image, چه روشی برای پخت ماهی سالم ترین روش است

برای بهبود طعم و خوشمزه تر شدن ماهی، می توان به هنگام طبخ آن، مقداری آب نارنج یا لیمو ترش تازه و نیز سبزی های معطر به آب طبخ افزود. این کار علاوه بر بهبود طعم، موجب افزایش ویتامین های غذا نیز می شود.

بخارپز کردن یکی از بهترین روش های طبخ تمام مواد غذایی است و موجب حفظ بیشتر مواد مغذی موجود در خوراکی ها از جمله ماهی می شود، علاوه بر آن، این روش طبخ، لطمه ای به طعم و مزه ی غذا وارد نمی کند.

برای آب پز کردن ماهی باید از مقدار کمی آب استفاه کرد تا در طول طبخ، تمام آب به خورد ماهی رفته و آب اضافی در آن باقی نماند. توجه داشته باشیم که مقداری از مواد مغذی موجود در خوراکی ها به هنگام طبخ در آب حل شده و در صورت دور ریختن آب حاصل از طبخ، خواص تغذیه ای غذا کاهش پیدا می کند.

چنانچه به هنگام کباب کردن، از حرارت خیلی بالا استفاده شود، موجب پس دادن مقداری زیادی عصاره شده و این امر باعث اتلاف ارزش تغذیه ای ماهی خواهد شد.

سعی شود از سرخ ماهی کردن به مدت طولانی و با استفاده از روغن زیاد خودداری شود. سرخ کردن، روش مناسبی نیست و بهتر است حتی الامکان کمتر از این روش برای طبخ مواد غذایی استفاده شود زیرا :

به هنگام سرخ کردن، حرارت روغن به مقدار زیادی بالا می رود و مواد غذایی در معرض حرارت بالا قرار می گیرند، این حرارت بالا به خصوص اگر طولانی باشد باعث از بین رفتن مقدار قابل توجهی از مواد مغذی خواهد شد. بنابراین ماهی و سایر غذاهای سرخ شده، نسبت به غذاهای بخارپز یا آب پز، حاوی ارزش تغذیه ای پایین تری هستند.

به هنگام سرخ کردن مواد غذایی به طور معمول از روغن زیاد استفاده می شود، مصرف روغن به خصوص اگر به مقدار زیاد باشد و به طور مکرر در برنامه ی غذایی استفاده شود موجب افزایش وزن و چاقی، بالا رفتن چربی های خون و نهایتاً عوارض قلبی عروقی، همچنین بروز سکته های قلبی و مغزی می شود.

می دانیم که یکی از خواص مهم ماهی پیشگیری از اختلالات قلبی عروقی و حفظ سلامت قلب است، ولی ماهی سرخ شده به خصوص اگر سرخ کردن طولانی و عمیق باشد نه تنها برای سلامت قلب و عروق مفید نیست، بلکه موجب عوارض قلبی عروقی نیز می شود.

مواد سرخ کرده چون با روغن همراه هستند و نیز در معرض حرارت بالا قرار می گیرند. هضمشان مشکل شده و موجب خستگی و سنگینی گوارش، دیر هضم شدن و اختلالات گوارشی می شوند.

در هنگام سرخ کردن طولانی مواد سرطانزا و خطرناک و گاه مسموم کننده ای در روغن ها به وجود می آید که سلامت مصرف کننده را به مخاطره می اندازد. بنابراین استفاده مکرر از مقداری روغن برای سرخ کردن و همچنین سرخ کردن طولانی غذاها بسیار نامناسب است.

بنابراین سعی شود از سرخ کردن ماهی و سایر آبزیان به خصوص به مدت طولانی خودداری شود. در افرادی که عادت به مصرف ماهی سرخ کرده دارند و ماهی و آبزیان را به صورت های دیگر نمی توانند میل کنند. بهتر است به تفت دادن مختصر آن به مدت کوتاه و با استفاده از روغن کم بسنده کرده و از روغن مایع مخصوص سرخ کردن استفاده کنند.


همچنین بخوانید