تک فارس
حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است
محصولات معتبر
محصولات معتبر

ایده های جالب برای نورپرداری فضاهای داخلی خانه

image ایده های جالب برای نورپرداری فضاهای داخلی خانه

هنگام انتخاب نور مناسب، قبل از هر چیز باید دقت داشته باشید که هدف تان از نورپردازی فضای مورد نظر چیست؛ میخواهید کل فضا نور داشته باشد یا برای مثال میخواهید روی یک شیء خاص مثل یک تابلوی ارزشمند تاکید کنید، شاید هم فقط تعیین مسیر ورودی به اتاق پذیرایی برایتان اهمیت داشته باشد. به هر حال چنانچه هدف تان از نورپردازی مشخص باشد، به طور حتم نتیجه کار بسیار دوست داشتنی و خاص خواهد بود.

به طور کلی می توان نورها را به سه دسته تقسیم کرد:

۱ – دسته اول نورهایی هستند که برای کارهای خاص استفاده می شوند مثل چراغ های مطالعه، نورهای طراحی شده برای روی گاز و … از آنجایی که فردی که مشغول مطالعه یا آشپزی است احتیاج به نور کافی برای دیدن آنچه که انجام می دهد، دارد. این دسته از چراغ ها نور زیادی تولید می کنند تا فرد به کاری که انجام می دهد کاملا تسلط داشته باشد.

۲ – دسته دوم نورهای محیطی هستند که نور کلی فضا برای دیدن اطراف و افراد دیگر را تامین می کند. این نورها همچنین برای ایجاد حس و حال خاص در محیط استفاده می شوند که در این صورت بهترین نوع کلید، کلیدهای « دیمر » است که با کم و زیاد کردن آنها می توان نور موردنظر را تامین کرد.

تکفارس آی آر

۳ – دسته سوم نور های نقطه ای هستند که برای ایجاد تاکید روی یک شیء خاص استفاده می شوند؛ برای مثال در بالای یک مجسمه زیبا یا یک تابلوی نفیس. شاید هم برای ایجاد تاکید روی تختخواب یک اتاق خواب بزرگ.

به هر حال چنانچه به دنبال ایجاد فضایی شیک هستید، بهتر است نورپردازی مناسب را نیز در فهرست اولویت هایتان قرار دهید.

۱ – هر قسمت از فضاهای منزل باید نورپردازی خاص خود را داشته باشند

برای مثال در آشپزخانه هم به نور محیطی احتیاج دارید و هم نور مستقیم برای گاز و سینک ظرفشویی. اگر در اتاق خواب با این مشکل روبه رو شدید که نور کافی برای مطالعه نیست، مطمئن باشید که نورپردازی تان مشکل دارد و احتیاج است دوباره به آن فکر کنید.

۲ – برای ایجاد حس امنیت و آسایش در ورودی ساختمان، به نورپردازی آن نیز فکر کنید

www.takfars.ir

شاید نورپردازی ورودی اصلی ساختمان آخرین چیزی باشد که به نظرتان برسد ولی دقت داشته باشید این قسمت از اهمیت زیادی برخوردار است. نور خیلی ملایم و کم از امنیت فضا می کاهد، در عین حال نور زیاد ممکن است باعث ایجاد مزاحمت برای همسایه ها و عابران شود.

بهترین راه حل برای این فضا، استفاده از نورهای حسگر است که با قدم گذاشتن در یک فاصله مشخص از در ورودی روشن می شوند. این دسته از چراغ ها هم از نظر اقتصادی به صرفه هستند و هم تا حدودی باعث ایجاد امنیت در محیط می شوند.

۳ – از پوشش های دیواری برای چراغ ها به عنوان دکور استفاده کنید

نورپردازی خارجی ساختمان فقط جنبه کاربردی ندارد بلکه می توان برای زیبا سازی فضا هم از آنها استفاده کرد. تابلوهای پلاک خانه امروزه طراحی های بسیار متنوع و زیبایی دارند که با نورپردازی های متفاوتی همراه هستند. این تابلوها یکی از بهترین و ساده ترین المان های کاربردی برای تزیین دیوار ورودی اصلی به شمار می روند که در عین حال باعث ایجاد فضایی زیبا در شب نیز می شوند. بهترین نوع آنها مدل هایی است که با تاریک شدن هوا خود به خود روشن می شوند و احتیاجی به روشن و خاموش کردن دستی ندارند.

۴ – در محیط های داخلی از چند منبع نوری مختلف برای نورپردازی یک فضا استفاده کنید

برای فضاهایی مانند آشپزخانه، اتاق خواب و اتاق نشیمن چند منبع نوری به شما کمک می کند که حداکثر کارآیی را از فضا داشته باشید. نور تعبیه شده روی کانتر آشپزخانه نوری مناسب برای انجام کارهایی است که احتیاج به دقت و نور زیاد دارد.

در حالی که یک آباژور پایه دار بلند کنار کاناپه راحت اتاق نشیمن بهترین جا برای مطالعه است. در حمام هم نور بالای آینه باید در حدی باشد که سایه روی آینه نیفتد و در عین حال باعث خیرگی نشود. این نور جدای نوری است که برای روشنایی کلی فضا در نظر گرفته شده است.

۵ – در انتخاب آباژورها و چراغ های رومیزی بیشتر دقت کنید

به کاربری این دسته از نورها کمتر توجه می شود چرا که بیشتر جنبه تزیینی دارند. در حالی که به سادگی می توان با تعدادی آباژور یک محیط بزرگ را نورپردازی کرد بدون اینکه نیازی به نور سقفی یا دیواری باشد. البته قبل از هر چیز باید به فضایی فکر کنید که میخواهید آباژور مورد نظر را در آنجا قرار دهید و بررسی کنید که چه مقدار نور برای این فضا احتیاج دارید.

گاهی لازم است چند آباژور با نورهای ملایم در دو یا سه نقطه از یک سالن قرار بگیرند در حالی که گاهی یک آباژور بلند با نور بیشتر برای ایجاد نقطه تاکید کافی است. شاید هم دوست داشته باشید از آباژورهای کوتاه رومیزی استفاده کنید.

تک فارس

۶ – برای سقف های بلند و دکوراسیون های مدرن از نورهای مخفی استفاده کنید

در طراحی های امروزه، به طور معمول به جای استفاده از چندین لوستر و چراغ های دیواری از نورهای مخفی تعبیه شده در پشت طاقچه ها استفاده می شود که هم روشنایی ملایمی به فضای نشیمن و پذیرایی می بخشند و هم جای کمتری را اشغال می کنند. چنانچه از کلید های دیمِر برای این دسته از نورها استفاده کنید،

در هر موقعیت نور متناسب را در اختیار خواهید داشت. لامپ های کم مصرف را نیز فراموش نکنید چرا که این نورها دیده نمی شوند و چنانچه از ظاهر لامپ های کم مصرف خوش تان نمی آید، بهترین موقعیت برای استفاده از آنهاست.

۷ – نورپردازی شب را در اتاق کودکان فراموش نکنید

اغلب کودکان از تاریکی شب می ترسند، بنابراین هنگام طراحی اتاق کودک تان حتما فکری به حال نور شب در این فضا بکنید. یک چراغ خواب با نور ملایم می تواند هم مانع ترسیدن فرزندتان شود و هم روشنایی مورد نیاز شما را برای سرزدن های شبانه به کودک تان تامین کند و در عین حال به نوبه خود به زیبایی اتاق خواب کودک هم می افزاید.

۸ – در انتخاب لوستر برای اتاق پذیرایی و فضاهای رسمی دقت کنید

شاید به نظر نرسد ولی لوسترها المان هایی بی نهایت حساس و تاثیرگذار هستند که عدم دقت در انتخاب نوع مناسب آن می تواند روی دکوراسیون کلی فضای خانه تاثیر زیادی داشته باشد. برای مثال چنانچه طرفدار مبلمان و رنگ های مدرن هستید،

بهتر است سمت لوسترها و دیوارکوب های سنگین و کلاسیک نروید، چرا که تناقض آنها در محیط اصلاخوشایند نیست. فقط کافی است برای تهیه لوستر، عواملی مانند سبک دکوراسیون خانه، ارتفاع سقف، نوع نور مورد نیاز محیط و… را در نظر داشته باشید تا نورپردازیتان با سایر عناصر دکوراسیون داخلی همخوانی لازم را داشته باشد.

۹ – لامپ های LED را نیز فراموش نکنید

ممکن است شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که طرفدار سفت و سخت لامپ های کم مصرف و قدیمی هستند. ولی بهتر است برای یک بار هم که شده لامپ های LED را امتحان کنید. این دسته از لامپ ها با وجود اینکه نسبت به لامپ های معمولی گران تر هستند ولی از نظر ظاهری هم زیباتر و کوچک ترند، هم انرژی کمتری تلف می کنند و عمرشان بسیار طولانی تر است.

T A K F A R S

لامپ های معمولی حدود ۹۰ درصد انرژی را به صورت گرما هدر می دهند در حالی که اتلاف انرژی در LED ها تقریبا صفر بوده و هیچ گرمایی پس نمی دهند.نکته مثبت دیگر این دسته از نورها، تنوع بی نهایت آنهاست؛ چه در رنگ و چه در سایز و میزان نور تولیدی، به طوری که می توانید برای هر فضا با هر کاربردی نوع خاصی از آنها را استفاده کنید.

۱۰ – دیوارکوب ها فقط یک منبع نوری به شمار نمی روند

یکی از حساس ترین نورهای محیط، نورهای دیواری یا دیوارکوب ها هستند که در انتخاب آنها باید بسیار دقت کرد. این دسته از نورها به طور معمول در تمام نقاط خانه قابل استفاده هستند. اولین نکته ای که هنگام انتخاب آنها باید به آن توجه کرد کاربری این نور در محیط است. در فضایی مانند اتاق نشیمن، نوری ملایم با فاصله ای متناسب با پشتی کاناپه مورد نیاز است که ترجیحا نور به سمت سقف باشد.

در حالی که در حمام، نور بیشتر و به سمت پایین بیشتر به کار می آید. پس قبل از خرید و نصب نورهای دیواری به کاربرد و محل نصب شان دقت کافی داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید. چنانچه در انتخاب نوع لامپ مورد نیازتان هم دچار تردید هستید، می توانید با یک طراح داخلی یا یک متخصص برق ساختمان مشورت و با خیال راحت مناسب ترین نور برای فضای داخلی منزل تان را تهیه کنید.

محصولات معتبر
محصولات معتبر