استرس را کم میکند

شما فقط زمانی که غمگین هستید گریه نمیکنید. گریه کردن، پاسخ بدنتان به استرس بیش از حد نیز است. وقتی گریه میکنید، بدن خود را از کورتیزول پاک میکنید. کورتیزول هورمونی مرتبط با استرس است که وقتی سطحی نامتعادل در بدن داشته باشد، می تواند به سلامتی شما آسیب برساند.

سطح بالای این هورمون می تواند مشکلات مختلفی در بدن ایجاد کند نظیر: مشکلات خواب، کاهش پاسخ ایمنی بدن و افزایش وزن.

همچنین استرس خطر حمله قلبی را زیاد کرده و به قسمت هایی از مغز ما آسیب می زند که با گریه از این خطرات دور می مانیم.

سموم را از بدن دفع میکند

هنگامی که دچار فشار روحی می شویم مانند مرگ یکی از عزیزان، مغز و بدن ما شروع به تولید ترکیبات شیمیایی خاصی میکند. گریه کردن کمک میکند تا این ترکیبات شیمیایی زائد که نیازی به آنها نیست از بدن حذف گردند.

اشک احساسی در واقع مواد سمی را که پس از فشار روحی در خون تجمع می یابند، از بدن دفع میکند.

باکتری های چشم را می کشد

اشک شما باکتری ها را از اطراف چشمتان می شوید، زیرا دارای لیزوزیم است. این آنزیم دیواره سلولی باکتری ها را که برای بقای خود ضروری است ، از بین می برد. وقتی گریه میکنید، لیزوزیم آزاد می شود و بیش از ۹۰ درصد از باکتری های موجود در مسیر خود را می کشد.

این ویژگی ضد میکروبی اشک، به توقف باکتری هایی که باعث عفونت چشم می شوند، کمک میکند.

بینایی تان را بهبود می دهد

تا به حال برایتان پیش آمده که بعد از یک روز طولانی کاری ، احساس کنید دیدتان کمی تار شده است؟

در طول روز، غشاهای چشم آب خود را از دست می دهند که باعث می شود تمرکز دیدتان را از دست بدهید. گریه کردن به این غشاها آب رسانی میکند و منجر به تجدید قوای چشم می شود.

حالتان را بهتر میکند

گریه کردن با انتشار هورمون های خاصی استرس را کاهش می دهد. بدیهی است این موضوع، اثر مثبتی بر خلق و خوی شما بگذارد.

گریه کردن میزان منگنز بدن را کم میکند. منگنز عنصری است که مقدار بیش از حد آن در بدن می تواند بر روی خلق و خوی تاثیر منفی بگذارد

یک مطالعه در سال ۲۰۰۸، توسط دانشگاه فلوریدای جنوبی انجام شد که نشان داد ۹۰ درصد افرادی که در شرایط پر اضطراب گریه میکنند، حالشان به میزان قابل توجهی بهتر می شود. هنگام مواجهه با مشکلات زندگی، کسانی که گریه نمیکنند در مقایسه با آنهایی که مشکلی با گریه کردن ندارند، تکیه گاه کمتری دارند.

با احساسات تان روبرو میکند

آنهایی که می گویند گریه نمیکنند به احتمال زیاد از این حقیقت که دلایلی برای گریه کردن دارند فرار میکنند. در زندگی هرکسی دلیلی وجود دارد که به خاطرش گریه کند و این موضوع به هیچ وجه خجالت آور نیست.

هنگام مواجهه با یک بحران عاطفی، چگونگی کنار آمدن با مشکل به خودی خود دشوار است. حال اگر بخواهید جلوی اشک ریختن خود را هم بگیرید، نیاز به تلاشی مضاعف دارید. این تلاش نتیجه ای جز افزایش استرس برایتان به دنبال نخواهد داشت.

ارتباط تان را با نزدیکان تان قوی تر میکند

اگر کسی از نزدیکتان شروع به گریه کند، شما به طور غریزی می فهمید که مشکلی وجود دارد. در واقع گریه هم می تواند نوعی حرف زدن باشد. ممکن است کسی سعی کند تظاهر کند که حالش خوب است، اما اشک هایش آشکار خواهند کرد که حال خوبی ندارد.

وقتی بغض کسی می ترکد مثل این است که دریچه ای به سمت افکار و احساساتش گشوده می شود و این اتفاقی است که فرصت یک گفتگوی عمیق بین ما و کسی که دوستش داریم را به وجود می آورد.

در برابر عوامل محرک خارجی از چشم محافظت میکند

همچنین اشک ها پاسخ طبیعی بدن به هر جسم خارجی ای هستند که به چشم آسیب می رساند. وقتی چشم در تماس با ذرات غبار، شن یا خاک قرار می گیرد، واکنش طبیعی بدنتان، اشک ریختن است. به این ترتیب از غشاهای چشمتان در برابر خراش و عفونت محافظت می شود.

منگنز بدن را کاهش می دهد

گریه کردن میزان منگنز بدن را کم میکند. منگنز عنصری است که روی خلق و خو تاثیر میگذارد.

مشاهده شده است که مقدار بیش از حد منگنز در بدن می تواند بر روی خلق و خوی تاثیر منفی بگذارد که این حالت به اشکال عصبی و اختلالات احساسی یا روانی بروز میکند.

از آنجایی که غلظت منگنز در اشک سی برابر غلظت آن در خون است، عمل گریه می تواند به کاهش سطح منگنز منجر شده و تاثیر مثبتی بر خلق و خوی داشته باشد.

احساسات تان را آزاد میکند

به غیر از ورزش و خنده، عمل گریه کردن نیز اندروفین ها را آزاد می سازد. اندورفین ها باعث شادی و نشاط می شوند.همچنین خواص ضد درد دارند.

اغلب گفته می شود که اگر بگذارید احساسات منفی در شما جمع شود، این امر باعث اختلالات روانی مانند افسردگی می شود.

گریه به بیرون ریختن این احساسات کمک میکند و احساس بهتری را برای شما ایجاد میکند.

فشارخون را کاهش می دهد

مشاهده شده است که فشارخون به دنبال یک بار گریه کردن کاهش می یابد.

آزادی احساسات به دام افتاده بعد از گریه باعث می شود ما احساس بهتری همراه با کاهش فشارخون و بهبودی ضربان قلب داشته باشیم. علاوه بر کاهش فشارخون، عمل گریه همچنین در کاهش تعداد ضربان قلب کمک میکند.

اندورفین آزاد میکند

به غیر از ورزش و خنده، عمل گریه کردن نیز اندروفین ها را آزاد می سازد. اندورفین ها باعث شادی و نشاط می شوند.

همچنین خواص ضد درد و آرام بخشی دارند، به این معنی که از مانع رسیدن پیام های درد به مغز می شوند.

این امر نشان می دهد که گریه همچنین ممکن است به کاهش درد جسمی کمک کند. بنابراین، اگر زمانی که موضوع ناراحت کننده ای شما را به گریه کردن تحریک میکند آن را دریغ نکنید.

سلامت کلی شما را بهبود می بخشد

آیا می دانستید اشکی که ناشی از احساسات باشد، نسبت به دیگر انواع گریه ۲۴ درصد آلبومین (یک نوع پروتئین) بیشتری دارد؟ این موضوع به تنظیم سوخت و ساز بدن کمک میکند.

پس گریه برای شما فوایدی به همراه دارد و لازم نیست خودتان را مجبور کنید که اشک نریزید.

زمانی که احساس میکنید که دیگر قادر به حمل بار یک درد عاطفی، به خصوص از نوع آسیب زا نیستید، آنگاه برای داشتن یک گریه خوب خود را آماده سازید.

همچنین بخوانید