image, چکاب آنلاین رایگان برای تست سلامتی شما

چه چیزهایی سلامت شما را در معرض خطر قرار می‌‌دهد؟ اعتیاد به سولاریوم؟ مصرف بیش از حد مسکن‌ها و قرص‌های خواب‌آور؟ یا… اما پزشکان و متخصصان می‌گویند که گاهی اوقات چیزهایی که فکرش را نمی‌کنید می‌توانند بر سلامت آینده شما نقش داشته باشند. بر اساس گفته‌های آنها حتی مسائلی مثل رنگ پوست، گروه خونی و محل زندگی شما هم در سلامت شما نقش دارند. دکتر مارین گلن ویل، پروفسور بهداشت و سلامت در دانشگاه جکسون ویل می‌گوید: خیلی مهم است که سالم و صحیح غذا بخورید و ورزش کنید اما باید سایر عوامل خطرزا برای سلامت‌‌تان را بشناسید، درواقع باید برای سلامت ماندن عوامل خطرناک درازمدت را هم بشناسید. شاید نتوانید رنگ پوست‌تان، گروه خونی‌تان یا محل زندگی‌‌تان را به سادگی تغییر دهید اما با شناختن این عوامل می‌توانید در مورد خطرهای احتمالی که شما را تهدید می‌کند، مطلع شوید و تغییرات کوچکی را که لازم است در شیوه زندگی خود اعمال کنید.

به پوستت نگاه کن : رنگ پوست

مدت‌هاست که دانشمندان به دنبال رسیدن به این سؤال هستند که آیا ژنتیک انسان در ابتلای او به برخی‌ بیماری‌ها نقش دارد یا شیوه زندگی او؟ گرچه نمی‌توان جواب قاطعی به این سؤال داد اما علم نشان داده است ارتباطی میان برخی شرایط و ویژگی‌های جسمی مثلا رنگ پوست و برخی بیماری‌ها وجود دارد.

سرطان خطرناک در کمین

اگر پوست‌تان تیره و سیاه است

خطر: سرطان سینه

اگرچه زنان با پوست تیره و زنان سیاهپوست کمتر به سرطان سینه دچار می‌شوند اما در صورت ابتلا به بیماری میزان خطرناک بودن آن و میزان مرگ و میر آن در این گروه بیشتر است. در واقع توده‌های سرطانی که در زنان تیره‌پوست رخ می‌دهد دیرتر کشف می‌شود و پیشرفت آن سریع‌تر است.

دکتر کریس هالنگا، پایه‌گذار مرکز پژوهش سرطان سینه کاپرویل می‌گوید: «مهم‌ترین نکته در مورد سرطان سینه این است که زود تشخیص داده شود. همه خانم‌ها بعد از سن بلوغ باید مراقب بروز توده، درد، تغییراتی پوستی و ایجاد برجستگی در زیر بغل خود باشند. دکتر هالنگا می‌گوید: «بهترین کار این است که خانم‌ها هر بار که به حمام می‌روند بدن خود را معاینه کنند، شامپو، بعد حالت‌دهنده و بعد هم معاینه…» طی یک معاینه باید تمام سینه، ناحیه زیر بغل و کنار دنده‌ها و جناغ سینه بررسی شود.

سفیدها حواس‌‌شان باشد

اگر رنگ پوست‌تان سفید است

خطر: پوکی استخوان

زنان با پوست روشن و سفید ۲۰درصد بیشتر از سایر زنان در خطر ابتلا به بیماری‌ پوکی استخوان هستند. دکتر فارنی وایسه، متخصص غدد در وایت‌لند می‌گوید: «خوردن غذاهای غنی از کلسیم مثل شیر، ماست، میوه‌های خشک، روغن کنجد و سبزیجات با رنگ سبز تیره و ماهی ساردین که غنی از کلسیم و ویتامین D است می‌تواند به استحکام استخوان‌ها اضافه کند. در ضمن ورزش‌های با وزنه و مقاومتی (مثل وزنه زدن) در ترکیب با ورزش‌هایی مثل دویدن و ایروبیک، هم می‌تواند به استحکام و قدرت استخوان‌ها بیفزاید و از احتمال ابتلا به پوکی استخوان بکاهد.» دکتر مرلین هم می‌گوید: «بدن شما بدون ویتامین D نمی‌تواند کلسیمی را که به آن نیاز دارد جذب کند، کمبود ویتامین D هم برخلاف تفکر عمومی حالت شایعی است ‌برای همین باید دقت کنید که هم کلسیم و هم ویتامین D کافی در رژیم غذایی شما باشد و به مقدار کافی در مقابل نور آفتاب قرار بگیرید.»

رابطه رنگ پوست و قند

اگر پوست‌تان زرد است

خطر: دیابت تیپ ۲

بیشتر افراد آسیایی‌تبار، احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت تیپ ۲ دارند. جالب است تحقیقی که در انگلستان انجام شده نشان داده که زنان پاکستانی‌تبار ۵برابر بیشتر از زنان متولد انگلستان در خطر ابتلا به این بیماری هستند. این میزان در مورد زنان بنگلادشی‌تبار دوبرابر و در مورد زنان هندی‌تبار سه‌برابر زنان متولد جزیره است. دکتر کاملاش کانتای از مرکز دیابت لیستر می‌گوید: «طبیعی است که در این مورد ژن‌ها را موثر بدانیم اما ژن‌های انسان ۵۰هزار سال است تغییر نکرده‌اند، اما میزان ابتلا به تیپ ۲ دیابت در ۴۰،‌۳۰ سال اخیر بسیار بیشتر شده است. این موضوع نشان می‌دهد که ژن‌ها مهم هستند اما سبک زندگی هم نقش بسیار مهمی را در ابتلا به دیابت تیپ ۲ بازی می‌کند و باید به آن دقت کرد.» این پزشک می‌گوید کسانی که طی هفته ۴ تا ۵بار هر بار ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط به بالا انجام می‌دهند ۳۵ درصد احتمال ابتلایشان به این بیماری کم می‌شود.

همین حالا آزمایش خون بدهید : گروه خون

بر اساس آمار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد افراد جامعه گروه خون خود را نمی‌دانند اما مطالعات اخیر نشان داده که دانستن گروه خون می‌تواند انسان‌ها را از خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها آگاه کند.

رابطه خون و سرطان

گروه خونی B یا AB

خطر: سرطان تخمدان

مطالعه‌ای در ایالات متحده نشان داده که میزان ابتلا به سرطان تخمدان در میان زنان با گروه‌های خونی B یا AB حدود دوبرابر دیگر گروه‌های خونی است. در کل حدود ۱۴درصد از زنان دارای گروه‌های خونی B یا AB هستند. متاسفانه اکثریت زنان در مورد علائم این سرطان چیزی نمی‌دانند. باید بدانید که درد مداوم شکمی، نفخ و باد کردن شکم، بی‌اشتهایی، سخت غذا خوردن و بسیار سریع سیر شدن از علائم این بیماری است. البته تغییر در عادات دفع مدفوع، کاهش وزن بی‌دلیل و خستگی و ضعف و بی‌حالی هم از دیگر علائم این سرطان است. دکتر مانوکین واندرلا، متخصص سرطان‌شناسی می‌گوید: « خیلی از این علامت‌ها با علامت بیماری‌هایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، IBS، شبیه هستند اما اگر این علائم را داشتید و سابقه سرطان دستگاه تناسلی در خانواده‌تان بود حتما به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.» یادتان باشد که نشستن و بی‌تحرکی طولانی‌مدت میزان استروژن خون زنان را بالا می‌برد که افزایش میزان استروژن در بدن زنان احتمال ابتلای آنها به سرطان تخمدان را بالا می‌برد.

گروه خونی، نازایی

اگر گروه خونی شما O است

خطر: مشکل نازایی

به تازگی در مطالعه‌ای گسترده در اروپا مشخص شده که در میان خانم‌هایی که برای درمان ناباروری و استفاده از شیوه‌هایی مثل IVF مراجعه می‌کنند، گروه خونی O از همه شایع‌تر است. دکتر زیتا وست، متخصص ناباروری و نویسنده کتاب «چگونه از هراس مادر نشدن دور بمانیم» می‌گوید: «میزان بالاتر هورمون FSH به معنای کمتر ایجاد شدن تخمک در بدن زنان است. در زنانی که گروه خونی O دارند میزان کلی تخمک‌ها کمتر از سایر زنان است برای همین باید کاملا مراقب همان تعداد تخمک‌هایی که دارند باشند». این گروه از خانم‌ها باید بدانند که حداقل ۳ ماه (و بهتر است ۶ماه) قبل از اقدام به باروری باید سبک زندگی مناسبی را انتخاب کنند. دکتر وست می‌گوید که رساندن مقادیر کافی امگا۳ و ویتامین D و نیز قطع مصرف سیگار و کاهش مصرف کافئین و طراحی یک برنامه ورزشی هدفمند می‌تواند به سلامت تخمک‌ها و اسپرم‌ها و در نتیجه باروری بیشتر کمک کند.

آدرس شما به سلامت‌تان ربط دارد : محل زندگی

آدرس خانه شما صرفا با اجاره بهایی که می‌پردازید ارتباط ندارد. شاید این موضوع به انتخاب شغل شما و رستوران‌هایی که می‌‌روید هم ربط داشته باشد اما می‌دانید که این موضوع به سلامت شما هم مربوط است؟

شهری‌ها مواظب روحشان باشند

اگر در شهرهای بزرگ ساکن هستید

خطر: افسردگی

تحقیقات پژوهشگران آلمانی در ۴ شهر بزرگ این کشور نشان داده که مغز افراد ساکن در این شهرها همیشه در حالت تحریک بیش از حد است و این تحریک بیش از حد به خصوص در مناطق احساس خطر و کنترل احساسات است. در کل چنین وضعیتی باعث ۳۹ درصد رخ دادن بیشتر مسائل سلامت روحی و روانی در آنها می‌شود. در کل میزان افسردگی در افراد ساکن شهرهای بزرگ ۳۳درصد بیشتر از دیگران است و میزان بیماری‌های اضطرابی هم در آنها ۲۰درصد بیشتر است.

اما چطور می‌توان از این خطر دور ماند؟ دکتر مرلین می‌گوید: «مقدار کمی قهوه در روز می‌تواند ذهن شما را تند و تیزتر کند اما در کل قهوه ممکن است علائم اضطراب و افسردگی شما را پنهان کند. برای همین سعی کنید که میزان مصرف قهوه‌تان را کاهش دهید. در ضمن حواستان باشد که تعداد وعده‌های غذایتان را زیاد و حجم هر وعده غذایی را کم کنید. اینگونه هورمون استرس کمتری در بدن شما ترشح می‌شود. در ضمن عادت خوابیدن خودتان را هم بر اساس الگوی صحیح و میزان مناسب خوابیدن تنظیم کنید.

دکتر مایکل ورنرهاون، متخصص تغذیه هم می‌گوید: «ویتامین‌های خانواده B جزو موادی هستند که با استرس مبارزه می‌کنند، از طرف دیگر هم منیزیم یکی از بهترین عناصر آرامش‌بخش طبیعی است، برای همین برای کاهش احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب از مکمل‌های حاوی این مواد استفاده کنید.»

برای آنکه مغزتان فراموش نشود

اگر ساکن شهرهای کوچک و روستا هستید

خطر: ابتلا به بیماری فراموشی

مطالعات اخیر در کانادا نشان داده که تولد و زندگی در روستاها و شهرهای بسیار کوچک احتمال ابتلا به بیماری‌های آلزایمر و فراموشی را دوبرابر می‌کند. دکتر جس اسمیت، متخصص نورولوژی و مدیر مرکز ملی آلزایمر می‌گوید: «مشخص نیست که دلیل اصلی این موضوع چیست اما آمار در تمام سال‌های اخیر نشان داده که چنین ارتباطی وجود دارد. شاید دلیل این موضوع این باشد که در چنین محیط‌هایی ارتباطات اجتماعی کمتر برقرار می‌‌شود و ممکن است افراد در سنین میانسالی و سالخوردگی تنها بمانند که این یکی از عواملی است که احتمال ابتلا به آلزایمر و بیماری‌ دمانس (فراموشی دوران پیری) را افزایش می‌دهد.» اما چه کار می‌شود کرد؟ دکتر اسمیت می‌گوید: «هر کاری که باعث افزایش جریان خون مغز می‌شود می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر و دمانس را پایین بیاورد. بهترین کار این است که از ۳۰ تا ۴۰ سالگی تغییراتی در سبک زندگی‌تان به وجود بیاورید. مثلا سعی کنید از رژیم غذایی خاص مدیترانه‌ای استفاده کنید، یعنی رژیم غذایی غنی از سبزیجات و میوه‌های تازه، ماهی و غلات و روغن زیتون که میزان چربی اشباع در آن کم است در ضمن سعی کنید تا می‌توانید فعالیت ذهنی داشته باشید، جدول حل کنید، سودوکوها را بررسی و مطالعه کنید. هر فعالیت فکری می‌تواند به مغز شما کمک کند که در آینده هم توان و کارایی خودتان را حفظ کنید.»


همچنین بخوانید: