image, غذاهایی که به طور مستقیم میزان استرس شما را کم میکنند

خوشبختانه مصرف برخی مواد غذایی می تواند به کاهش سطوح استرس کمک کند. آنها همچنین میتوانند در کاهش نشانه های مرتبط با استرس نیز تاثیرگذار باشند. اگرچه افزودن این مواد غذایی به رژیم غذایی برای خلاص شدن از شر استرس کافی نیست، اما مکمل های خوبی برای بهبود خلق و خو و بهزیستی انسان محسوب می شوند.

شیر

فسفولیپیدهای موجود در شیر به بهبود خلق و خو کمک میکنند. آنها میتوانند به عملکرد شناختی و واکنش بدن به استرس نیز کمک کنند. نوشیدن روزانه شیر ایده خوبی محسوب می شود زیرا می تواند واکنش های روانی و غدد درون ریز به استرس را بهبود ببخشد. همچنین، نوشیدن شیر به تقویت حافظه کمک میکند.

بلوبری

این میوه خوشمزه به واسطه محتوای آنتی اکسیدانی خود فواید سلامت بسیاری را ارائه میکند. از جمله آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری می توان به ویتامین C و ویتامین E اشاره کرد. آب بلوبری طبیعی می تواند تولید کورتیزول که یکی از هورمون های استرس است را کاهش دهد. همچنین، بلوبری حاوی پتاسیم، منیزیم، و منگنز است که این مواد معدنی به کاهش تنش فیزیکی کمک میکنند. تنش فیزیکی یکی از بخش های اصلی استرس محسوب می شود.

شکلات تلخ

مصرف روزانه ۱.۵ اونس (۴۲.۵ گرم) شکلات تلخ توصیه شده است زیرا این محصول سطوح هورمون های آدرنالین و کورتیزول را کاهش می دهد. به طور همزمان، مصرف شکلات تلخ به افزایش سطح هورمون سروتونین کمک میکند. شکلات تلخ همواره بیش از ۶۰ درصد کاکائو دارد. این ماده غذایی به مبارزه با استرس اکسیداتیو، افسردگی، خستگی، و دیگر نشانه های مرتبط با عدم تعادلی عاطفی کمک میکند.

ماهی سالمون

سالمون و ماهی های دیگر منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳ هستند. این ماده مغذی به کاهش التهاب و افزایش تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین کمک میکند. ماهی سالمون دارای آنتی اکسیدان های قدرتمند و مواد معدنی ضروری نیز است. این عناصر به کاهش تولید کورتیزول و آدرنالین کمک میکنند. در نتیجه، آنها واکنش بدن به استرس را به روشی مثبت تقویت میکنند.

آووکادو

آووکادو ماده غذایی بسیار سالمی محسوب می شود زیرا سرشار از اسیدهای چرب مفید، ویتامین E و مواد معدنی مختلف است. این مواد از غشاهای سلولی و در کل، سیستم عصبی محافظت میکنند. مصرف یک وعده آووکادو در روز می تواند به کنترل فشارخون و سطوح بالای کورتیزول و اضطراب کمک کند.

بادام

بادام از محتوای ویتامین E، ویتامین B کمپلکس و مواد معدنی و چربی های مفید سود می برد. این مواد به بهبود خلق و خو و افزایش سطوح انرژی کمک میکنند. همچنین، مصرف بادام به واسطه برخوداری از فیبر در کنترل استرس نقش دارد. فیبر به بهبود مشکلات گوارشی که در نتیجه استرس شکل می گیرند، کمک میکند.

جو دوسر

مصرف جو دوسر در وعده غذایی صبحانه می تواند روز بهتری را برای شما شکل دهد و از آرامش و انرژی روانی و جسمی بیشتر برخوردار شوید. کربوهیدارت های موجود در جو دوسر می تواند به بهبود خلق و خو کمک کنند زیرا ترشح هورمون سروتونین در مغز را تحریک میکنند. از آنجایی که جو دوسر به آرامی گوارش می شود، مشاهده آثار آن می تواند اندکی زمانبر باشد، اما از دوام بیشتری برخوردار خواهند بود.

غذاهای تخمیر شده

یکی از رازهای بهبود سلامت روانی مراقبت از روده است. باکتری های روده نقش تاثیرگذاری در سلامت کلی بدن دارند. حضور باکتری های بد بسیار زیاد در روده بر سلامت روان شما تاثیرگذار خواهد بود. غذاهای تخمیر شده حاوی باکتری های مفید بسیاری هستند که تاثیر مستقیمن بر شیمی مغز دارند و به ارسال منظم سیگنال های مغزی که خلق و خو را بهبود می بخشند، کمک میکنند. به عنوان مثال، در بسیاری از غذاهای تخمیر شده باکتری Lactobacillus rhamnosus وجود دارد. این باکتری میزان کورتیزول را کاهش می دهد که از جمله هورمون های استرس محسوب می شود. از جمله مواد غذایی تخمیر شده می توان به ماست طبیعی، کفیر، ترشی و کیمچی اشاره کرد.

همچنین بخوانید