بچه‌ها غذاهایی را دوست دارند که مزه خوبی داشته باشد. بچه‌ها به‌طور جدی نیاز به سبزیجات دارند. آمارها نشان می‌دهند که بچه‌ها سه تا چهار وعده در روز غذا می‌خورند، و چه بهتر که این وعده‌ها همراه با انواع مختلفی از سبزیجات باشد.

حالا اگر شما هم از آن دسته خانواده‌هایی هستید که با فرزندانتان در مورد سبزیجات مشکل دارید، خیلی زود تسلیم نشوید.

▪ هر چیزی را که درست می‌کنید خودتان هم بخورید

غلو نمی‌کنیم اگر بگوییم که این مسأله چقدر مهم و اساسی است. اگر شما به فرزندتان اصرار بکنید که حتماً از غذای خاصی استفاده بکند ولی خودتان از آن غذا میل نکنید، به طور حتم این راه خوبی برای ترغیب فرزندتان مبنی بر استفاده از سبزیجات و یا غذای مورد نظر شما نیست. به جای اینکه برای خودتان غذایی درست کنید که با غذای فرزندتان تفاوت داشته باشد، همگی از یک نوع غذا استفاده کنید و به عنوان یک خانواده با یکدیگر میل کنید. همه خانواده باید از غذایی یکسان استفاده کنند.

▪ چهره جالبی به سبزیجات بدهید

راه‌های زیادی برای خوردن سبزیجات هست که آنها را از حالت یکنواختی بیرون بیاوریم. برای مثال: سبزیجاتی با رنگ‌های مختلف را در کنار یکدیگر قرار دهید و کودکتان را تشویق کنید که این بشقاب رنگین‌کمان از سبزیجات را بخورد. در حقیقت این یک راه خوب برای تمرین کردن است.

▪ از سنین پایین شروع کنید

مطالعات نشان می‌دهند کودکانی که در سنین پایین‌تر شروع به خوردن سبزیجات می‌کنند، بیشتر از دیگر کودکان به سبزیجات علاقه‌مند می‌شوند. در حقیقت یکی از تحقیقات نشان می‌دهد علاقه نداشتن کودکان به سبزیجات از زمان جنینی شروع می‌شود. مادرانی که از سبزیجات در دوران بارداری و حتی بعد از آن و در زمان شیردادن به نوزاد خود استفاده می‌کنند، فرزندانی دارند که بیشتر از سایر کودکان به خوردن سبزیجات علاقه‌مند هستند.

▪ پشتکار داشته باشید

تحقیقات نشان می‌دهند که، درست است که بچه‌ها در ابتدا سبزیجات را پس می‌زنند اما هرچقدر که شما بیشتر اصرار داشته باشید آنها از سبزیجات استفاده کنند، با گذشت زمان آنها بیشتر به خوردن سبزیجات اشتیاق نشان می‌دهند. بنابراین حتی اگر کودک شما با سرسختی در برابر خوردن سبزیجاتی مثل کلم بروکلی مقاومت می‌کند، شما هم در عوض با پشتکار فراوان به او کلم بروکلی بدهید و این را بدانید که خود او بعد از گذشت زمان به سمت سبزیجات می‌آید.

▪ اجازه بدهید که فرزندانتان مشارکت داشته باشند

بسیاری از فرزندان ما در سنین پایین علاقه دارند تا مانند بزرگ‌ترهای خود تصمیماتی بگیرند مثل اینکه از چه نوع سبزیجاتی برای شام استفاده کنیم. سعی کنید با همکاری فرزندتان تصمیم بگیرید چه غذایی درست کنید. اجازه بدهید که فرزند شما خودش طرح یک غذای سالم را بریزد و شما هم به او در این تصمیم‌گیری کمک کنید.


همچنین بخوانید: