image, چرا مصرف روزانه تخم بلدرچین برای سلامتی مفید است

تخم بلدرچین از تخم اردک و تخم‌مرغ بسیار کوچک‌تر است. استفاده از تخم بلدرچین در بِنتو (جعبه‌هایی قابل حملی که بیشتر در ژاپن استفاده می‌شود و در آن خوراکی‌های مختلف قرار می‌دهند) مرسوم بوده و معمولا در هر وعده ۳ تا ۵ عدد از آن خورده می‌شود.

تخم بلدرچین علاوه‌بر ظاهر جالب، سرشار از مواد مغذی بوده و یکی از غذاهای سالم و خوشمزه است که باید به رژیم غذایی‌تان بیفزایید.

در ایالات متحده، بیشتر، مصرف پرنده‌ی بلدرچین رواج دارد، اما در بازارهای آسیا تخم بلدرچین متقاضیان بیشتری دارد. تخم بلدرچین در بسیاری از کشورهای آسیای شرقی به‌عنوان غذای خیابانیِ ارزان به‌فروش می‌رسد. طعم خاص و خوشمزگی زرده‌ی تخم بلدرچین مصرف آن را در غذاهای مختلف افزایش داده است. نسبت زرده به سفیده در تخم بلدرچین از تخم مرغ بیشتر است؛ بنابراین، شاید برای کسانی که مشکل کلسترول بالا دارند، مناسب نباشد. اما به‌طور کلی و برای افراد سالم، تخم بلدرچین غذای بسیار مفیدی محسوب می‌شود.

خواص تخم بلدرچین

▪ تقویت بینایی

مقدار چشمگیری ویتامین A در تخم بلدرچین وجود دارد که در سلامت چشم و کمک به بینایی نقش مهمی دارد. فعالیت آنتی‌اکسیدانی ویتامین A می‌تواند به کاهش تباهی لکه‌ی زرد (شایع‌ترین علت کوری در افراد مسن)، پیشگیری از آب مروارید و بهتر دیدن کمک بکند.

▪ تنظیم سطح کلسترول

مقدار زیادی از اسیدهای چرب مفید در تخم بلدرچین وجود دارد. این چربی‌ها برای سلامت قلب مفید است و می‌توانید با خیال راحت از مصرف آنها لذت ببرید. کلسترول خوب (HDL) شکلی از کلسترول است که به تنظیم کلسترول بد (LDL) بدن کمک می‌کند. بیش از ۶۰٪ چربی موجود در تخم بلدرچین را کلسترول خوب تشکیل می‌دهد. البته شاید تخم بلدرچین برای کسانی که مشکل کلسترول بالا دارند، مناسب نباشد. زیرا هر وعده از تخم بلدرچین در حدود ۱-۶ گرم چربی‌های اشباع‌شده دارد.

▪ تحریک رشد

تخم بلدرچین مانند تخم‌مرغ یکی از منابع پروتئین‌ است. پروتئین‌ها وظایف بی‌شماری در بدن دارند. پروتئین‌ها در بدن به اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌‌شان تجزیه شده و به تشکیل و ترمیم سلول‌ها، بافت‌ها، عضلات، استخوان‌ها و رگ‌های خونی کمک می‌کنند. میزان زیاد پروتئین تخم بلدرچین می‌تواند رشد طبیعی و سالم بدن را تضمین کند.

▪ کاهش فشار خون

وجود پتاسیم در تخم بلدرچین باعث پایین آوردن فشار خون می‌شود، زیرا این ماده‌ی معدنی توانایی اتساع عروق را داشته و فشار و تنش را از سرخ‌رگ‌ها و عروق خونی دور می‌کند. میزان پتاسیم تخم بلدرچین از پتاسیم موجود در تخم‌مرغ بیشتر است.

▪ پاک‌سازی بدن

در دنیای این روزها که از سموم، آلودگی‌ها و فلزات سنگین پر شده، پاک‌سازی بدن از این عوامل مخرب اهمیت زیادی پیدا کرده است. براساس مطالعات، افزودن تخم بلدرچین به رژیم غذایی‌ می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و اندازه‌ی سنگ کلیه و سنگ مثانه را کاهش بدهد.

▪ پیشگیری از بیماری‌های مزمن

آنتی اکسیدان ها اجزای حیاتی برای حفظ سلامتی انسان‌ها هستند. زیرا ما همیشه در حال نبرد با رادیکال‌های آزادی هستیم که موجب بروز سرطان و بیماری‌های مزمن می‌شوند. تخم بلدرچین محتوی مقادیر چشمگیری از ویتامین C و A بوده که اثر رادیکال های آزاد را خنثی و به حفظ سلامت‌ کمک می‌کند.

▪ درمان حساسیت

درمان حساسیت فصلی و … یکی دیگر از خواص تخم بلدرچین است. تخم بلدرچین سرشار از پروتئینی به‌نام اووموکوئید بوده که به‌عنوان یک ماده‌ی ضدحساسیت طبیعی در بدن عمل می‌کند. بنابراین اگر از گرفتگی بینی، التهابات یا سایر علائم واکنش‌های آلرژیک رنج می‌برید، تخم بلدرچین می‌تواند به حل مشکل‌تان کمک بکند.

▪ افزایش سوخت‌وساز

ویتامین B موجود در تخم بلدرچین می‌تواند با تأثیر بر عملکرد آنزیمی و هورمونی بدن، باعث افزایش سوخت و ساز شود. بنابراین تخم بلدرچین می‌تواند خیال‌تان را از عملکرد مناسب اندام‌های بدن راحت کند.

▪ افزایش سطح انرژی

انواع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در تخم بلدرچین و مقدار ۶ گرم پروتئین در هر وعده‌ی آن، تخم بلدرچین را به غذایی مناسب برایافزایش انرژی و بهبود خلق‌وخو در اول صبح تبدیل کرده است. یک صبحانه سالم و سرشار از پروتئین و مواد مغذی برای کسانی که برای افزایش انرژی به کافئین یا سایر محرک‌ها وابسته‌اند، توصیه می‌شود.

احتیاط

همان‌طوری که پیش‌تر اشاره کردیم، چربی‌های اشباع‌شده در تخم بلدرچین وجود دارند. بنابراین باید مصرف آن در حد اعتدال باشد. افزودن زیاد تخم بلدرچین به رژیم غذایی‌تان باید با هماهنگی و مشورت پزشک صورت بگیرد.