▪دکتر آز معاون رئیس و استاد جراحی دانشگاه کلمبیا و رئیس موسسه قلب و عروق نیویورک است و به خاطر برنامه معروف تلویزیونی اش درباره سلامتی مشهور است، برنامه دکتر آز، سه بار پیاپی برنده جایزه امی شده است.

▪افراد در مواجهه با استرس خیلی بد برخورد میکنند. مثلا در نظر سنجی که در سال ۲۰۱۳ از انجمن روانشناسان آمریکا صورت گرفته، ۶۱% افراد بالغ می گویند که کنترل و طرز برخورد با استرس خیلی مهم است اما تنها ۳۶% آنها بدرستی می دانند که با استرس ها چگونه مواجه شوند.

این یک علامت هشدار دهنده است از آنجایی که استرس فوق العاده رایج است و روی عملکرد شغلی افراد، روابط اجتماعی و جسم نیز تاثیر عمیقی میگذارد. بیش از دو سوم افراد در آمریکا طبق گزارشات، دارای علائم فیزیکی و احساسی استرس می باشند؛ مثلا احساساتی چون عصبانیت و خشم،تحریک پذیری، نداشتن انگیزه و انرژی، افسردگی و ناراحتی معده. اما با وجود همه این شواهد، بیشتر آمریکایی ها فکر نمیکنند که استرس واقعا روی سلامت ذهن و جسم آنها تاثیر چندانی بگذارد.

▪به مرخصی بروید

حتی اگر همیشه نتوانید نشانه های هیجانات خود را سرکوب نمایید، می توانید به خودتان زمان بدهید تا نگرانی ها را از خود دور کنید. کار یکی از مهمترین نگرانی های انسان هاست که تقریبا ۷۰% گزارشات نشان می دهد که کار فشار اصلی شمرده می شود. اگر شانس این را داشته باشید که چند روزی کار را تعطیل کرده و به مرخصی بروید، در واقع زمان خوبی بدست آورده اید. بطور متوسط بسیاری ترجیح می دهند که از همه روزهای مرخصی خود استفاده نکنند. و اگر آرام کردن خود به شما انگیزه کافی ندهد، باید بدانید که استفاده از مرخصی خطرات ناشی از حملات قلبی را کاهش می دهد و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. بنابراین، حتی اگر نمی توانید به مسافرت بروید، اجازه ندهید که روزهای مرخصیتان بلا استفاده باقی بماند.

▪خود را درمان کنید

اگر سفر کردن یا مرخصی رفتن را در برنامه خود ندارید، اوقاتی از روز را به خود اختصاص دهید یا در وقت ناهار اینکار را انجام دهید و یا اوقاتی که بیکارید و تنشی متوجه شما نیست. می توانید با خوردن غذای دلخواه در کنار دوستان یا به تنهایی این لحظات را بوجود آورید و در این لحظات به مسائلی که به شما فشار وارد میکنند فکر نکنید. کارهایی که باعث می شوند شما فعالیت جسمی داشته باشید، بسیار موثر هستند. یوگا یا مدیتیشن نیز جزو فعالیتهای دافع استرس هستند، بعلاوه به کاهش فشارخون کمک میکنند.

▪نفس بکشید

حتی اگر چند دقیقه وقت داشته باشید، به خود یک دقیقه وقت استراحت بدهید. نفس عمیق روشی ثابت شده است که می تواند استرس ها را از شما دور کند و شما می توانید این کار را هر جایی انجام دهید. یک محلی پیدا کرده و هوا را از بینی داخل بدهید و قبل از خارج کردن از طریق دهان، هوا را به آرامی وارد شکم ( نه قفسه سینه) کنید. با هر دم اندازه شکم باید به اندازه یک اینچ بالا بیاید. سعی کنید این کار را حداقل به مدت ۵ دقیقه انجام دهید یا هرچقد که به آن نیاز داشتید. اگر بتوانید این کار را بیرون و در هوای تمیز بهاری انجام دهید بهتر است و حال و هوای شما را بهتر میکند.

▪از دیگران کمک بخواهید

بعضی وقتها ممکن است شما برای کنترل استرس خود نیاز به کمک داشته باشید. اگر حس کردید که در کنترل استرس دچار مشکل هستید و یا دیدید که تاثیرات منفی آن روی عملکرد و توانایی های شما مشهود است می توانید از یک متخصص بیماریهای ذهنی کمک بگیرید.

همچنین بخوانید