image, چطور روحیه خود را خوب کنید

می توانید با فکرهای خوب، فعالیت های زیاد و کلمات موثر روحیه خود را عوض کنید.

▪ روحیه بهتر با شکرگزاری

نخستین کاری که برای بهبود روحیه خود می توانید انجام دهید، شکرگزاری است. به مدت ۵ دقیقه برای همه چیزهایی که می توانید با چشمان بینید و با دست لمس کنید، شکرگزاری کنید. برای این کار اطراف را نگاه کنید یا در صورت امکان راه بروید و از خدا برای داشته های خود تشکر کنید.

می توانید در این کار منحصربه فرد باشید. به طور مثال، می توانید از اعضای بدن خود برای کارکرد خوبشان متشکر باشید. یا از افرادی ممنون باشید که در زندگی شما نقش موثری دارند. برای شغل، وسایل، اتومبیل و … هم می توانید شکرگزار و ممنون باشید. این کار باعث می شود تا همه خوبی ها دیده شوند و مسایل آسان تر از آنچه هست، پیش بروند.

شاید این کار در ابتدا بسیار عجیب به نظر برسد اما به مرور متوجه می شوید اینگونه شکرگزاری چه تاثیر مثبتی در بهبود روحیه شما دارد. این کار حتی روی کارکرد جسم شما نیز موثر است.

▪ روحیه بهتر با خندیدن

سعی کنید همیشه لبخند بزنید و آن را برای یک دقیقه روی لبان خود نگه دارید. یا چیزی پیدا کنید که به واسطه آن بخندید. خاطرات جالب خود یا صحنه خنده داری از یک فیلم را تصور کنید، عکس یا فیلم هیی را نگاه کنید که شادتان می کند. حتی می توانید برای دیگران جک یا خاطره ای خنده دار تعریف کنید و با هم بخندید.

▪ روحیه بهتر با انتخاب کلمات مناسب

کلمات انرژی و تاثیرات خاص خود را دارند. با فکر کردن یا بیان کلماتی که باعث آرامش یا افزایش احساسات می شوند، حالت های روحی خود را تغییر می دهید. بهتر است برای داشتن روحیه بهتر کلمات زیر را به وفور تکرار کنید (یا حتی می توانید کلمات خاص خود را داشته باشید):

برای افزایش احساسات خوب:

▪ بسیار خوب

▪ معرکه

▪ شکوهمند

▪ عالی

▪ فوق العاده

▪ خوشایند

برای آرامش:

▪ آرام

▪ متین

▪ با صفا

▪ بی دردسر

▪ روحیه بهتر با زمزمه کردن

وقتی جملات انرژی زا زیرلب زمزمه کنید، روحیه تان نیز بهتر می شود. صداها و آهنگ های مختلف روی چاکراهای مختلف بدن تاثیر دارند. بنابراین، با کمی تحقیق می توانید متوجه شوید کدام آهنگ ها و نت های موسیقی، کدام چاکراها را باز می کنند.

▪ روحیه بهتر با نفس عمیق

نفس عمیق کشیدن یکی از سریع ترین راه ها برای بیرون آمدن از افکار درونی و حضور در زمان حال است. بر دم و بازدم های خود تمرکز کنید.

اگر نگران، دلواپس، سراسیمه، عصبانی یا ناامید هستید از دو راه برای بهبود حال خود می توانید استفاده کنید:

▪ سوراخ بینی سمت راست خود را ببنید و با بینی چپ نفس بکشید.

▪ با بینی نفس بگیرید و از دهان بیرون بدهید. هر دو این روش ها را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بیشتر جواب می دهد.

برای افزایش روحیه، سوراخ بینی سمت چپ خود را ببندید و با بینی راست خود نفس بکشید.

▪ روحیه بهتر با همچون کودک بودن

کارهایی انجام دهید که کودک درون شما را بیدار کند. بدون توجه به اینکه دیگران چه فکری در مورد شما می کنند، کارهای شادی همچون کودکان انجام دهید. به طور مثال، با هیجان بدوید، از خوشحالی بالا و پایین بپرید و گاهی حتی احمق باشید.

برای بهبود روحیه خود می توانید چند روش را به طور همزمان استفاده کنید. هنگامی که از محل کار خود به خانه بر می گردید، می توانید با انجام چند کار شاد و بچه گانه روحیه خود را عوض کنید تا با عشق و احساسات خوب وارد خانه شوید نه با استرس و خستگی.

با انجام هر کدام از کارهای توصیه شده در بالا می توانید بیشتر در حالت های خوب روحی باقی بمانید. با کم یا حذف کردن احساسات بد و ناراحت کننده، جسم شما نیز انرژی بیشتری دارد و می توانید سالم تر زندگی کنید

۱۰ بار پروانه بزنید: همه به قدرت شادی‌آور ورزش ایمان آورده‌اند اما حتی کسانی که به‌صورت منظم ورزش می‌کنند نیز ممکن است روزهایی بی‌انرژی باشند. گرتچن رابین، نویسنده کتاب پرفروش پروژه شادی می‌گوید: چاره این خستگی انجام ۱۰ بار حرکت پروانه است. این حرکت همواره باعث افزایش میزان انرژی و بهبود روحیه‌ام شده‌است.

طب سوزنی را امتحان کنید: جسیکا گالتا، استاد یوگا در فیلادلفیا در جایی خواند که طب سوزنی جایگزین داروهای ضد‌افسردگی است. از این‌رو تصمیم به آزمایش این شیوه گرفت و طی جلسات منظم متوجه تغییر روحیه‌اش شد. او می‌گوید: پس از انجام این درمان احساساتش متعادل‌تر شده و کنترل بیشتری بر افکارش دارد.

توپ استرس بسازید: تمی روزنبلوم، مددکار اجتماعی متوجه شد برخی از مراجعانش هوش لمسی بالایی داشته و ترجیح می‌دهند استرس خود را به این شیوه حسی تخلیه کنند. از این‌رو با استفاده از برنج و روغن‌های معطری مانند روغن اسطوخودوس که خاصیت آرامبخشی دارد و بادکنک، توپ تخلیه استرسی برای آنها ساخت. به گفته او، عمل فشردن این توپ به افراد کمک می‌کند تا انرژی عصبی خود را تخلیه کنند.

لیست موسیقی انرژی‌بخش ایجاد کنید: تأثیر موسیقی بر افزایش تمرکز و کاهش اضطراب از نظر علمی اثبات شده‌است. مولی گالاگر، بازیگر و نویسنده به همین دلیل برای خود لیستی از قطعات موسیقی انرژی‌بخش ایجاد کرده و معتقد است که آهنگ‌هایی که انتخاب کرده به او یاد‌آوری می‌کنند حین انجام فعالیت‌های روزانه از زندگی‌اش لذت ببرد.

پیام‌های نشاط‌بخش را جمع کنید:آویوا پاتز، دبیر وب‌سایت ریدر دایجست در ایمیل خود پوشه‌ای برای پیام‌های محبت‌‌آمیز دارد که دیگران برایش فرستاده‌اند. مطالعات علمی نشان داده‌اند که مورد تأیید قرار‌گرفتن، کارایی را افزایش می‌دهد؛ از این‌رو پیام‌های محبت‌آمیزی که دریافت می‌کنید را به‌خود یادآور شوید.

نیازمندی را غافلگیر کنید: مولی باتز، معلم سلامت در ورمونت معمولا به همراه دانشجویانش ساک‌های خیریه‌ای متشکل از لباس و مواد غذایی تهیه کرده و به افراد نیازمند می‌دهد. او می‌گوید: دیدن واکنش افراد نیازمند با دریافت این نوع کمک‌ها به‌شدت روحیه را بالا برده و باعث شادی می‌شود زیرا متوجه می‌شوید تا اندازه‌ای به آسان‌تر شدن زندگی یک انسان کمک کرده‌اید. (ریدرزدایجست)