گزینه های زیادی برای خلاص شدن از شر نفخ و ورم شکم وجود دارد از ورزش منظم در باشگاه گرفته تا درمان های لازم برای از بین بردن چربی اضافه .

ولی باید بدانید که بزرگترین عاملی که باعث نفخ شکم می شود رژیم غذایی است بنابراین سعی کنید با این ۸ راه حل طبیعی هر چه سریعتر نفخ شکم تان را برطرف کنید:

▪ آب

آب برای هضم شگفت انگیز است. آب کمک می کند مواد جامد به راحتی در طول سیستم گوارش حرکت کرده و مواد غذایی که عامل ایجاد نفخ شناخته می شوند با سرعت بیشتری هضم شوند (مثلا خوراکی های سرشار از نمک، شکر و چربی ). همچنین سبب خروج سدیم از بدن می شود که عامل اصلی در ایجاد نفخ است. اضافه کردن لیمو تازه به آب با سم زدایی که می کند باعث عملکرد بهتر هضم می شود.

▪ زنجبیل

زنجبیل به طور موثر در رفع نفخ شکم موثر است که می تواند نشانه های تنش دستگاه گوارش از جمله نفخ، گاز و گرفتگی عضلات شکم را کاهش دهد. رنجبیل به دلیل وجود جینجرول gingerol ( ماده موثر اصلی در زنجبیل تازه ) کمک می کند تا گازها آزاد شده و گردش خون بهبود پیدا کرده و حتی دردهای شکمی کاهش پیدا کند. برای این که راحت تر بتوانید زنجبیل را مصرف کنید نصف قاشق چای خوری زنجبیل تازه را رنده کرده و با یک فنجان آب گرم به عنوان یک دمنوش تسکین دهنده میل نمایید.

▪ پتاسیم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم یک درمان فوق العاده برای نفخ شکم است. بدون وجود پتاسیم، بدن سدیم اضافه و آب را در خود نگه می دارد. پتاسیم کمک می کند تا این نمک اضافه از بدن دفع شده و سطح سدیم بدن تنظیم شود، بنابراین بهتر است مصرف میوه و سبزیجات تازه مانند موز، آووکادو، سبزی های برگ دار و میوه های خانواده مرکبات مانند پرتقال را در رژیم غذایی خود داشته باشید.

▪ فیبر

یکی از علل عمده نفخ شکم ناشی از یبوست است و بکی از بهترین راه حل ها برای آن داشتن حرکات روده ای منظم است که با خورد مواد غذایی غنی از فیبر به این هدف می رسید. سعی کنید غلات کامل، آجیل، مغز ها، میوه ها، سبزیجات، لوبیا و حبوبات دیگر که فیبر بالایی دارند، مصرف کنید. زنان زیر ۵۰ سال باید روزانه ۲۵ گرم فیبر دریافت کنند در حالی که مردان زیر ۵۰ سال باید روزانه۳۸ گرم فیبر مصرف نمایند.

▪ توجه:

مراقب باشید که یک باره مصرف فیبر را بالا نبرید و بدنتان را به تدریج به این مساله عادت دهید. مصرف یکباره و بیش از حد فیبر سبب تجمع آن ها در شکم می شود بنابراین مطمئن شوید که همراه مواد غذایی غنی از فیبر، در طول روز حتما آب کافی بنوشید.

▪ آنزیم های گوارشی Digestive enzymes

آنزیم های گوارشی با شکستن چربی ها، پروتئین و کربوهیدرات ها، به یک هضم سالم کمک می کنند و نفخ و سایر بیماری های گوارشی را کاهش می دهند. ۳ نوع آنزیم گوارشی مختلف وجود دارد –آنزیم آمیلاز amylase enzymes که آنزیم شکستن کربوهیدرات هاست، آنزیم لیپاز lipase enzymes که به هضم چربی ها کمک می کند و آنزیم پروتئاز protease enzymess که به هضم پروتئین کمک می کند. پاپایاPapaya (میوه بومی قاره امریکاست و رنگ آن موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی تا کمی نارنجی است)، آناناس و گریپ فروت میوه هایی هستند که آنزیم های گوارشی در آنها بالاست پس از این به بعد هر بار که برای خرید میوه می روید یکی از این میوه ها را انتخاب کنید. با این حل اگر فصل این میوه ها نیست می توانید از مکمل های آنزیم گوارشی به جای آن ها استفاده کنید.

▪ منیزیم

مطالعات نشان داده است که منیزیم می تواند نفخ شکم را با خنثی کردن اسید معده که سبب سوء هاضمه می شود، کاهش دهد. همچنین منیزیم به استراحت دیواره روده کمک می کند و باعث انتشار گاز و کاهش احتباس آب در بدن می شود. موز، ماهی و کینو-آ quinoa (گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود. جزو غلات نیست و به خانواده اسفناج شباهت دارد. این گیاه در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.)منابعی بسیار عالی از منیزیم هستند همچنینن سبزیجات با برگ سبز تیره و غلات سبوس دار.

▪ چربی های امگا۳

اگر شما طرفدار غذاهای دریایی هستید شانس آورده اید. مصرف منظم ماهی سالمون و سایر ماهی ها که منبعی غنی از اسید های چرب امگا ۳ و مواد مغذی هستند، به کاهش نفخ و التهاب دستگاه گوارش کمک می کنند. اسیدهای چرب امگا ۳ نه تنها باعث آرامش و کاهش ناراحتی های دستگاه گوارش می شوند بلکه به خوبی حساسیت به مواد غذایی را که در طول زمان باعث التهاب می شوند را کاهش می دهند.

▪ بیفیدوباکتر Bifidobacteria

ثابت شده است که مصرف بیفیدو باکتر موجود در پروبیوتیک ها باعث از بین رفتن استرس دستگاه گوارش و به طور خاص، ورم، دل درد و نفخ می شود. اگر به دنبال منابع بیفیدو باکتر هستید به دنبال ماست های غنی شده با پروبیوتیک بگردید. پروبیوتیک ها به طور کلی برای عملکرد سالم سیستم ایمنی بدن فوق العاده هستند ولی بیفیدو باکتر تنها زنجیره پروبیوتیک است که به کاهش علایم ناراحتی های روده کمک می کند.

چگونه در طول روز از همه این ۸ منبع طبیعی برای درمان نفخ شکمتان استفاده کنید؟

انجام این ۸ راهنمایی ممکن است خیلی ساده به نظر برسد ولی حقیقت این است که همه آن ها را باید به صورت یکپارچه در یک برنامه غذایی منظم جای دهید. مهم ترین وعده غذایی که باید سرشار از مواد مغذی باشد صبحانه است. اگر فقط روزانه ۲۰۰ دقیقه وقت صرف تهیه و خوردن صبحانه کنید در نهایت می توانید غلات یا یک عدد مافین Muffinn (کاپ کیک) در وعده صبحانه داشته باشید که سرشار از کربوهیدارات بوده و مواد مغذی که باعث نفخ می شود در آن ها کمیاب است. پس برنامه ریزی کرده و میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم را شب قبل آماده کنید. اگر عجله داشتید می توانید مقداری جو دوسر، موز، آناناس، ماستپروبیوتیک و کره بادام زمینی را در میکسر ریخته و یک اسموتی مقوی و خوشمزه درست کنید. با مخلوط میوه ها و سبزیجات متفاوت اسموتی درست کنید تا بالاخره دستور تهیه مورد علاقه خود را پیدا کنید. با این کار متوجه خواهید شد که در طول روز یا تمرینات ورزشی انرژی بیشتری داشته و به راحتی می توانید به سایز قبل از عیدتان برگردید.

مصرف مقدار مناسب اسید های چرب امگا ۳ ممکن است سخت تر باشد. به طور معمول مردم تعادل ناسالمی از چربی های امگا ۳ و امگا ۶ مصرف می کنند. امگا ۶ بیشتر در مواد خوراکی معمول مثل ذرت، سویا و روغن کانولا canola یافت می شود بنابراین افراد به طور طبیعی امگا ۶ بیش از حدی مصرف می کنند. سعی کنید مصرف غذاهای دریایی را به حداقل دو وعده در هفته افزایش دهید. اگر شما جزو افرادی که غذای دریایی مصرف می کنند نیستید بهتر است برای حفظ سلامتی خود از یک مکمل امگا ۳ استفاده نمایید.

در نهایت سعی کنید با یک تیر دو نشان زده و صبح ناشتا از نوشیدن چای زنجبیل لذت ببرید. بعد از یک شب طولانی و آرام بدن شما دچار کم آبی شده. یک فنجان چای اولین گام بزرگ برای آب رسانی به بدن است. چای زنجبیل به طور طبیعی بدون کافئین است بنابراین شاید جایگزین مناسبی برای قهوه صبحگاهی شما نباشد ولی سرشار از ویتامین C و منیزیم است و یک انتخاب عالی برای شروع روزتان.


همچنین بخوانید: