image, معرفی خوراکی های مفید برای ماه اول خانم های باردار

در ماه های اول خانم های باردار علایم تهوع، نفخ، استفراغ، سردرد، گرفتگی عضلات، حالت های مانند قاعدگی خواهند داشت و همچنین گرسنگی و خواب آلودگی مفرط نیز در این ماه شایع است. ممکن است در برخی از بانوان این علائم اصلا ظاهر نشود و یا در برخی افراد شدید تر باشد.

در هر صورت، بسیار مهم است برای حفظ سلامت مادر و جنین یک رژیم غذایی سالم و متعادل خانم باردار داشته باشد. بنابراین مطمئن شوید که ترکیب های زیر را در رژیم غذایی خود در طول ماه اول بارداری قرار داده اید.:

▪ غذاهای غنی فولات

حتی اگر دکتر به شما قرص اسید فولیک و مکمل، تجویز کرده باشد شما علاوه بر آن هم نیاز به غذاهای غنی از فولات در رژیم غذایی خود دارید فولات برای رشد جنین اهمیت زیادی دارد.

غذاهای غنی از فولات شامل:

پرتقال

سیب زمینی

کلم بروکلی

مارچوبه

تخم مرغ

حبوبات

سبزی و …

▪ ویتامین B۶

این ویتامین به ویژه در ماه اول دوران بارداری مهم است. تهوع و استفراغ که اغلب بزرگترین مسئله است و تقریبا تمام زنان درجات مختلفی از آن را در این ماه تجربه خواهند کرد. به جای مصرف دارو برای این مشکل، از موادغذایی سرشار از ویتامین B۶ مانند:

غلات سبوس دار

ماهی قزل آلا

کره بادام زمینی

موز

آجیل

استفاده کنید. این ویتامین تا حدود زیادی حالت تهوع و استفراغ را مهار می کند.

▪ میوه ها

میوه ها غنی از ویتامین، آب و آنتی اکسیدان هستند. بعضی از میوه ها غنی از فیبر اند. حداقل ۳ وعده میوه در روز در رژیم غذایی خانم باردار می بایست وجود داشته باشد.

▪ شیر و لبنیات

اگر شما می توانید آن را هضم کنید، شیر یک منبع فوق العاده از پروتئین ها، ویتامین، کلسیم، آب، چربی های سالم، اسید فولیک و ویتامین D (اگر با یک مکمل غنی شده) است. فرآورده های لبنی مانند ماست و پنیر سخت به خوبی یک لیوان شیر است. مصرف روزانه شیر و محصولات شیر ​​باید به حدود یک لیتر باشد. برای جلوگیری از خستگی، این گزینه بهترین است.

▪ گوشت

تقریبا همه گوشت ها برای ماه اول بارداری به جز گوشت خوک بی خطر هستند. از مصرف غذاهای دریایی نیز اجتناب کنید. غذاهای دریایی شامل مقادیر بالایی از متیل جیوه است که برای رشد جنین خطرناک است.گوشت منبع غنی از پروتئین ها و ویتامین هستند.

▪ مواد غذایی سرشار از آهن

جنین نیاز به یک منبع غنی آهن برای خون دارد تا مواد مغذی و اکسیژن را به او برساند. خوردن مواد غذایی مانند:

چغندر

بلغور جو دوسر

سبوس

لوبیا

میوه های خشک

مرغ

گوشت گوسفند

تامین کننده آهن موردنیاز روزانه می باشد.

▪ غذاهای شیرین

قندهای طبیعی برای تامین کالری مورد نیاز مادر و کودک می بایست در رژیم غذایی مادر قرار گیرد مانند:

مصرف میوه های تازه

فرنی شیرین

پنکیک

پودینگ ها

آب میوه های تازه

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه اول خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه دوم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه سوم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه چهارم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه پنجم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه ششم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه هفتم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه هشتم خانم های باردار

▪معرفی خوراکی های مفید برای ماه نهم خانم های باردار


همچنین بخوانید: