image, خواص تازه کشف شده هویج برای سلامتی

هویج کم کالری است به طوری که هر ۱۰۰ گرم از آن ۳۳ کیلوکالری دارد و می‌توان آن را به صورت خام، آب پز یا بخارپز شده مصرف کرد.

اسیدفولیک، فیبرها و منیزیم موجود در هویج و همچنین بتاکاروتن آن، جوانی را تضمین می‌کنند. این ترکیبات به کبد در تولید ویتامین A مورد نیاز کمک می‌کنند و حتماً می‌دانید این ویتامین در سلامت پوست، تقویت استخوان‌ها و همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن نقش دارد.

این ویتامین همچنین از فعالیت رادیکال‌های آزاد ناشی از مصرف دخانیات، آلودگی هوا، استرس و غیره پیشگیری می‌کند. باید بگوییم که هویج خطر بروز بیماری‌های دژنراتیو و گردش خون نامناسب را کاهش می‌دهد. اگر موارد ذکر شده برای قانع کردن‌تان کافی نیست بهتر است بدانید که بتاکاروتن موجود در آن با برخی از انواع سرطان‌ها مانند سرطان ریه، دهان و یا سینه مقابله می‌کند.

هویج برای سلامت روده‌ها

اگر دچار مشکلات مربوط به دستگاه گوارش شده‌اید هویج خام بخورید. ویتامین A موجود در این ماده غذایی از غشاهای سلولی معده و روده‌ها مراقبت و آن‌ها را مرمت می‌کند.

مصرف هویج برای افرادی که از مشکلاتی مانند اسید زیاد معده، اسهال، یبوست، سوءهاضمه، ورم معده و زخم‌های معده رنج می‌برند نیز توصیه می‌شود.

مصرف منظم هویج به خصوص در افرادی که از سندرم روده تحریک پذیر، دیورتیکولوز یا بیماری کرون رنج می‌برند کمک می‌کند تا روده‌ها در وضعیت بهتری باشند. مصرف هویج به صورت آب پز یا بخارپز باعث تسکین مخاط گوارشی می‌شود. این ماده غذایی همچنین به کنترل دفع کمک کرده و از بروز بواسیر پیشگیری می‌کند.

هویج مفید برای مادر و جنین

ویتامین A موجود در هویج برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین برای جنین و نوزاد مفید است. هویج به ساخت سلول‌های جدید در بدن کمک می‌کند و حاوی آنتی اکسیدان‌ها، کلسیم و اسیدفولیک است. در دوره بارداری مادرها باید روزانه بین ۲ تا ۳۳ عدد هویج مصرف کنند تا نیازهای بدنشان تأمین شود.

علاوه بر این زمانی که کودکان به سن مصرف غذای جامد می‌رسند لازم است که هویج آب پز به برنامه غذایی‌شان افزوده شود. این ماده غذایی برای کودکانی که دچار مشکلات گوارشی یا روده‌ای هستند مفید است چون باعث بهبود سلامت معده شده و به ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

▪هویج برای کنترل میزان قند خون

دیابتی‌ها از مصرف هویج خام به دلیل کربوهیدرات آن خودداری می‌کنند. توجه داشته باشید که این کربوهیدرات‌ها بدون افزایش قند خون به آرامی جذب بدن می‌شوند. البته یادتان باشد که شاخص گلیسمی هویج پخته شده بیشتر است و مصرف آن چندان توصیه نمی‌شود. علاوه بر این هویج باعث بهبود جریان خون و سلامت چشم‌ها می‌شود که هر دو از عوارض بیماری دیابت محسوب می‌شوند.


همچنین بخوانید: