image, راهکارهایی برای رسیدن به شادی و موفقیت در زندگی و کار

برای پیشرفت صبح‌ها زود و به موقع از خواب بیدار شوید

سحرخیز بودن یکی از اصلی‌ترین مواردی است که باعث پیشرفت و موفقیت در زندگی می شود. سحر خیزی باعث می‌شود تا شما قبل از رفتن به سرکار به انجام فعالیت‌های مختلفی از جمله استحمام، خوردن صبحانه، ورزش، مرتب کردن لباس‌ها بپردازید؛ گرفتار نشدن در ترافیک نیز یکی دیگر از مزایای بیدار شدن زودهنگام در اوایل صبح است.

به ظاهر خود اهمیت دهید

خوش پوشی و رسیدگی به ظاهر به معنی خرید لباس‌های بسیار گران قیمت نیست، بلکه آراستگی، پاکیزه و یکدست بودن رنگ لباس ها، مناسب بودن ظاهر لباس با عرف جامعه و اهمیت دادن به مناسبت‌ها و رویداد‌های اجتماعی همگی در موفقیت فرد در کار و زندگی اجتماعی موثر است.

مشکلات شخصی را کنار بگذارید

همه افراد در زندگی دارای مشکلات و دردسر‌هایی هستند، اما افراد موفق آن‌هایی هستند که می‌توانند این مشکلات را کنترل کنند و اجازه نمی‌دهند ناراحتی‌ها و مشکلات بر زندگی کاری و حرفه‌ای آن‌ها اثرمنفی بگذارد؛ انجام تکنیک‌های تنفس عمیق، مشاوره با متخصص، همفکری و همدلی با اعضای خانواده و همکاران، عدم زودرنجی، صبر و حوصله، مهربانی و احترام به اطرافیان همگی در موفقیت افراد موثراست.

با انگیزه کارکنید و به فکر پیشرفت باشید

بی انگیزگی سبب هدر رفت عمر شما و عدم پیشرفت و موفقیت در کارتان می‌شود؛ با داشتن علاقه به کار، زودشروع کردن کار در هر روز، فکر کردن در خصوص راهکار‌هایی برای بهبود فرآیندها، صحبت و گفتگو با مدیران و کارفرمایان، علاقه به مطالعه و کسب تخصص حرفه‌ای در خصوص کار خود می‌توانید به سرعت پیشرفت کنید.

با روحیه شاد با همکارانتان برخورد کنید

هیچ چیز بدتر از دعوا، تنش و بدخلقی با همکاران نمی‌تواند روز شما را خراب کند و باعث بی انگیزگی، پس رفت در شغل و از دست رفتن موقعیت‌های کاری مطلوب شود.

شما در طول روز برای ساعت‌های طولانی با همکاران خود در ارتباط هستید، به همین دلیل برخورد خوب، مثبت و با روحیه شاد با آن‌ها می‌تواند در سلامت جسم و روح شما و لذت بردن از کار در کنار آن‌ها بسیار موثر باشد.

هر کاری پیچیدگی و تنش‌های کاری خود را دارد، اما می‌توانید با رفتار مناسب با همکاران تا حد زیادی از این پیچیدگی‌ها را کم کنید.

محل کار خود را تمیز نگه دارید

میز کار شما یا دستگاه و وسایلی که با آن‌ها به انجام کار‌های روزانه و وظایف محوله خود می‌پردازید در افزایش بهره وری شما موثر هستند، میزکار شلوغ و درهم، وسایلی که نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید، فایل‌ها و کاغذ‌های نامنظم و حتی فولدر‌های کامپیوتر شما که فایل‌های زیادی در آن‌ها بدون نظم و توجه ذخیره شده می‌تواند باعث افت کیفیت کار شما شود.

با رعایت آراستگی میز و محل کار علاوه بر افزایش بازده شغلی برخورد دیگران نیز با شما بهبود پیدا می‌کند.

اهمیت دادن به سلامت و استفاده از اوقات فراغت

در کنار سخت کوشی در کار، رسیدگی به سلامت روحی و جسمی، تفریح، استراحت، رفتن به تعطیلات و مسافرت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ورزش منظم، رعایت رژیم غذایی سالم، پرهیز از استرس و استعمال دخانیات، کنترل وزن، رسیدگی به پوست و مو، انجام معاینات دوره‌ای پزشکی، خواب منظم، اختصاص وقت برای همراهی با دوستان و اعضای خانواده همگی می‌تواند سبب موفقیت شما در زندگی فردی و اجتماعی شود.

با خودتان و دیگران مهربان تر باشید

اغلب افراد نسبت به خود انتقاداتی سختگیرانه دارند که در نتیجه آن ازخود تصویر درستی ندارند و دچار کاهش اعتماد به نفس می شوند، کارشناسان توصیه می کنند افراد در سال جدید نسبت به خود مهربان ترباشند، انتقاداتی معقول و منطقی ترنسبت به خود داشته باشند، نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنند و بر تقویت موارد قدرت و برطرف کردن موارد ضعف تاکید کنند.

قدردان نعمت ها باشید

هر روز که از خواب بیدار می شوید روزی جدید و فصلی تازه درزندگی شما است، این یک شعار کلیشه ای نیست بلکه شاکر بودن از نعمت هایی که فرد دارد از جمله سلامت، امنیت، ایمنی ، رفاه، خانواده، تغذیه، محل زندگی، تحصیلات و هزاران نعمت دیگر می تواند باعث جذب انرژی های مثبت و افزایش نعمات و احساس خوشبختی در فرد شود.

اگر در آرزوی حوادث و اتفاقات خوب هستید برای رسیدن به آنها باید کوشش کنید و گام بردارید، ناراحتی و ناسپاس بودن از نعمت ها و تنها مشاهده نیمه خالی لیوان می تواند اتفاقات بد و پس رفت در زندگی را به سوی شما آورد.

دست بخشش و دوستی به سوی دیگران دراز کنید

هیچ چیز بدتر از ادامه دادن یک اختلاف، قهر، جدایی وسوء تفاهم درسال جاری و انتقال آن به سال نو نیست. اگر با فردی از دوستان دچار اختلاف شده اید، بهترین زمان برای برطرف کردن قهر و جدایی وآشتی است.

احساسات شاد خود را با دیگران تقسیم کنید

اگر می خواهید سلامت روانی خوبی داشته باشید باید احساسات شاد خود را با دیگران تقسیم کنید، احساسات خود منفی یا مثبت را در یک دفترچه بنویسید زیرا به این ترتیب آنها از ذهن شما خارج می شوند و می توانید با آرامش بیشتری به نظم و سامان دادن به نظرات خود بپردازید.

اشتراک احساسات خوب در آستانه سال نو می تواند خرید یک هدید هرچند کوچک، ملاقات با دوستان در یک کافی شاپ یا رفتن به رستوران و سینما، کمک برای خانه تکانی و یا حتی خرید یک دسته گل باشد اما در پشت این هدیه احساسات مثبت و گرم شما است که به دوستان و نزدیکانتان هدیه می دهید.

محرک های احساسات غم و ناراحتی را پیدا کنید

هراحساسی چه مثبت و چه منفی در اثر عوامل محرک داخلی یا خارجی به وجود می آید، اگر می خواهید درسال پیش روی احساسات شاد و سلامت روانی خوبی داشته باشید این عوامل را به دقت شناسایی کنید.

عوامل به وجود آورنده احساسات شاد و مثبت را در خود تقویت کنید و برعکس عوامل ایجاد کننده ناراحتی ، استرس و اندوه را در خود از بین ببرید.

شادی را در خود پیدا کنید

مشکلات و گرفتاری برای همه افراد در دنیا وجود دارد و شما نمی توانید هیچ فردی در دنیا را پیدا کنید که بدون مشکل یا دردسر باشد مگر اینکه راه های کنترل استرس و ناراحتی و غلبه بر مشکلات را آموخته باشد.

کارشناسان توصیه می کنند افراد مشکلات خود را کنترل کنند یا اگر نمی توانند از دیگران برای رفع یا کنترل آن کمک بگیرند. از جمله دیگر کارها که به شدت باعث ارتقاء و بهره وری سلامت روان افراد می شود حفظ شادی و روحیه در افراد است.

اگر کاری را درست انجام می دهید یا یک اتفاق خوب اگر برایتان می افتد به خودتان هدید و پاداش بدهید، در پارک قدم بزنید، فیلم ، موسیقی یا سریال مورد علاقه خود را گوش دهید، با دوستانتان به مسافرت و گردش بروید، خوراکی دلخواهتان را بخورید و از تماشای مناظر طبیعی لذت ببرید، این کارها به شدت باعث ایجاد حس امیدواری وشادی در شما می شود.

از وسایل الکترونیکی دور و برتان دور شوید

وسایلی مانند تلفن همراه، تبلت و رایانه این روزها در جهان مورد استفاده میلیاردها انسان هستند اما یکی از عواملی هستند که باعث افت شدید سلامت روانی در جوامع مختلف شناسایی می شوند.

هرروز برای خود زمانی برای دور بودن از این وسایل را اختصاص دهید و به سایر فعالیت های مورد علاقه خود بپردازید، به طور مثال خانه و محل کار خود را جمع آوری کنید، با اطرافیانتان به گردش بروید، ورزش کنید، آشپزی کنید یا حتی کتاب مورد علاقه خود را بخوانید وبه مغز و روحتان اجازه دهید تا اندکی استراحت کند و به دور از هیاهوی دنیای اطلاعات یک زندگی آرام و بی دغدغه را سپری کند.

با انجام این راهکارها می توانید درسال جدید سلامت روانی بسیار بهتری داشته باشید و نیز کمتر به بیماری های جسمی ، افسردگی و اضطراب دچار شوید.


همچنین بخوانید: