حقیقت امر آن است که بسیاری از کودکان به دلیل دوست نداشتن بافت، بو و یا مزه گوشت تمایلی به مصرف آن از خود نشان نمی دهند و از مصرف گوشت‌های سفت و خوب پخته نشده امتناع می‌کنند و یا این که تمایلی به مصرف گوشت‌های سفید به خصوص انواع غذا‌های دریایی و ماهی از خود نشان نمی دهند و به همین دلیل به سمت مصرف مواد غذایی غیرگوشتی سوق پیدا می‌کنند.

برخی از کودکان ممکن است در سنین ۳ تا ۱۰ سالگی تمایلی به مصرف انواع گوشت‌ها نداشته باشند و این باعث نگرانی والدین آن‌ها در جهت تامین مواد مغذی لازم بدنشان شود.

برخی از متخصصان تغذیه این رفتار‌های تغذیه ای خاص در این کودکان را ناشی از تغذیه تکمیلی نادرست آن‌ها در سنین ۶ ماهگی تا ۱ سالگی می‌دانند که باعث شده آن‌ها در مصرف گروه گوشت‌ها عدم تمایل از خود نشان دهند.

آیا برای تامین مواد مغذی این کودکان باید نگران بود؟

با وجود این که مواد گوشتی، منبع مهمی از پروتئین‌های مرغوب، عنصر آهن، روی و ویتامین B12 هستند و در رشد و نمو کودک نقش بسیار مهمی دارند، اما این مواد مغذی در بسیاری دیگر از مواد غذایی حیوانی نیز مانند تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شوند. پس در صورتی که کودکی تمایل به مصرف موادگوشتی نشان ندهد، این به معنی بروز یک کمبود بزرگ در بدن او نیست، بلکه اگر والدین به یک سری نکات کلیدی در مورد رژیم غذایی کودک خود توجه نمایند، می‌توانند مطمئن باشند که مواد مغذی کافی به بدن او می‌رسد.

نکات کلیدی در رژیم غذایی کودکانی که گوشت نمی خورند

▪ اولین موردی که در رژیم غذایی این کودکان باید مد نظر قرار گیرد، دریافت منابع کافی مواد پروتئینی مرغوب می‌باشد تا نمودار رشد کودک دچار اختلال نشود. در این زمینه توصیه می‌گردد که در رژیم غذایی روزانه آن‌ها حداقل ۲ لیوان شیر، ۱ پیاله ماست، حداقل ۱ عدد تخم مرغ، انواع لوبیا‌های پخته، توفو (پنیر سویا) موجود باشد.

▪ توجه به دریافت مواد غذایی حاوی آهن بخصوص در کودک دختر از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد و می‌تواند مانع از کم خونی گردد. با وجود این که منابع گوشتی حاوی آهن مرغوب هِم می‌باشند که جذب خوبی دارند، اما در منابع غذایی گیاهی مانند انواع لوبیا‌ها، باقلا، سبزیجات با برگ سبز و سویا هم مقادیری آهن وجود دارد.

اما برای این که جذب آهن این مواد غذایی در بدن کودک سریعتر انجام گیرد، ضروری است که همراه با این مواد غذایی از منابع غذایی حاوی ویتامین C استفاده شود. برای مثال استفاده از فلفل سبز، گوجه فرنگی تازه و خام در غذا‌های کودک به همراه آب پرتقال به عنوان یک نوشیدنی، می‌تواند جذب آهن را در بدن کودک افزایش و مانع از کمبود این عنصر و بروز کم خونی گردد.

▪ عنصر روی از جمله مواد مغذی است که کمبودش می‌تواند با کاهش رشد قدی همراه باشد و یکی از منابع خوب آن منابع گوشتی است. البته خوشبختانه این عنصر در سبوس غلات و تخم مرغ هم به مقادیر بالایی وجود دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین این کودکان حتما در رژیم غذایی فرزند خود، نان‌های کامل و سبوس دار بگنجانند و به هیچ عنوان مصرف ۱ عدد تخم مرغ را در رژیم غذایی روزانه کودک خود برای تامین عنصر روی فراموش ننمایند.

البته برخی تحقیقات علمی در زمینه عنصر روی نشان داده که مصرف زیاد مواد فیبری (بیش از ۲۵ گرم در روز) می‌تواند در جذب عنصر روی در بدن اختلال ایجاد نماید. بنابراین در صورتی که کودکی تمایل زیادی به مصرف میوه‌ها و سبزی‌های سبز و نشاسته‌ای از خود نشان می‌دهد، ممکن است برای او نیاز به مصرف مکمل روی باشد. البته مصرف مکمل روی حتما باید زیر نظر پزشک و با توصیه او باشد.

▪ یکی از مواد مغذی که منشاء حیوانی دارد و به مقادیر بسیار کمی در منابع گیاهی می‌توان آن را یافت، ویتامین B12 است به همین دلیل افرادی که از رژیم گیاهخواری محض پیروی می‌کنند، حتما دچار کمبود این ویتامین می‌شوند، اما در کودکانی که فقط گوشت نمی خورند، امکان بروز کمبود این عنصر در بدنشان بسیار نادر است.

چون که سایر منابع حیوانی از جمله شیرکامل، تخم مرغ و لبنیات می‌توانند تامین کننده این ویتامین ضروری برای بدن باشند. به همین دلیل توصیه می‌شود که والدین برای تغذیه کودک خود حتما روزانه نیم تا یک لیتر شیر و لبنیات و مواد غذایی حاوی تخم مرغ را در نظر بگیرند.

▪ مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین باید محدود شوند. مشاهدات تغذیه‌ای در این کودکان نشان داده که برخی از این کودکان تمایل زیادی به مصرف مواد شیرین و نوشیدنی‌های شیرین دارند که همین امر می‌تواند باعث بروز چاقی‌های غیر متعارف در آن‌ها شود. به همین دلیل به والدین این کودکان توصیه می‌شود که ذائقه کودک خود را به سمت مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدنشان سوق دهند.

▪ در صورتی که این کودکان به طور متنوع از میوه‌ها و سبزی‌های فصل به خصوص میوه‌های رنگی و سبزیجات با برگ‌های سبز در رژیم غذایی خود استفاده نمایند، می‌توان مطمئن بود که ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدنشان به مقادیر کافی تامین می‌شود.

▪ داشتن ۳ وعده اصلی و حداقل دو میان وعده غذایی در رژیم غذایی کودک می‌تواند تمایل او را به مصرف تنقلات غیر تغذیه‌ای کم نماید. به علاوه این که از بروز گرسنگی‌های شدید در بدن او جلوگیری می‌نماید.

آیا کودکانی که گوشت نمی خورند، نیاز به مکمل‌های غذایی خاصی دارند؟

بر اساس نظر متخصصان تغذیه، در صورتی که رژیم غذایی یک کودک متنوع باشد و در آن از همه انواع مواد غذایی گیاهی و شیر و لبنیات و تخم‌مرغ استفاده شود، اساسا نیازی به مصرف مکمل غذایی خاصی نمی‌باشد، اما در صورتی که به دلیل برخی عادات غذایی خاص، کودک بد غذا باشد و به خوبی غذای موجود در وعده‌های غذایی خود را استفاده ننماید، در آن صورت و با تجویز پزشک یا متخصص تغذیه در وهله اول برای او مصرف مکمل‌های مولتی ویتامینی و مینرالی مخصوص کودکان (نه بزرگسالان) ضروری می‌باشد.

در ضمن در صورتی که مصرف شیر و لبنیات و یا تخم مرغ در رژیم غذایی کودک بسیار محدود باشد، در آن صورت مصرف مکمل‌های کلسیم، ویتامین D، روی و ویتامین B12 البته با نظر پزشک اطفال برای او ضروری خواهد بود.

راه حل ورود گوشت به رژیم غذایی کودکانی که گوشت نمی‌خورند

اگر کودکی در سنین کودکی خود تمایلی به مصرف گوشت نشان ندهد، این به آن معنی نیست که او در تمام عمر خود نمی تواند از گوشت استفاده نماید و یا این که او باید حتما از یک رژیم غذایی گیاهخواری پیروی نماید. بلکه بسیاری از کودکان در سنین بلوغ و یا بزرگسالی با تغییر ذائقه خود می‌توانند از گوشت استفاده نمایند؛ به شرط آن که گوشت به تدریج وارد رژیم غذایی آن‌ها شود.

تجربیات علمی نشان داده که مصرف گوشت‌های چرخ کرده نسبت به گوشت‌های تکه ای برای این کودکان مطبوع تر می‌باشد. پس در ابتدا باید در رژیم غذایی کودک، گوشت‌های چرخ کرده به مقدار کم وارد شود و سپس به تدریج مقدار آن افزایش یابد و در وهله بعد در طبخ مواد گوشتی سعی گردد تا غذا‌های خوشمزه با گوشت آماده شود تا ذائقه کودک برای پذیرفتن طعم، مزه و بافت منابع گوشتی آماده شود. مطمئنا با این روش، بعد از مدتی کودک تمایل به مصرف منابع گوشتی پیدا خواهد کرد.


همچنین بخوانید: