حقیقت این است که صنعت زیبایی، افسانه‌ ای را در گوش ما خوانده است که باعث شده ما به استفاده‌ ی بیش از حد از محصولاتی شویم که پوست‌ مان را خشک می‌کنند و مضر هستند، وابسته شویم. آن افسانه می‌گوید که پوست ما به کنترل مداوم و مراقبت نیاز دارد.

اما در واقعیت، بدن‌‌های ما ارگانیسم‌ هایی عالی و عظیم هستند که به خوبی می‌دانند برای سالم ماندن باید چه کاری انجام دهند.

هنگامی که صورت‌ تان را می‌شویید، چیزی بیش از کثیفی و میکاپ را با آن پاک می‌کنید، شما سموم پوست را نیز از بین می ‌برید. بله، البته که این همان نکته ‌ی شستن صورت و مبارزه با پوست چرب است اما ممکن است تا همین حالا هم متوجه شده باشید که این کار باعث می‌شود دقیقا به چیزی که نمی‌خواهید برسید، یک پوست چرب و مستعد آکنه.

چربی‌ ای که پوست ما تولید می‌کند بسیار اهمیت دارد چرا که از پوست‌ محافظت می‌کند و آن را نرم و منعطف می‌کند. ما هم همین را می‌خواهیم، اینطور نیست؟ بدن ما به خوبی می‌داند که میزان مناسب چربی برای محافظت از پوست، چه مقدار است. وقتی که ما آن لایه‌ ی چربی را می‌ شوییم و از بین می‌ بریم، بدن ما بلافاصله شروع به تولید چربی می‌کند تا چربی پوست را به تعادل برساند. هر چه بیشتر چربی پوست‌ خود را بشویید، به همان میزان بدن‌ تان چربی بیشتری تولید خواهد کرد. درنتیجه، هرچه بیشتر بدن‌ تولید چربی کند، پوست شما بیشتر مستعد آکنه خواهد شد.

به منظور جلوگیری از دچار شدن به پوست مستعد آکنه و چرب، من ساده‌ترین توصیه‌ ای که تا به حال شنیده‌اید را به شما می‌گویم: از شستشوی زیاد صورت‌ تان دست بردارید. اگر صورت‌ خود را آخر شب شسته‌ اید و آرایش ‌تان را پاک کرده‌اید دیگر نیازی نیست که صبح نیز این کار را بکنید، تنها کمی آب گرم زدن به پوست‌تان کفایت می‌کند.

علاوه بر آن، کاهش مصرف داروهای قابض پوست یا به طور کلی کنار گذاشتن آن‌ها به بهبود پوست‌ های مستعد آکنه کمک شایانی می‌کند. اکثر داروهای قابض میزان قابل توجهی از سبوم یا همان چربی پوست را از بین می‌ برد که باعث تشدید مشکلی که سعی دارید برطرف‌ اش کنید، می‌شود. اگر بدون یک داروی قابض نمی‌توانید زندگی کنید، یک محصول ملایم مانند alcohol-free witch hazel یا نمونه‌ی Thayers Unscented Witch Hazel اش را امتحان کنید و مطمئن شوید که بیش از یک بار در روز از آن استفاده نمی‌کنید.

اگر می‌خواهید مشکل ‌تان را اساسی برطرف کنید، صابون را به کلی کنار بگذارید. سعی کنید صورت‌تان را با محصولی روغنی بشویید ( بله، می‌دانیم عجیب به نظر می‌رسد.) یا صابون‌ تان را با چیزی غیرسنتی مانند: جو یا عسل عوض کنید. این محصولات پوست‌ تان را به همان خوبی صابون می‌شویند اما بدون تأثیر خشک کردن پوست که باعث جلوگیری از تولید بیش از اندازه‌ی چربی می‌شود.

تنها نکته ‌ی منفی کمتر شستشن صورت ‌تان ممکن است این باشد که شما یک دوره‌ی تنظیم مجدد پوست را تجربه کنید که طی این مدت پوست خشک ‌تر یا حتی چرب ‌تر از حد معمول می‌شود یا ممکن است کمی جوش نیز بزنید. در این مدت شما باید این نکته را به خاطر آورید که دارید پوست ‌تان را برای سالم بودن در درازمدت آماده می‌کند. نتیجه‌ای که به دست خواهید آورد ارزش صبر کردن را دارد. قبل از آن که تسلیم شوید، به پوست‌تان ۶ الی ۸ هفته برای تنظیم مجدد فرصت دهید.

بهترین قسمت در مورد کاهش شستشوی صورت ‌تان این است که زمینه را برای سلامت مادام ‌العمر پوست‌ خود فراهم می ‌‌کنید چرا که اجازه می‌دهید تولید چربی پوست و باکتری آن به تعادل برگردد. هنوز قانع نشده‌اید؟ اگر برای شستن صورت ‌تان تا مرحله ‌ی کاملا تمیز شدن دچار تردید هستید، از یک محصول پرکننده‌ی منافذ پوست مانند مرطوب کننده استفاده کنید تا این پیغام را به پوست‌ خود برساند که تمام چربی‌های لازم را دارد.


همچنین بخوانید: