همچنین در زنانی که شش یا هفت روز در هفته آسپرین دریافت می‌کردند خطر متاستاز ۴۳ درصد و خطر مرگ ناشی از سرطان سینه ۶۴ درصد کمتر شد. بعلاوه خطر متاستاز سرطان سینه و مرگ و میر بین زنانی که آسپرین مصرف نمی‌کردند و کسانی که یک بار در هفته آسپرین دریافت می‌کردند تفاوتی نداشت.

تکفارس آی آر

محققان هم چنین دریافتند: زنانی که شش یا هفت روز در هفته از داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی به غیر از آسپرین استفاده می‌کنند، نیز با کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان سینه مواجه هستند، اما زنانی که با تناوب کمتری از این داورها مصرف می‌کنند و افرادی که استامینوفن دریافت می‌کنند از چنین سودمندی بهره‌مند نمی‌شوند.

لوری پییرس پژوهشگر سرطان سینه از دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان دراین تحقیق تصریح کرد: نتایج بررسی‌های متعدد نشان داده است که آسپرین به دلیل اثرات ضد التهابی‌اش ممکن است اثرات سودمندی علیه سرطان داشته باشد. این یافته‌ها امیدوارکننده هستند و اگر این نتایج در آزمایشات بالینی بیشتر تایید شوند، پزشکان ممکن است بتوانند مصرف منظم آسپرین را برای مبتلایان به سرطان سینه توصیه کنند تا خطر گسترش سرطان و مرگ ناشی از آن کاهش یابد.

سرطان سینه بیماری است که هیچ زنی حتی نمی‌خواهد راجع به آن فکر کند و شاید از جلمه بیماری‌های نادری است که زنان از آن وحشت بسیار دارند. در آخرین تحقیقات به عمل آمده از سوی انجمن مبارزه با سرطان آمریکا، تقریباً نیمی از زنان آمریکایی این نکته را باور دارند که به میزان ۵۰ درصد، خود عامل پرورش این نوع سرطان هستند.

دکتر” ملانی پولکا”، رئیس بخش تحقیقات انجمن مبارزه با سرطان آمریکا در این ارتباط می‌گوید: به جرأت می‌توان گفت خطری که در این زمینه زنان را تهدید می‌کند، تنها ۱۱ درصد است، اما در عین حال روش‌هایی وجود دارد که این میزان را کمتر می سازد.

www.takfars.ir

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر