▪هدف از دادن رژیم پرفیبر:

افزایش وزن و حجم مدفوع و کاهش زمان تخلیه روده

رساندن لیپیدهای سرم به حد طبیعی

تعدیل واکنش افزایش قند خون، پس از صرف غذا

▪ مشخصات رژیم پر فیبر:

افزایش فیبر خوراکی به میزان ۲۰ تا ۳۵ گرم در روز توصیه می شود که از راه افزایش مصرف غلات سبوس دار، میوه ها، سبزی ها و حبوبات در رژیم غذایی روزانه میسر می شود.

▪نمونه رژیم غذایی پر فیبر (این رژیم حاوی ۱۴۰۰ کیلو کالری انرژی، ۲۲۵ گرم کربوهیدرات، ۶۶ گرم پروتئین، ۳۳ گرم چربی و ۲۵ گرم فیبر است)

صبحانه:

نان سبوس دار ۲ برش + پنیر لیقوان ۳۰ گرم یا ۱ قوطی کبریت +‌شیر کم چرب ۱ لیوان + میوه ۱ عدد

میان وعده:

بیسکویت گندم کامل ۲ عدد

عدس پلو با کشمش و خرما (برنج پخته ۱۵ ق غ + عدس پخته نصف لیوان + کشمش ۲ ق غ + خرما ۲ عدد) + سالاد شیرازی ۱ کاسه متوسط

میان وعده:

میوه ۲ عدد

شام:

نان سبوس دار ۲ برش + سوپ جو ۱ لیوان + جوجه کباب ۹۰ گرم + لوبیا سبز پخته نصف لیوان + هویج پخته نصف لیوان + سبزی خوردن

قبل از خواب:

میوه ۱ عدد (نوع، درجه رسیدگی و تازگی سبزی و میوه در میزان فیبر آن ها موثر است. میوه ها و سبزی هایی که کمتر رسیده اند، فیبر بیشتری دارند)


همچنین بخوانید: