image, درمان فوری سرگیجه در خانه

چرخیدن همه چیز به دور سر انسان در هنگامی که سوار چرخ فلک هستید چیزی عادی است اما اگر در خانه خود نشسته‌اید و این حالت روی می‌دهد، لااقل ناخوشایند است.

در برخی موارد همه ما دچار سرگیجه می‌شویم. برخی افراد هنگامی که از بالای ساختمان بلندی به پایین نگاه می‌کنند، یا سوار چرخ فلک می‌شوند سرگیجه پیدا می‌کنند حتی فضانوردان نیز ممکن است در هنگام فضاپیمایی دچار سرگیجه شوند.

در ۷۰ درصد موارد، سرگیجه علامت اختلال در گوش درونی است که مثل یک چرخش‌ نما (ژیروسکوپ) حالت تعادل بدن را حفظ می‌کند اما همین سرگیجه ممکن است نشانه‌ای برای بیش از ۳۵۰ ناخوشی باشد از جمله: سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی، فقر غذایی، مرض قند، خونریزی داخلی، بیماری قلبی و سکته مغزی.

حتما سعی کنید در صورت تجربه این مشکل به پزشک مراجعه کنید تا علت مشکل شما پیدا شود و بتوانید مطابق با مشکل خود دارو مصرف کرده و یا راهکارهای درمانی را انجام دهید.

کارهای زیادی برای متوقف کردن سرگیجه می‌توان انجام داد ولی اگر سرگیجه بدون دلیلی دارید به پزشک مراجعه کنید، چون شما نمی‌توانید تشخیص دهید که آیا علامت یک بیماری جدی است یا نه. اگر سرگیجه شما شدید و یا غیرعادی می باشد حتما حتما به پزشک مراجعه کنید

درمان سرگیجه

در اینجا راهنمایی ‌هایی برای درمان سرگیجه ارائه می‌شود:

به گوشتان استراحت بدهید

گوش داخلی به کمک پاها و چشم‌ها تعادل بدن را حفظ می‌کنند. روی صندلی بنشینید و دسته‌های آن را بگیرید و چند دقیقه به چیزی خیره شوید. این کار می‌تواند سرگیجه را تسکین دهد، چون مغز از دریافت پیام‌های خطایی که از گوش درونی می‌رسد خودداری می‌کند اما اگر سرگیجه مقاوم است در این کار زیاده‌روی نکنید و حتما نزد پزشک بروید.

لاک‌پشتی راه بروید

هنگام سرگیجه بسیار آهسته راه بروید و از حرکت دادن ناگهانی سر خودداری کنید، مخصوصا وقتی بلند می‌شوید یا دراز می‌کشید. در عوض مرحله به مرحله حرکت کنید. مثلا وقتی می‌خواهید از رختخواب بلند شوید، اول لااقل ۳۰ ثانیه بر لبه تخت بنشینید و بعد برخیزید.

داروهایتان را کنترل کنید

بسیاری داروها، مخصوصا داروهای پایین ‌آورنده فشار خون دارای عارضه جانبی سرگیجه هستند. پزشک در صورت وجود سرگیجه، داروی مصرفی شما را تغییر خواهد داد.

نمک زیاد نخورید

خوردن زیاد نمک باعث احتباس آب در بدن می‌شود و کار گوش درونی را مختل می‌کند. غذاهای شور و کنسروها را از برنامه غذایی خود حذف کرده و مقدار نمک مصرفی را به ۲ گرم (یک قاشق چا‌ی‌خوری) در روز کاهش دهید. این مقدار نمک موجود در غذای پخته شده به‌ طور معمول است.

از خوردن مواد محرک خودداری کنید

قهوه نخورید و سیگار نکشید، چون حساسیت بدن را نسبت به حرکت بالا می‌برد. اگر اصرار به خوردن قهوه یا چای دارید، لااقل آن را به یک یا دو فنجان در روز محدود کنید. می‌توانید به جای اینها چای ‌های گیاهی که کافئین ندارند بخورید.

آرامش داشته باشید

افرادی که تحت تنش روانی هستند یا اضطراب دارند بیشتر گرفتار سرگیجه می‌شوند. با ورزش و تنفس عمیق خود را آرام کنید.

مواد حساسیت‌ زا را بیابید

سرگیجه می‌تواند نشانه آلرژی به گرده گل، حیوانات خانگی و حتی مواد غذایی باشد. عامل حساسیت‌آور را پیدا کرده و از آن دوری کنید.

دارو بخورید

برخی داروهای بدون نسخه حاوی دیمن‌هیدرینات یا مکلیزین حساسیت گوش درونی را به حرکت، کاهش داده و سرگیجه را از بین می‌برند اما در سرگیجه شدید داروهای قوی ‌تری لازم است.

خوردن دارو آخرین راه درمان در بیماران گرفتار سرگیجه شدید است، با گذشت زمان مغز خود توانایی مقابله با بیشتر انواع سرگیجه را پیدا می‌کند.

ورزش برای درمان سرگیجه

داشتن فعالیت جسمانی یکی از بهترین راه‌های درمان سرگیجه ناشی از اختلال گوش درونی است.

ورزشی که حرکات زیاد سر و بدن داشته باشد مثل پیاده‌روی، شنا، دویدن آرام حتی کاراته به درمان سرگیجه کمک می‌کند. اگر تحرک داشته باشید، بر سرگیجه پیروز می‌شوید.

▪ ورزش را به تدریج شروع کنید:

در برخی افراد بلند شدن و کمی راه رفتن هم ایجاد سرگیجه می‌کند اما می‌توانید آرام حرکت کنید و با شروع سرگیجه دوباره بنشینید.

یعنی اگر بتوانید فقط سه قدم بدون سرگیجه راه بروید، شروع خوبی برای ورزش است. این ورزش – حرکت – سرگیجه – نشستن، را باید چندین بار انجام دهید.

سه بار در روز هر بار به مدت ۲ تا ۱۵ دقیقه بسیار خوب است اما اگر در شروع کار فقط ۲۰ ثانیه تحمل آن را دارید، اشکالی ندارد ۲۰ ثانیه ورزش بهتر از هیچ است.

▪ حرکات چرخشی انجام دهید:

انجام حرکات آرام چرخشی و موزون به درمان سرگیجه کمک زیادی می‌کند. می‌توانید با چرخش‌های ۹۰ درجه‌ای شروع کنید و بعدا چرخش‌ های سریع ‌تر و تند تر را انجام دهید.

باز هم تاکید می کنیم اگر سرگیجه شما شدید و یا غیرعادی می باشد حتما حتما به پزشک مراجعه کنید

حرکت پشتک زدن نیمه

اگر علت سرگیجه شما به تشخیص دکتر از گوش داخلی باشد و شما سرگیجه وضعیتی خوش خیم داشته باشید. با انجام تمرین حرکتی زیر می توانید به سلامتی برسید.

نام این حرکت ورزشی و درمانی پشتک زدن نیمه بوده و اکثر بیماران بعد از انجام این حرکت سلامتی خود را باز یافته اند. ضمنا شما می توانید در خانه هم این مانور درمانی را انجام دهید.

مطابق با تصاویر زیر تمرین را انجام دهید. توصیه می شود قبل از انجام این حرکت با پزشک خود مشورت کنید.

دقت کنید شما باید سر خود را به سمت گوشی که مشکل دارد و با چرخش به سمت آن دچار سرگیجه می شوید بچرخانید.

در انجام این تمرین اگر دچار گیجی یا سرگیجه شدید حالت خود را تغییر ندهید ۱۵-۳۰ صبر کنید و بعد از پایان سرگیجه حرکت بعدی را انجام دهید.

توجه کنید این تمرین فقط برای کسانی که سرگیجه وضعتی خوش خیم دارند مفید بوده در غیر این صورت از انجام آن به شدت خودداری کنید.

▪ حرکت اول:

مانند عکس نشسته و سر خود را به مدت چند ثانیه کاملا به عقب خم کنید.

image, درمان فوری سرگیجه در خانه

▪ حرکت دوم:

مانند تصویر روی زمین خم شوید و سپس حرکت بعدی را انجام دهید.

image, درمان فوری سرگیجه در خانه

▪ حرکت سوم:

در این حرکت سر خود را به سمت گوش آسیب دیده و یا سمتی که با چرخش به طرف آن دچار سرگیجه می شوید، بچرخانید. اگر با چرخش به سمت گوش راست دچار سرگیجه می شوید، باید به سمت راست و اگر با چرخش به سمت گوش چپ دچار سرگیجه می شوید باید به سمت چپ بچرخید. در این حالت باقی بمانید اگر دچار سرگیجه شدید، میتوانید صبر کنید تا برطرف شود یا می توانید تا ۳۰ شماره بشمارید و سپس حرکت بعدی را انجام دهید.

image, درمان فوری سرگیجه در خانه

▪ حرکت چهارم:

مطابق تصویر با حرکتی سریع به بالا بلند شوید و همچنان سر خود را به سمت گوش آسیب دیده و یا سمتی که با چرخش به طرف آن دچار سرگیجه می شوید، نگهدارید. اگر در این حالت، دچار سرگیجه شدید، میتوانید ۱۵-۳۰ ثانیه صبر کنید تا برطرف شود و سپس حرکت بعدی را انجام دهید.

image, درمان فوری سرگیجه در خانه

▪ حرکت پنجم:

اکنون بلند شده مانند تصویر راست بنشینید در حالیکه همچنان حالت سر خود را به سمت گوش آسیب دیده و یا سمتی که با چرخش به طرف آن دچار سرگیجه می شوید، حفظ کرده اید.image, درمان فوری سرگیجه در خانه

▪ بعد از پایان یک دوره تمرین یعنی انجام پنج حرکت تصویری آموزش داده شده، استراحت کنید.

▪ این تمرین حرکتی را می توانید تا ۵ بار انجام دهید تا سرگیجه وضعیتی خوش خیم شما کاملا بهبود یابد.

▪ ضمنا بین هر بار تکرار کامل این تمرین حرکتی حداقل ۱۵ دقیقه فاصله بیندازید.

این حرکات فقط برای درمان سرگیجه وضعیتی خوش خیم می باشد. اگر از نوع سرگیجه خود مطمئن نیستید به هیچ وجه این تمرین حرکتی را انجام ندهید.


همچنین بخوانید: