image, چرا بیش از حد بی انرژی و ضعیف هستم چاره چیست

شما از هماهنگی ذهنی، عاطفی و یا معنوی خارج هستید.

خودتان را بشناسید و ببینید چه چیزی برای تان کارساز است؟ شاید شما ناراحت و یا استرس زده هستید و یا فقط در برخی از برهه های زندگی تان کسل و خسته می شوید. ممکن است در رابطه ای باشید که از آن راضی نیستید، شغلی دارید که نمی توانید بمانید و یا وضعیتی دارید که تمام انرژی شما را تخلیه می کند.

در مورد زمانی در زندگی خود فکر کنید که در جریان و پرنشاط بودید و کاملا درگیر کاری بودید که انجام می‌ دادید. در آن زمان شما چقدر به خواب نیاز داشتید؟ من حدس می زنم که شما بدون هشدار ساعت از خواب بیدار می شدید و در مورد شروع روزتان هیجان زده بودید.

حال در مورد زمانی از زندگی تان فکر کنید که رابطه و یا شغلتان تمام انرژی تان را از شما گرفته بودند. مهم نیست چقدر می خوابیدید احتمالاً صبح که از خواب بیدار میشوید، دکمه چرت زدن هشدار موبایل را چندبار بیشتر بفشارید.

همه ما چیزهایی داریم که باعث می‌ شود احساس بسیار خوب و انرژی بخشی داشته باشیم و همچنین چیزهایی که کاملا انرژی ما را تخلیه می ‌کنند. شاید شما کسی هستید که دوست دارد به سرعت حرکت کند اما شما به طور کامل در حال غرق شدن هستید؛ شاید شما کسی هستید که وقتی مشغول کار هستید، رشد می ‌کنید اما الان احساس می‌ کنید همه چیز کاملا خارج از کنترل است.

وقتی از دختر ۱۱ ساله ام پرسیدم که او چرا فکر می کند مردم خسته هستند حتی زمانیکه به اندازه کافی استراحت می کنند؟ او پاسخ داد:

شاید مردم بی حوصله هستند در نتیجه آن ها خسته می شوند.

آیا تا به حال تعجب کرده ‌اید که چرا نمی ‌توانید کودک تان را برای رفتن به مدرسه در روزهای هفته از رختخواب بیرون بکشید اما در آخر هفته آن ها به راحتی از رختخواب بیرون می آیند؟

فردی یک دوره زمانی را در زندگی اش را چنین توصیف کرد: رئیس من همه انرژی ام را می گرفت، کار خسته ‌کننده بود و باعث می شد تمام مدت من احساس خستگی کنم.

دقیقا همین طور است. زمانی که در حال انجام کار در محیطی که با نیازهایتان همخوانی دارد، هستید، احساس انرژی بیشتری خواهید کرد و زنده خواهید بود. برعکس، زمانی که در محیطی هستید که با نیازهایتان سازگار نبوده و شما را خوشحال نمی کند، احساس تهی شدن و خستگی را تجربه خواهید کرد.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

یک قدم به عقب بردارید و تشخیص دهید که مشکل از کجاست. کاری که می خواهید انجام دهید را مشخص کنید. کارهایی را انجام دهید که به شما انرژی بیشتری می ‌دهد. چه چیزی باعث می‌شود که شما احساس سلامت و سرزندگی کنید، انرژی تان را افزایش داده و شما را هیجان زده می کند؟ چه چیزی شما را در جریان قرار داده و باعث می ‌شود شما احساسی شبیه به خود داشته باشید؟ هدف این است که بیشتر از این را در زندگی خود به دست آورید.

شما از هماهنگی فیزیکی خارج شده اید.

زمانی که بدن از لحاظ فیزیکی هماهنگ نباشد، می ‌تواند موجب انواعی از مشکلات شود. زمانی که همه چیز به درستی حرکت نمی‌ کند، برای بدن شما سخت است که کار خود را انجام دهد و انرژی زیادی از شما خواهد گرفت.

این همان چیزی است که فیزیوتراپ، دکتر Ruth Ziemba، متخصص ستون فقرات می گوید:

تمام زندگی انرژی است. ما انرژی هستیم. هرگونه اختلال یا انسداد در جریان انرژی باعث عدم تعادل می شود. استرس های فیزیکی، ذهنی و عاطفی می توانند باعث ایجاد زیرولاکساسیون (عدم تعادل مهره ها) شوند که با سیگنال‌ های دریافتی از طریق بدن شما تداخل پیدا می ‌کند. این می ‌تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی از جمله خستگی و بی ‌خوابی شود.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

کمی کار بدنی انجام دهید. این ممکن است شامل گرفتن یک ماساژ، طب سوزنی، کایروپرکتیک (علم شناخت مفاصل بدن، به ویژه ستون فقرات و هماهنگ کردن آن ها به منظور پیشگیری و درمان) ، ریکی (منظور از ریکی قرار دادن دستان در یک حالت سنتی به جهت درمان است که در این حالت، بیمار انرژی را از دستان درمانگر ریکی دریافت می کند.) کرانیو ساکرال (کرانیوساکرال تراپی یکی از درمان های مکمل و جایگزین است که در آن از مانورهای دستی با نیروهای سبک جهت سلامت استفاده می گردد.) و هر چیزی که برای بدن شما خوب است باشد.

نمی دانید از کجا شروع کنید؟ با یک دوست یا همکار مشورت کنید. حتی بهتر است اگر یک دوست در این زمینه دارید که می تواند شما را به یک متخصص دیگری راهنمایی کند، از او کمک بخواهید. و مطمئن شوید که این برنامه بدن را به طور منظم برنامه ریزی کنید، نه فقط زمانی که به آن نیاز دارید.

شما درست و یا به اندازه کافی غذا نمی خورید

مقدار غذا خوردن شما تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر روی سطوح انرژی بدنتان دارد.

در حالی که پروتکل ‌های رژیم غذایی مختلفی وجود دارد، همه متخصصان در یک مورد هم نظر هستند، آن هم این است که شکر و غذاهای فرآوری شده باعث می‌ شود که شما احساس تنبلی و خستگی کنید. این ها قند خون شما را به هم می ‌ریزند و پس از آن باعث می‌ شوند که شما یک دوره کوتاه انرژی را احساس کنید اما خیلی زود خستگی سراغ‌تان خواهد آمد.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

در این زمینه دو راه حل وجود دارد:

اول باید غذای واقعی و سالم بخورید. آیا غذایی که به بدن تان وارد می ‌کنید واقعی هستند؟ از مصرف غذاهای فرآوری شده و به خصوص قند تصفیه ‌شده خودداری کنید. فراموش نکنید که شما به دنبال انرژی بیشتر و احساس بهتری هستید.

دوم اینکه باید چیزهایی که با بدنتان سازگار است را پیدا کنید. متخصصان ، دوستان و خانواده ممکن است به شما بگویند که چه چیزی برایتان یهتر است، اما هیچ ‌کس به اندازه خودتان بدن شما را نمی ‌شناسد. توجه کنید، آیا بعد از خوردن غذاهای خاص احساس انرژی یا خستگی می‌ کنید؟ چه چیزی برای شمار کارساز و چه چیزی برایتان مناسب نیست؟ بدن ما دارای خرد ذاتی است اگر ما مایل به گوش دادن و شنیدن آن باشیم.

شما واقعا نمی خوابید

ما ثابت کردیم که شما به اندازه کافی می خوابید، اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا شما به اندازه کافی یک خواب خوب را تجربه می کنید؟ برخی از دلایل اصلی کیفیت ضعیف خواب عبارتند از: استفاده از لوازم الکترونیکی در رختخواب، ایجاد وقفه، یک تشک و یا بالش غیر استاندارد و یا داشتن یک روتین خواب نامنظم.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

با اصول اولیه شروع کنید: از وسایل الکترونیکی خود حداقل یک ساعت قبل از خواب استفاده نکنید، یک روتین خواب سازگار را تنظیم کنید، سر و صدا را کاهش دهید و در یک اتاق تاریک به خواب بروید و یا یک چشم بند بپوشید.

اگر فکر می‌ کنید که خواب کیفیت ضعیفی دارید، کمی تحقیق کنید و ببینید که چه چیزی باعث این مساله می‌ شود و چه راه‌ حل‌هایی برای شما کارساز خواهند بود.

شما بیش از حد استرس دارید و یا نگران هستید.

زمانی که استرس دارید، میزان کورتیزول ( هورمون استرس ) بیشتری را تولید می‌ کنید که می‌ تواند به میزان قابل ‌توجهی بر روی خواب شما تاثیر بگذارد. به همین دلیل است که یکی از عوارض جانبی استرس ، مشکلات خواب است.

نگرانی بیش از حد می تواند تا حد زیادی انرژی شما را تخلیه کند. وقتی نگران هستید، از انرژی بیشتری استفاده می‌ کنید. این موضوع شبیه زمانی است که شما یک برنامه در تلفن خود دارید که مقدار زیادی از باتری را می گیرد و هنگامی که شما آن را به طور مداوم در پس زمینه اجرا می کنید، باتری شما سریع تر تخلیه می شود. چنین چیزی در مورد نگرانی و استرس نیز صادق است. همه ما روزمان را با ۱۰۰ واحد انرژی برای استفاده در طول روز شروع می کنیم. اگر شما نیمی از واحدهای انرژی خود را صرف نگرانی می کنید و نگران هستید، قطعا خسته خواهید شد.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

چیزهایی پیدا کنید که سطح استرس شما را کاهش دهد. من دیده ام که افراد با یوگا، مدیتیشن و ورزش در این زمینه موفق هستند. آیا بیش از حد نگرانید ؟ برنامه مشخصی داشته باشید تا در مورد چیزی که شما را نگران می ‌کند اقدام کنید.

به اندازه کافی نفس نمی‌ کشید.

تنفس عمیق باعث افزایش گردش خون با آوردن اکسیژن به عضلات و مغز می شود. این افزایش محتوای اکسیژن در جریان خون موجب افزایش انرژی و عضلات ، اندام و بافت سالم تر می شود.

مشاور یوگا و آئورودا، Vivica Schwartz در مورد مزایای تنفس می گوید:

اغلب مردم به صورت کم عمق نفس می کشند و به خاطر استرس و اضطراب اجازه تنفس با عمق بیشتر در ناحیه شکم را نمی دهند. تنفس عمیق، به طوری که شکم ( و تمام ماهیچه هایی که دیافراگم را تشکیل می ‌دهند ) را منبسط کند، یکی از بهترین روش ‌ها برای انتقال آگاهی ما، آرام کردن ذهن، رها شدن از تنش و افزایش سطح انرژی است.

چه اتفاقی افتاد وقتی که خواندن این قسمت را آغاز کردید؟ آیا نفس های عمیقی کشیدید؟ عالی است، شما در حال حاضر تغییر را آغاز کرده و در راه بهبود هستید.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

سعی کنید تنفس عمیق آگاهانه را به عنوان یک درمان برای خستگی و استرس به صورت روزانه در برنامه داشته باشید.

با افرادی اشتباه تعامل برقرار می کنید

آیا تا به حال برایتان اتفاق افتاده که از صرف وقت با کسی احساس خستگی کنید؟ مهم نیست چقدر استراحت میکنید و چند ساعت میخوابید؛ اگر زمان خود را با افرادی که انرژی شما را تخلیه می‌ کنند صرف کنید، احساس خستگی خواهید کرد.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

سعی کنید با افرادی که روح خود را تغذیه می ‌کنند و احساس انرژی و زنده بودن می کنند، تعامل و ارتباط برقرار کنید.

تحرک کمی دارید.

تحقیقات زیادی در طول سال‌ها انجام شده‌ است که نشان می ‌دهد فعالیت فیزیکی و ورزش انرژی را بهبود می ‌بخشد و خستگی را کاهش می ‌دهد. در یک مطالعه گسترده در سال ۲۰۰۶ که در بولتن روانشناسی منتشر شد، ۷۰ مطالعه در مورد ورزش و خستگی را که شامل بیش از ۶۸۰۰ نفر بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بیش از ۹۰ درصد از مطالعات مشابه نشان دادند: افراد مضطربی که برنامه ورزش منظم را تکمیل کردند در مقایسه با آن‌ هایی که ورزش نکرده بودند کمتر احساس خستگی می کردند.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

حرکت کنید . راه ‌هایی برای افزایش ورزش و حرکت خود پیدا کنید. دستورالعمل کلی ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش متوسط یا ۷۵ دقیقه در هفته از فعالیت‌ های شدید ( یا ترکیبی از این دو ) است. این می تواند به آسانی رفتن از پله ها به جای آسانسور، پیاده روی ۲۰ دقیقه در روز یا شرکت در یک ورزش که شما لذت می برید، ساده باشد.

آب بدنتان را از دست داده اید.

بدن انسان از ۵۰ تا ۶۵ درصد آب تشکیل شده ‌است. برخی از قسمت ‌های بدن ما مانند مغز، قلب و ریه‌ ها بیش از ۷۰ درصد آب هستند. این به این معنی است که حتی کم آب شدن خفیف بدن می ‌تواند باعث کاهش سطح انرژی شما شود.

خستگی یک نشانه از کم آب شدن بدن است. طبق یک نظرسنجی از ۳۰۰ پزشک در انگلستان، از هر ۵ نفری که به خاطر علایمی مانند خستگی به پزشک مراجعه کرده بودند، یک نفر آن ها به اندازه کافی آب نمی نوشید.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

اول و مهمتر از همه به اندازه کافی آب بنوشید. یک قاعده ساده مصرف هشت لیوان آب در روز است. قبل از اینکه برای صبحانه قهوه بنوشید، به سراغ یک لیوان آب بروید.

شما خیلی پرمشغله هستید.

من با بسیاری از مشتریان، به خصوص مادران کار می کنم، کسانی که متعجبند که چرا همیشه اینقدر خسته هستند. وقتی در مورد یک روز از زندگی شان از آن ها سوال می کنم، چیزی شبیه به این را پاسخ می دهند: ساعت ۶ صبح بیدار شدن، ورزش، بردن بچه ها به مدرسه، رفتن به سرکار، فعالیت و تکالیف بعد از مدرسه بچه ها، آماده کردن شام، حمام کردن بچه ها و خواباندن بچه ها، و سپس بعد از اینکه بچه ها می خوابند به سایر کارهایشان رسیدگی می کنند. با این حال آن ها هنوز هم تعجب می کنند که چرا انقدر خسته شده اند؟

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

به زندگی خود به عنوان ناظر بیرونی نگاه کنید. چه چیزی را می بینید؟ شاید لازم باشد نه گفتن را یاد بگیرید. شاید لازم است یک قدم به عقب بردارید و تشخیص دهید که مهم‌ ترین چیز چیست. یا شاید بهتر است مرزهای بهتری را تنظیم کنید. شاید شما نیاز دارید که چیزهای بیشتری را به دیگران محول کنید ، تقسیم وظایف کرده و کمی بار خودتان را سبک تر کنید. فقط یک چیز را انتخاب کرده و از آنجا شروع کنید.

مسائل دیگری وجود دارد.

اگر همه موارد فوق را امتحان کرده اید و با وجود خواب کافی هنوز هم خسته هستید بهتر است با پزشک و یا متخصص مراقبت های بهداشتی برای پی بردن به مشکل اساسی مراجعه کنید. در میان سایر موارد، عوارض جانبی دارو و دیگر نگرانی های سلامتی شامل اختلال عملکرد تیروئید و آدرنال، کم خونی و آپنه خواب را می توانند از علل خستگی همیشگی شما باشند.

▪ راه حل و کاری که باید انجام دهید.

به دکتر خود مراجعه کنید. اگر به اندازه کافی می خوابید و تمام موارد فوق را رعایت می کرده و به درستی انجام می دهید و هنوز احساس خستگی می‌ کنید، تشخیص اینکه چه چیزی می ‌تواند عامل این خستگی باشد ، بسیار مهم است.