تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

آب درمانی چیست اثرات مفید و عوارض آن

image آب درمانی چیست اثرات مفید و عوارض آن

جانشین کردن آب به جای غذا

موضوعی که این روزها بسیار بحث برانگیز است و مورد توجه جمع کثیری از افراد علاقه مند به تغذیه می باشد، مسأله آب درمانی است.آب درمانی به معنای آن است که انسان در طول شبانه روز، مقدار لازم و ضروری آب جهت انجام اعمال داخلی بدن و حفظ سلامت، به بدن خود برساند. بدن انسان به روزی ۵/۲-۲ لیتر مایعات نیاز دارد که باید توسط آشامیدنی های مختلف و آب موجود در مواد غذایی یا غذاها تأمین گردد. البته بهترین و مفیدترین آشامیدنی، آب سالم و بهداشتی است.متأسفانه برخی از افراد نگرش صحیحی نسبت به مصرف آب ندارند و تصور می کنند که آب می تواند جانشین غذا بشود. حتی بعضی اشخاص به خانواده و اطرافیان خود توصیه می کنند که برای پیشگیری و درمان انواع بیماری ها و حفظ سلامت هرچه بیشتر، آب را جایگزین غذا نمایند که این تصور صحیح نیست. آب چنانچه بیش از حد لازم مصرف شود، موجب افزایش آب داخل سلولی و در نتیجه خیز یا ورم سلول می گردد که عواقب بسیار خطرناک و گاه غیرقابل جبرانی در پی دارد؛ به اضافه آنکه آب، حاوی مواد مغذی لازم برای شخص نیست و چنانچه جانشین غذا بشود، به هیچ وجه نمی تواند نیازهای تغذیه ای انسان را برآورده سازد.

آب درمانی لاغرتان نمی کند.

خیلی از افراد گمان می کنند چون ظرفیت کلیه ها برای پذیرش آب بالاست، می توان به هر میزانی، آب نوشید. البته درست است که ظرفیت بالای کلیه ها گاهی اجازه نوشیدن ۱۰ تا ۲۰ لیوان آب را هم در طول روز به ما می دهد، اما اگر بدن واقعاً به آب زیادی نیاز نداشته باشد و نتواند با دفع از طریق تعریق یا ادرار تعادل میزان آب را در خود به وجود آورد، حجم کلیه ها هم اشباع می شود و به طور حتم، ما هم به دردسر می افتیم. می پرسید چه دردسری؟ اینکه با بالا رفتن حجم آب بدن، دچار کاهش سطح سدیم و در نتیجه مسمومیت با آب خواهیم شد بنابراین قدیمی ها حق داشته اند که بگویند: اندازه نگه دار که اندازه نکوست…نکته بعدی در مورد افرادی است که برای کاهش وزن دست به کارهایی مانند آب درمانی می زنند. استفاده از آب برای لاغر شدن، نه تنها نوعی درمان نیست، بلکه کاری کاملاً غیرعلمی و غیراصولی است. علاوه بر مسمومیت بر اثر نوشیدن بیش از اندازه آب، کسانی که رژیم غذایی شان را برای لاغر شدن محدود به نوشیدن آب می کنند به طور حتم با کمبود انواع مواد مغذی از ویتامین ها و املاح گرفته تا پروتئین ها مواجه می شوند.در اثر نوشیدن چند روزه یا حتی چند ماهه آب برای لاغر شدن، عضلات و بافت های بدن هم به مرور زمان تحلیل می روند. در این حالت، بدن نیاز خود را از عضلات و بافت های ماهیچه ای تأمین می کند؛ بنابراین تحلیل عضلات قلب، کلیه ها و کبد و اختلال در کارکرد آنها، در اثر رژیم های غیرعقلانی مانند آب درمانی دور از انتظار نخواهد بود.

تکفارس آی آر

نوشیدن زیاد آب خوب نیست

از زمان های دور، هم قبایل بدوی و هم ملل متمدن، آب را برای درمان به کار می گرفتند. هیدروتراپی در گذشته توسط ایرانی ها، ژاپنی ها، مصری ها و یونانی ها با توجه به خواص بسیار آن مورد توجه بوده و فراوان استفاده می شده است. شاید آسان ترین و راحت ترین وسیله ای که ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی، کسالت و به دست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده می کنند آب باشد.حتی حیوانات وحشی و اهلی دریافته اند، زمانی که بیمار می شوند باید آب بیاشامند. مصرف صحیح آب نه تنها تندرستی ما را حفظ می کند، بلکه درصورت از دست رفتن تندرستی یا بروز اختلال در آن از طریق پاکسازی مواد زاید از بدن، آن را باز می گرداند. البته آب درمانی در کنار مزایا و فوایدی که دارد، دارای مضراتی هم هست که باید به آنها توجه کرد. در ادامه با بیان چارچوب نظری آب درمانی به مضرات و زیان های آن پرداخته ایم.

طبقه بندی آب از نظر درجه حرارت

آب خنک تر از دمای بدن (۳۷ درجه) اثر برانگیزنده، خنک کننده و محرک دارد. ۲ـ آب گرم تر از بدن تقویت کننده، نیرو بخش و قدرت آفرین است. ۳ـ آبی که داغ است آرامش به وجود می آورد و دردها را رفع می کند، ولی ایجاد خستگی مفرط می نماید. ۴ـ آبی که اندکی از درجه حرارت بدن پایین تر است، یعنی آب ولرم (۲۷ تا ۳۲ درجه) یا آب نه سرد و نه گرم

(۳۲ تا ۳۵ درجه) همیشه سودمند و برای مصارف عمومی مناسب است.

www.takfars.ir

چارچوب نظری آب درمانی

ناخالصی های بدن، علت تمام بیماری هاست. درد، آوای طبیعت است که به مغز هشدار می دهد که پناهگاه عضو، مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است و برای دفع میهمان ناخوانده یاری می طلبد.از آنجا که علت اولیه تمام بیماری ها، باقی ماندن مواد مرضی در سیستم بدنی است، باکتری ها از این مواد زاید تغذیه می کنند. هیچ گونه باکتری ای در خون خالص اکسیژن دار و در مکانی که این مواد زاید یافت نمی شوند، نمی تواند رشد کند. داروهای شیمیایی زهرآگین در چنین مواردی صرفاً بیماری را کنترل می کنند، ولی نمی توانند علت را رفع کنند. این داروها متعاقباً صدمات شدیدتری عارض می کنند. طبیعت، درمان کننده بزرگی است، بنابراین راه حل ما در گرو همکاری با طبیعت در پاکسازی زواید از طریق مصرف داخلی و خارجی، آب است که سالم ترین، مطمئن ترین و بی آزارترین پاک کننده است. بدن انسان سالم بیش از ۶۰ درصد آب دارد که درجه حرارت آن ۳۷ درجه سانتی گراد است.بدن روزانه مقداری آب از طریق پوست، شش ها، کلیه ها و روده ها دفع می کند و برای اینکه در تندرستی باقی بماند باید مقداری آب خالص را از راه غذا و آشامیدنی به بدن برسانیم.

مضرات مصرف زیاد آب

به همان اندازه که کم آب خوردن خطرناک است، زیاده روی در نوشیدن آب هم سلامت را به خطر می اندازد. در واقع حداکثر میزان مجاز نوشیدن آب برای انسان ها حدود ۲ لیتر است. البته در ورزشکاران و در هوای خیلی گرم متفاوت است. از سوی دیگر، درصورتی که در مدت زمانی کوتاه، مقدار بسیار زیادی آب نوشیده شود، فرد به اختلال پر آبی بدن دچار شده و در این مورد احتمال گیجی، کما و حتی مرگ وجود دارد. به عقیده پزشکان درصورتی که فرد در هر ۲ ساعت بیش از یک بار به دستشویی برود و سابقه بیماری خاصی نداشته باشد، به این معناست که بیش از حد آب نوشیده است.البته نمی توان مقدار مشخصی آب برای نوشیدن روزانه تجویز کرد و این مسئله به فیزیک بدنی و میل افراد بستگی دارد. درصورت مصرف خیلی زیاد آب، ممکن است بدن دچار هیپوناتریومی شود.

هیپوناتریومی نشانگر رقیق شدن مایعات بدن بر اثر افزایش آب نسبت به سدیم کل بدن است. علائم ویژه هیپوناتریومی (کمبود سدیم در خون) عبارتند از تهوع، سردرد، بی قراری، گیجی، کاهش رفلکس ها و در نهایت تشنج و کما.

درصورتی که هیپوناتریومی بدتر شود، تهوع باعث تحریک ترشح هورمونی می شود که این هورمون مسئول نگهداری آب در بدن است، در نتیجه آب کمتری دفع می شود و بیمار وارد یک چرخه معیوب می گردد البته تمایز علائم هشداردهنده کاری مشکل است. اگرچه نوشیدن مقدار زیاد آب برای بدن ما خوب نیست، اما نباید از نوشیدن ۸ لیوان آب در روز مضایقه کنید. آب بخش لازم و ضروری رژیم غذایی ماست. با کاهش ۲ درصد از منابع آب بدن، علائم دهیدراتاسیون (کم آبی) ظاهر می شوند. یک علامت شایع دهیدراتاسیون خفیف، احساس خستگی در طول روز است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است حتما با مشاور مربوطه یا پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

محصولات معتبر
محصولات معتبر