image, خواص میوه انبه برای سلامتی بدن

انبه ها نوعاً میوه هایی منحنی (خمیده)با پوست سبز، مایل به صورتی،طلایی یا قرمز و نارنجی زیبا، بسیار معطر ودر بر گیرندهً دانه های کرکین پهن وخیلی بزرگ هستند.تنوعات زیادی در این میوه موجود است.آنها می توانند گرد، بیضی، قلوه ای شکل باشند.هر کدام از این میوه هاطعم،مزه واستحکام مغز ساقه خود را دارند.

انتخاب و خرید

رنگ لزومأ نشان رسیدگی در انبه نیست.حتی وقتی که آنها رسیده اند با برخی تغییرات آنها سبز باقی می مانند، درحالیکه دیگر انبه ها طلایی یا قرمز روشن یا ترکیبی از این دو رنگ هستند.میوه هایی که خراب نشده یا علامت سیاه روی پوست آن نیست بخرید. بهترین راه انتخاب (در خرید) سفت ومعطر بودن میوه است.

تهیه و کاربردهای انبه

بهترین مصرف این میوه لذیذ خوردن آن به عنوان یک میوه رسیده است.از انبه ها به علاوه سالادهای میوه خارق العاده تهیه می شود ومی توان برای درست کردن یخمک ها وبستنی ها نیز خالص شوند.میلک شیک ها ( مخلوط بستنی با شیر کاکائو)، آب میوه ، انواع مربا،ژله ،ترشی (با انبه )خوراک خوشمزه ای را معمولاً آماده می کنند.

انبه رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک و نارس آن سرد و خشک است . انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن می باشد .

برای از خواص انبه

▪ ناراحتی های معده و همچنین به مشکلات سوء هاضمه کمک می کند. محتوای فیبر بالایی است که درمان کننده یبوست است. انبه حاوی موادی است که به درمان کرم های روده کمک میکند .

▪ انبه بسیار مقوی بوده و تقویت کننده بدن است .

▪ انبه تقویت کننده قوای ج.ن.س.ی است .

▪ رنگ صورت را درخشان می کند .

▪ دهان را خوشبو می کند .

▪ ادرار آور است .

▪ یبوست را برطرف می کند .

▪ انبه دارای مقدر زیادی اسید گالیک است . بنبراین سیستم هضم را ضد عفونی و تمیز می کند .

▪ انبه تمیز کننده خون می باشد .

▪ خوردن انبه بوی بد بدن را از بین می برد .

▪ انبه حرارت بدن را کاهش می دهد و تب را پائین می آرود .

▪ برای رفع اسهال مفید است .

▪ خوردن انبه ، سردرد ، تنگی نفس و سرفه را از بین می برد .

▪ برای درمان بواسیر مفید است .

▪ عطش را برطرف می کند.

▪ انبه چون گرم است برای گرم مزاجان مناسب نیست و این اشخاص باید آنرا با سکنجبین بخورند .

دیگر خواص درخت انبه

▪ گل انبه سرد و خشک است و اسهال را رفع می کند .

▪ اگر شکوفه درخت انبه را خشک کرده و هر روز حدود ۳ گرم آنرا با ۱۰ گرم شکر بخورند سرعت انزال را معالجه می کند .

▪ صمغ درخت انبه را با روغن و آبلیمو مخلوط کنید برای ناراحتی های پوست مفید است .

▪ برای برطرف کردن ریزش مو ، آب برگهای درخت انبه را روی سر بمالید .

▪ برای تقویت دندان و لثه دم کرده برگ درخت انبه را مضمضه کنید .

مضرات :

هضم انبه برای بعضی از افراد سخت است و ممکن است ایجاد خارش و دمل نمائید .

اگر خون انبه ایجاد نفخ بکند باید آنرا با زنجبیل خورد .

خواص مغز هسته انبه

انبه دارای هسته بزرگی است که در وسط آن مغز آن قرار درد که بجای مغز بادام می توان از آن در شیرینی جات استفاده کرد .

مغز هسته انبه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است .

▪ خوردن مغز هسته اسهال را برطرف می کند .

▪ برای معالجه سرماخوردگی مصرف می شود .

▪ سرفه های سخت را درمان می کند .

▪ درمان کننده بواسیر خونی است .

▪ خانم هائیکه دچار خونریزی از رحم می باشند و یا بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند برای رفع آن باید از مغز انبه استفاده کنند .

▪ مغز هسته انبه کرم کش و ضد اسهال است .

▪ برای تسکین آسم و تنگی نفس مفید است .

▪ ضد استفراغ است .

فواید انبه برای سلامتی

▪ پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبا آنتی‌اکسیدانه انبه دربرابر سرطان‌های روده، سینه، لوکمی و پروستات پیشگیری می‌کند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل‌گالات و همچنین آنزیم‌های مختلف می‌باشد.

▪ کاهش کلسترول: محتوی بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول مخصوصا لیپوپروتئین کمک می‌کند.

▪ پاکسازی پوست: هم داخلی و هم خارجی برای پوست قابل استفاده است. انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش‌ها را از بین می‌برد.

▪ سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده ۲۵ درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین A را فراهم می‌کند که به بهبود بینایی کم کرده و از شب‌کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.

▪ قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند.

▪ کمک به دیابتی‌ها: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می‌کند. در یک داروی خانگی سنتی برگ‌های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف می‌کردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد (۶۰-۴۱) به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قندخون را بالا نخواهد برد.

▪ افزایش قوای ج.ن.س.ی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می‌باشد. بااینحال ارتباط خوب بین میل ج.ن.س.ی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت‌بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.

▪ تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه‌ای نیست که حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین را تجزیه می‌کنند.میوه‌های زیادی مثل انبه نیز هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می‌کند.

▪ کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین‌کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می‌کند. دلیل اینکه مردم در آب‌وهوای استوایی خسته می‌شوند و ادرار آنها زیاد می‌شود این است که انرژی خورشیدی قوی بدن شما را و به ویژه عضلاتتان را می‌سوزاند. آنگاه کلیه‌ها پر از سموم این فرایند می‌شوند.

▪ تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاراتینوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

فواید و مزایای انبه برای سلامتی بدن

▪ نسبت به همه میوه‌ها در سراسر جهان، میزان مصرف انبه تازه (به انگلیسی : mango) از سایر میوه‌ها بیشتر است.

▪ این میوه متعلق به ۴۰۰۰ سال پیش بوده است.

▪ این میوه با گیاهان دیگری مثل پسته و بادام‌ هندی هم‌خانواده است.

▪ این میوه که بیشتر در هند رشد کرده و مصرف می‌شود، به سافدا (safeda) معروف است.

▪ انبه ۱۰۰۰ نوع مختلف دارد.

ارزش غذایی

یک فنجان (حدود ۲۲۵ گرم) انبه حاوی موارد زیر است.

▪ ۱۰۵ کالری

▪ ۷۶ درصد ویتامین C (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده سیستم ایمنی)

▪ ۲۵ درصد ویتامین A (آنتی‌اکسیدان و تقویت‌کننده بینایی)

▪ ۱۱ درصد ویتامین B6 به اضافه سایر ویتامین‌های B (کمک به تولید هورمون در مغز و پیشگیری از بیماری‌های قلبی)

▪ ۹ دصد فیبر سالم پروبیوتیک

▪ ۹ درصد مس (مس یک کوفاکتور برای آنزیم‌های مهم به اضافه تولید گلوبول‌های قرمز خون می‌باشد)

▪ ۷ درصد پتاسیم (برای متوازن کردن مصرف بالای سدیم)

▪ ۴ درصد منیزیم

image, خواص میوه انبه برای سلامتی بدن

خواص برگ انبه برای دیابت و قند خون

مصرف برگ های انبه با بیماری دیابت مقابله می کند. قبل از خواب ۱۰ تا ۱۵ برگ درخت انبه را در آب دم کنید و روز بعد ناشتا یک لیوان از آن را بنوشید. این کار به طور منظم، صبح به صبح تکرار شود.

فواید انبه برای کنترل و کاهش فشار خون بالا

انبه از منابع بسیار خوب پتاسیم به حساب می آید . به طوری که مصرف آن به افراد مبتلا به فشار خون توصیه می‌شود.

جالب است بدانید که هر انبه کامل که ۶۴۰ گرم وزن دارد تامین‌ کننده ۳۳ درصد از نیاز افراد بزرگسال به پتاسیم است و مصرف هر روز این میوه به کاهش فشار خون افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار کمک می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند، دریافت روزانه ۲۳۰۰ تا ۳۱۰۰ میلی گرم از این ماده مغذی در یک روز توانسته است فشار خون افراد را به میزان ۲۵ درصد کاهش دهد و مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا را کنترل کند.

خاصیت انبه برای پوست صورت و مو

مصرف انبه برای پوست ما فواید زیادی دارد . انبه سبب باز شدن منافذ پوست می شود و به جوانی پوست کمک میکند . میکس کردن انبه و مالیدن آن روی صورت بسیار ساده و سریع است. انبه حاوی بتا-کاروتین است که توسط بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین و محتوی ویتامین C آن برای ترمیم پوست عالی است.

برای درمان آفتاب سوختگی از ماسک انبه و عسل استفاده کنید. این ماسک بی‌رنگی پوست و لکه‌ های آفتاب سوختگی را درمان میکند. برای تهیه این ماسک کافیست دو قاشق غذا خوری عسل را با نصف یک انبه ترکیب کنید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی پوست تان بگذارد. سپس صورت تان را شست شو دهید .

توجه : پیش از استفاده از ماسک انبه، مقداری از آن را روی بازوی خود بمالید و چنانچه تا ۲۴ ساعت واکنش التهابی مشاهده نکردید و بدن تان حساسیتی نسبت به ماسک نشان نداد، از آن استفاده کنید.

سعی کنید در هر هفته دو انبه میل کنید تا ویتامین C مورد نیاز بدنتان تامین شود. ویتامین C دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و مانع بروز لکه های پوستی می شود . همچنین به ساخت کلاژن و الاستین (پروتئین‌های اصلی بافت پوست) کمک میکند و مانع افتادگی پوست ناشی از افزایش سن خواهد شد .

همچنین طبق بررسی های بدست امده ، مصرف ویتامین C به همراه مواد غذایی حاوی آهن، جذب آهن را چندین برابر می کند. بنابراین، با مصرف آهن و ویتامین C کم خونی و فقر آهن و همچنین عوارض پوستی چون خشکی پوست، رنگ‌پریدگی، کاهش استحکام ناخن‌ها، شکنندگی و ریزش موها را درمان کنید .

انبه و لاغری

در هر ۱۰۰ گرم انبه ۵۵تا ۷۰کیلو کالری وجود دارد اما جزو میوه‌های دارای کالری منفی به حساب می‌آید. یعنی فرایند هضم و جذب آن بیشتر از میزان کالری دریافتی شما انرژی می‌طلبد. به همین دلیل، اگر نگران چاق‌کنندگی میوه‌های تابستانی هستید لازم نیست انبه را در لیست سیاه خود قرار دهید.

پیشگیری از آسم

خطر پیشرفت آسم در افرادی که مقدار فراوانی از مواد مغذی ویژه‌ای مصرف می‌کنند بسیار پایین است. یکی از این مواد مغذی بتاکاروتین است که در انبه، پاپایا، زردآلو، بروکلی، طالبی، کدو حلوایی و هویج یافت می‌شود.

فواید انبه برای گوارش و یبوست

از آنجایی که انبه حاوی مقادیر فراوانی فیبر و آب می‌باشد، به پیشگیری از یبوست کمک شایانی کرده، موجب دفع منظم شده و دستگاه گوارشی سالم را برای تان به ارمغان می‌آورد

انبه و بیماری‌های قلبی

فیبر، پتاسیم و ویتامین‌های موجود در انبه مدافعی در برابر ابتلا به بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. افزایش جذب پتاسیم به علاوه کاهش جذب سدیم از مهمترین تغییرات در برنامه غذایی ست که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را در فرد کاهش می‌دهد.

۱۴ خاصیت جالب انبه

▪ انبه به دلیل آنتی اکسیدان هایش بدن را در برابر سرطان محافظت می کند.

▪ میزان بالای ویتامین سی موجود در انبه به ثابت نگه داشتن سطح کلسترول کمک می کند.

▪ خوردن یا قرار دادن انبه روی پوست باعث صاف شدن آن می شود.

▪ اسید های موجود در انبه به قلیایی کردن بدن کمک می کنند.

▪ مواد مغذی انبه باعث احساس سیری می شود و با بهبود فرایند هضم غذا به سوختن کالری و کاهش وزنکمک می کند.

▪ انبه به دلیل ویتامین آ زیاد برای چشم بسیار مفید است.

▪ مصرف انبه با جوشانده برگ آن به تنظیم قند خون و سطح انسولین کمک می کند.

▪ انبه می تواند در هوای گرم بدن شما را خنک کند.

▪ آنزیم های موجود در انبه به هضم غذا به خصوص پروتئین کمک می کنند.

▪ مصرف انبه به دلیل ویتامین آ و سی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

▪ مخلوط انبه با شیر و عسل یک ماسک بسیار عالی برای پوست است.

▪ مصرف انبه به دلیل دارا بودن آهن برای افراد دارای کم خونی مفید است.

▪ انبه به تمرکز و حافظه کمک می کند و در مقابل اسنک های مضر، یک میان وعده عالی است.

▪ مصرف انبه و جوشانده برگ آن برای معده بسیار مفید است و بر اساس طب سنتی انبه از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کنند.

خطرات احتمالی ناشی از مصرف انبه

افرادی که به شیره گیاهان آلرژی دارند ممکن است واکنش‌های مشابهی به مصرف انبه نشان دهند.

مصرف بیش از حد پتاسیم برای افرادی که کلیه‌ های شان عملکرد درستی ندارد، می‌تواند مضر باشد. در صورتی که کلیه‌های شما قادر به دفع پتاسیم مازاد در خون نباشد، این امر می‌تواند کشنده باشد.

آنچه برای پیشگیری از بیماری‌ها و دستیابی به سلامت کامل بسیار حائز اهمیت می‌باشد پیروی از یک برنامه غذایی کامل و داشتن الگوی مصرف همه جانبه است. پیروی از یک برنامه غذایی که حاوی مواد متنوعی باشد، سودمندتر از تمرکز افراطی بر یک نوع غذای خاص به عنوان کلید سلامت است.


همچنین بخوانید: