image, از اعتماد به نفس نداشتن خسته شده اید چاره کار اینجاست

۱. خیلی روراست، نگاهی به خودتان بیاندازید

جانی یونیتاس (Johnny Unitas)، بازیکن فوتبال آمریکایی معروف به دست‌طلا، در جایی گفته است:

اعتماد به نفس با خودبینی و غرور فرق دارد. وقتی درباره‌ی خودتان غلو می‌کنید و لاف می‌زنید دچار خودبزرگ‌بینی هستید. اعتماد به نفس یعنی شما باور دارید از عهده‌ی کارها برمی‌آیید.

به عبارت دیگر اعتماد به نفس با سعی و تلاش به دست می‌آید و منجر به خودآگاهی می‌شود. وقتی اعتماد به نفس‌تان با توانایی‌های حقیقی‌ شما سنخیتی نداشته باشد و فراتر از آنها برود، دچار غرور می‌شوید. باید تفاوت این دو را بدانید.

بنیان اعتماد به نفس بر واقعیت‌ها استوار است. برای افزایش اعتماد به نفس باید ارزیابی دقیق و صادقانه‌ای از توانایی‌هایتان داشته باشید. اگر ضعفی در مهارت‌هایتان می‌بینید برای تقویت آنها و کاهش آثار منفی‌شان تلاش کنید. بی‌توجهی به نقاط ضعف‌تان باعث نمی‌شود ناپدید بشوند. همچنین با شناخت توانایی‌ها و نقاط قوت‌تان می‌توانید برخی بازخوردها و انتقادهای بی‌پایه در شرایط رقابتی محیط کار، رد کنید و این خود باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود.

۲. نه گفتن کار بدی نیست

پژوهش‌های دانشگاه کالیفرنیا نشان داده است کسانی که به سختی نه می‌گویند، بیشتر دچار اضطراب، خستگی و حتی افسردگی می‌شوند. تمام این عوامل باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود. افراد با اعتماد به نفس مشکلی با نه گفتن ندارند و از عزت نفس کافی برای برای بیان نظرشان برخوردارند؛ در واقع لزوم بدون تردید و با استفاده از عبارت‌هایی مانند فکر نکنم بتونم یا خیلی مطمئن نیستم، خیلی راحت می‌گویند نه، زیرا می‌دانند نه گفتن به یک مسئولیت جدید به معنای احترام به مسئولیت‌های دیگر و تلاش برای انجام موفقیت‌آمیز آنها است.

۳. رابطه‌ی خوبی با رئیس‌تان داشته باشید

حتی اعتماد به نفس بااستعدادترین افراد از رابطه‌ی بد با رئیس‌شان آسیب می‌بیند. اگر رئیس‌تان پیوسته از شما انتقاد کند و چشم بینا برای تلاش‌هایتان نداشته باشد، حفظ اعتماد به نفس دشوار خواهد بود. مشکل رابطه‌تان را بیابید و سعی کنید در صورت امکان راهی برای رفع آن پیدا کنید. اگر هیچ راهی برای بهبود این رابطه وجود ندارد، بهتر است به تغییر موقعیت‌تان فکر کنید.

۴. به دنبال موفقیت‌های کوچک باشید

افراد با اعتماد به نفس از چالش و رقابت استقبال می‌کنند، حتی اگر نتیجه‌ی آنها موفقیت‌هایی کوچک باشد. موفقیت‌های کوچک گیرنده‌های اندروژن را در مغز تقویت می‌کنند. گیرنده‌های اندروژن تولید احساس قدردانی و انگیزه را به عهده دارند. افزایش این گیرنده‌ها، تأثیر هورمون تستسترون را افزایش می‌دهد که افزایش اعتماد به نفس و اشتیاق برای پذیرش چالش‌های بیشتر را به دنبال دارد. بنابراین با وجود موفقیت‌های کوچک اما پیوسته، همیشه محرکی برای افزایش اعتماد به نفس‌ وجود دارد.

۵. یک راهنما برای خودتان پیدا کنید

هیچ چیز بهتر از یک انسان باتجربه و بااستعداد که راه درست را نشان‌تان می‌دهد و در موفقیت‌ها دلگرم‌تان می‌کند، باعث افزایش اعتماد به نفس نمی‌شود. راهنمای خوب مانند آینه‌ای است که بازتابی را به شما می‌دهد که باور به خود را تقویت می‌کند. دانش و آگاهی اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد؛ با آگاهی از جایگاه‌ و وضعیت‌تان تمرکز بهتر و مؤثرتری برای انجام کارها خواهید داشت. همچنین یک راهنما شما را از فرهنگ‌ و سازوکارهای رایج در سازمان آگاه می‌کند. دانستن قوانین نانوشته‌ای که به انجام کارها در سازمان‌ کمک می‌کنند، یک تقویت‌کننده‌ی قوی اعتماد به نفس است.

۶. ورزش را در برنامه‌تان جا بدهید

پژوهش مؤسسه‌ی تحقیقاتی انتاریو نشان داده است افرادی که ۲ بار در هفته و به مدت ۱۰ هفته ورزش کرده‌اند، از نظر اجتماعی، علمی و فیزیکی احساس شایستگی بیشتری داشته‌اند. این افراد همچنین تَن‌انگاره و عزت نفس بهتری داشتند. علاوه بر تغییرات جسمی که خود موجب افزایش اعتماد به نفس می‌شود، ترشح اندُرفین تأثیر چشمگیری در تقویت روحیه‌تان دارد. پس از هم‌اکنون ورزش را در برنامه‌ریزی‌تان جای بدهید، خواهید دید اعتماد به نفس‌تان بیشتر می‌شود.

۷. خوش‌پوش باشید

طرز لباس پوشیدن تأثیر چشمگیری در برداشت دیگران از ما دارد. رنگ، دوخت، سبک لباس‌ها و حتی زیورآلاتی که استفاده می‌کنیم همگی نشانه‌هایی برای دیگران می‌فرستد. البته طرز لباس پوشیدن بر برداشت ما از خومان هم تأثیرگذار است. پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند طرز صحبت کردن افراد در لباس رسمی با روش حرف‌ زدن‌شان در لباس راحتی متفاوت است. پس برای افزایش اعتماد به نفس، خوب لباس بپوشید. لباسی که می‌پوشید باید بازتاب‌دهنده‌ی تصویری باشد که مایلید دیگران دریافت کنند.

۸. قاطع باشید بدون اینکه پرخاش کنید

پرخاشگری نشانه‌ی اعتماد به نفس نیست، بلکه نشانه‌ی قلدری است. وقتی نامطمئن و متزلزل باشید به راحتی و بدون اینکه بخواهید در دام پرخاشگری می‌افتید. بیان قاطعانه را بدون اینکه دچار پرخاشگری بشوید، تمرین کنید. فراموش نکنید تا زمانی‌که نتوانید حس ناامنی و تردیدهایتان را مدیریت کنید، اجتناب از پرخاشگری ممکن نخواهد بود. با کنترل احساسات‌ و اجتناب از پرخاشگری در مسیر افزایش اعتماد به نفس قرار می‌گیرید.

این شما هستید که موجب افزایش یا کاهش اعتماد به نفس‌تان می‌شوید. اعتماد به نفس بر واقعیت‌ها استوار است و همزمان به این معناست که به فراتر از امید به بهترین‌ها باور داشته باشید، باور به اینکه بی‌شک می‌توانید کاری را به انجام برسانید. این جادوی اعتماد به نفس است.


همچنین بخوانید: