image, آیا کشیدن سیگار آدم را لاغر می کند

همه افراد می‌دانند که سیگار کشیدن، خطرات زیادی برای سلامتی دارد. با این حال بعضی افراد خصوصا جوانان از سیگار به عنوان یک روش کاهش وزن استفاده می‌کنند. نشان داده شده که نیکوتین دارای خاصیت سرکوب کنندگی اشتهاست، اما خطرات استعمال سیگار، به این مزیت نمی‎ارزد.

سیگار تقریبا به تمام اعضای بدن آسیب می‌رساند، باعث بروز سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی شده و به‌طور کلی سلامت افراد را به خطر می‌اندازد.

علاوه بر خطرات بیشماری که سیگار برای سلامتی دارد، هنگامی‌که افراد سیگار را ترک می‌کنند، دچار اضافه وزن می‌شوند.

▪ گرسنگی و رژیم‌های بسیار کم کالری

درست است که کاهش بسیار زیاد کالری دریافتی به کاهش وزن منجر می‌شود، اما بهای آن از دست دادن توده عضلانی و افت سطح متابولیسم بدن است. همچنین محدودیت شدید کالری باعث افزایش درصد چربی بدن شده که خطر سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.

انرژی دریافتی خود را به کمتر از ۱۲۰۰ کالری در روز نرسانید، وگرنه بدن با مشکل دریافت مواد مغذی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌ها و همچنین رفع گرسنگی مواجه خواهد شد. به خاطر داشته باشید هنگامی‌که سریعا وزن خود را کاهش می‌دهید، با خطر افزایش وزن مجدد –اما با مقدار چربی بیشتر و عضلات کمتر- روبرو خواهید شد.

▪ مکمل‌هایی با وعده‌های غیر واقعی

حتی داروها و مکمل‌هایی که ادعا می‌شود طبیعی هستند، الزاما بی‌خطر نیستند. اگر تصمیم گرفته‌اید که برای کاهش وزن از مکمل‌ها استفاده کنید، ابتدا از یک متخصص تغذیه مشورت بگیرید. بهتر است بر روش‌هایی که دارای نتایج اثبات شده در کاهش وزن هستند مانند رژیم غذایی تمرکز کنید.

▪ برنامه‌های پاکسازی یا سم‌زدایی

روش‌های سم‌زدایی باعث کاهش وزن از طریق کاهش میزان آب و وزن مدفوع می‌شوند، اما به دلیل احتمال دهیدراسیون و عدم تعادل الکترولیت‌ها می‌توانند خطرناک باشند.

از دست دادن مقدار زیادی از مایعات بدن بدون نظارت پزشکی خطرناک است و هنگامی‌که با گرسنگی همراه می‌شود، احتمال خطر بیشتر می‌شود. بدن ما به‌طور منحصر به فردی عمل سم‌زدایی را انجام می‌دهد، بنابراین استفاده از این روش‌ها غیر ضروری بوده و ممکن است به عوارض جدی منجر شود.

به‌جای سم‌زدایی به چیزهایی که می‌خورید توجه کنید. اگر می‌خواهید از بدن خود سم‌زدایی کنید، مقدار زیادی آب بنوشید و از مواد غذایی پرفیبر استفاده کنید.

▪ افراط در ورزش

ورزش کردن افرطی باعث ایجاد مشکلات جدی مانند آسیب فیزیکی، دهیدراسیون، عدم تعادل الکترولیت‌ها، تمایل روانی به ورزش به عنوان تنبیهی برای غذا خوردن می‌شود.

توصیه می‌شود ۵ روز در هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش با شدت متوسط یا ۳ روز در هفته ۲۰ دقیقه ورزش با شدت بیشتر داشته باشید و ورزش‌های استقامتی که بر همه عضلات اثر بگذارد، انجام دهید.

از ورزش کردن وسواس گونه بپرهیزید و برای این‌که مدت زمان بیشتری به ورزش ادامه دهید، اعتدال داشته باشید.

▪ بهترین روش کاهش وزن

با مشورت با یک متخصص تغذیه از رژیمی پیروی کنید که مناسب شیوه زندگی شما باشد و بتوانید به‌صورت طولانی مدت آن را رعایت کنید