اگر با خوردن یک نوشیدنی سرد و عبور آن از روی دندان های تان احساس درد می کنید یا مجبور هستید که تنها با یک طرف از دندان های تان غذا را بجوید، به این موضوع بی اعتنا نباشید.

ممکن است گاهی برای تان سخت باشد که به دندانپزشک مراجعه کنید و یا اینکه نگران هزینه های آن هستید اما با این کار تنها وضعیت را از آن چیزی که هست بدتر و پرهزینه تر خواهید کرد.

دکتر جی. مایکل ری جراح فک و صورت در این باره می گوید، بسیاری از تجربه های نامطلوبی که در مطب دندانپزشکی تحمل می کنید را می توانید با مراجعه به موقع به دندانپزشک برطرف کنید.

احتیاج است مناطق دیگری از دهان به غیر از دندان ها را هم مسواک بزنید

عادت خوبی است که دندان ها را روزی چند بار مسواک بزیند اما اگر بعد از مسواک زدن، زبان را به حال خود رها کنید، تمام جرم ها و باکتری های موجود روی زبان به حفره های دندان وارد می شوند.

اگرچه برخی بر این باورند که نخ کشیدن دندان ها تاثیر چندانی ندارد و تلف کردن وقت است، دکتر تیموثی چِیس تفاوت هایی را در استفاده از آن بر می شمارد و اهمیت آن را به همان اندازه اهمیت مسواک زدن می داند.

در جریان باشید که بهداشت دهان تنها به دندان ها ربط پیدا نمی کند

دکتر چِیس بر اهمیت بهداشت دهان تاکید دارد چرا که عدم بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به برخی بیماری های قلبی عروقی و حتی در مواردی آلزایمر شود. در واقع او اهمیت بهداشت دهان و دندان را تا اندازه ای می داند که از دندانپزشکان به عنوان پل سلامت دهان و سلامت عمومی بدن یاد می کند.

ممکن است نیاز باشد به دفعات بیشتری دندان های تان را تمیز کنید

تقریبا بیشتر ما سالی دو بار برای چک کردن دندان های مان به دندانپزشکی مراجعه می کنیم. (متاسفانه دفعات مراجعه مردم کشور ما به دلایل عدیده ای از این میزان کمتر است)

اما در مورد کسانی که با دندان های شان مشکل بیشتری دارند بد نیست که تعداد این دفعات افزایش پیدا کند تا باعث بیشتر شدن هزینه های مراجعات بعدی نشود و زمانی که کار از کار گذشته مانند روت کانال و جراحی این مراجعه به اجبار انجام نپذیرد.

خصوصا اگر از دارو استفاده می کنید و تحت درمان هستید بد نیست که تعداد دفعات مراجعه خود را افزایش دهید و از دندانپزشک خود با توجه به نوع دندان تان بخواهید که خیمردندان های مخصوصی را برای تان تجویز کند.

شیرینی جات تنها به شکر محدود نمی شوند

اگر در کودکی مادرتان برای جلوگیری از فساد دندان های تان شما را از خوردن شیرینی جات باز داشته کار درستی کرده. دکتر لانا رُزنبرگ در این باره توضیح می دهد: هر باکتری ای می تواند سبب فساد دندان ها شود چرا که اسید تولید شده، مینای دندان را از بین می برد.

وی اضافه می کند: نان، سیب زمینی، میوه و پاستا نیز همین طور عمل می کند.

به عنوان مثال اگر صبحانه یک دونات می خورید و بعد از شام هم یک آبنبات میل می کنید، خطر فساد در حفره های میان دندان ها را افزایش می دهید. بهتر است اگر می خواهید از شیرینی استفاده کنید، آن را در یک وعده میل کنید.

یکی از دندانپزشکان می گوید من به فرزندم اجازه می دهم که آبنبات یا شیرینی بخورد اما اینکه در کل روز با این کار وضعیت دندان ها را اسیدی و آماده فساد کند را نمی پذیرم. او باید آبنبات خود را یک باره و در یک وعده تمام کند.

بعد از مسواک زدن دهان را آب نکشید

احتمالا دندان های تان را مسواک می زنید، مواد را بیرون می ریزید و سپس دهان را آبکشی می کنید. از آنجایی که فرمول بسیاری از خمیردندان ها به گونه ای طراحی شده که با گذشت زمان تاثیرات کامل خود را می گذارد بهتر است آبکشی نکنید.

دکتر گامبل در این باره می گوید خصوصا هنگام شب که می خواهید بخوابید بهتر است این آبکشی را انجام ندهید تا نتیجه بهتری را در حفره های دندانی خود بدست آورید. زمانی که بعد از مسواک زدن دهان را آبکشی می کنید، فلوراید موجود در آن را با شستشو بیرون می ریزید.

تنها در صورتی آبشکی کنید که پزشک تان این موضوع را به شما متذکر شده باشد.

روند و نوع نوشیدنی هایی را که میل می کنید بازنگری کنید

زمانی که بعد از انجام فعالیت های ورزشی، به سمت نوشیدنی ها رو می آورید، توجه داشته باشید که تمام شکر موجود در آن نوشیدنی چه طبیعی چه با شکر افزوده تهیه شده باشد، برای سلامتی دندان های تان گزینه مناسبی به شمار نمی روند.

دکتر گامبل در این باره می گوید اگرچه مصرف آبمیوه های خانگی می تواند خوب باشد اما عواقب نه چندان خوبی را هم به دنبال خواهند داشت. بسیاری از آبمیوه هایی که بیرون از منزل تهیه می کنید، دارای شکر افزوده شده هستند.

حالا اگر بدانید که شکر طبیعی هم می تواند به دندان ها آسیب برساند، شاید به مضرات شکر افزوده شده بیشتر پی ببرید. این مواد قندی در حفره های میان دندان ها وضعیتی اسیدی را به وجود می آورند که می توانند باعث آسیب به دندان ها شوند.

حتی نوشابه های بدون شکر و گازدار می توانند به دندان ها آسیب برسانند

برخی از افراد برای کم کردن سایز دور شکم شان تصمیم می گیرند، نوشابه های بدون قند یا آب گازدار میل کنند. اگرچه هر دو این انتخاب های جدید برای کاهش وزن مناسب هستند اما گزینه مناسبی برای سلامت دندان به شمار نمی آیند.

دکتر گامبل می گوید گاز داخل این نوشیدنی نوعی اسید کربونیک را داراست که می تواند برای دندان ها زیان داشته باشد چرا که با گذشت زمان باعث ساییده شدن و نازک تر دندان ها می شوند و شما را مسن تر به نظر می رسانند.

اگرچه امکان دارد دردی احساس نشود اما ممکن است مشکلی وجود داشته باشد

هنگامی که چیزی شما را آزار می دهد، در صدد حل کردن آن بر می آیید. این چاره جویی زمانی که درد بیشتر باشد، افزایش هم پیدا می کند.

متاسفانه در مورد دندان ها بیشتر افراد تا درد فراوانی را تجربه نکنند به دندانپزشک مراجعه نمی کنند حال آنکه با مراجعه سریع تر حتما دندانپزشک چاره کم آسیب تری را برای دندان ها در نظر خواهد گرفت.

دکتر گمبل هم این موضوع را تصدیق می کند و به این موضوع تاکید دارد که چکاپ های سالانه دندان باید حتما انجام شود چرا که بسیاری از مشکلات مربوط به دندان توسط خود فرد قابل تشخیص نیستند و با مراجعه کوتاه به دندانپزشک مورد تشخیص قرار می گیرند.

لبخندی زیبا، سرمایه ای بزرگ تلقی می شود

از آنجایی که لبخند شما بخشی از کاراکترتان به شمار می آید، توجه به سلامت دندان ها و زیبا و سالم نگه داشتن آنها می تواند برای شما همانند یک سرمایه گذاری بزرگ قلمداد شود و اعتماد به نفس شما را نیز افزایش دهد.

با این کار مجبور نخواهید بود که دائم لبخندهای خود را به دلیل عدم سلامت دندان های تان پنهان کنید. لبخند نخستین چیزی است که افراد در ملاقات یکدیگر به آن توجه می کنند.

داشتن این لبخند می تواند حتی موقعیت بهتری را در یک شغل جدید برای تان به وجود آورد و در کل درصد موفقیت های شما را افزایش بخشد. اگرچه شاید این سرمایه گذاری کمی بی اهمیت بی نظر برسد اما در کل طول زندگی تان با شما همراه خواهد بود.


همچنین بخوانید: