image, آیا میدانید چرا این قدر روی خوردن پسته روزانه تاکید می شود

پسته یکی از قدیمی ترین آجیل‌هایی است که در جهان مورد استفاده قرار میگیرد. بر اساس مطالعات انجام شده، این ماده محتوای کالری اندکی دارد. هر اونس از آن حدود ۱۶۰۰ کالری دارد که در مقایسه با میوه‌های خشک شده و آجیل‌هایی همچون بادام زمینی، گردو، بادام،فندق، آجیل برزیلی و شاه بلوط بسیار اندک است. پسه حاوی مقادیر زیادی پروتئین است. مقدار پروتئینی که در این ماده یافت می‌شود در هر اونس حدود ۶ گرم است که در مقایسه با سایر آجیل‌ها بسیار بالاست. محتوای چربی پسته نیز در مقایسه با آجیل‌های دیگر بسیار اندک است. آمارهای جمع آوری شده نشان می‌دهد که محتوای چربی در یک اونس حدود ۱۳ گرم است. پسته منبع خوبی از اسیدهای چرب تک غیر اشباع است. مصرف این ماده به صورت منظم می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد و کلسترول خوب خون را اضافه نماید.مواد معدنی همون کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم نیز در پسته یافت می‌شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که پسته حاوی مقدار زیادی فسفر است. علاوه بر این سطح پتاسیمی این ماده در مقایسه با سایر آجیل ها بسیار زیاد است. مقدار سدیمی که در پسته یافت می‌شود صفر است که همین امر موجب می‌شود این ماده با سایر آجیل‌ها متفاوت باشد. این موضوع برای افرادی که از پرفشاری خون رنج می‌برند خبر خوبی است زیرا این افراد مجبورند مصرف سدیم را در رژیم غذایی خود به حداقل برسانند. جزییات تغذیه ای که در بالا به آن اشاره کردیم نشان می‌دهد که پسته تنها یک آجیل مغذی نیست بلکه غذایی است که می‌توان در طول روز از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر پسته خود یک غذای کامل محسوب می‌شود.

خواص پسته برای سلامتی:

سلامت قلب:

یکی از بزرگترین مزیتی که پسته برای سلامتی دارد این است که می تواند سلامت قلب را تضمین کند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که مصرف منظم پسته می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. آنتی اکسیدان‌ها، فیتواسترول‌ها و اسیدهای چرب غیراشباع(تک غیر اشباع و چند غیر اشباعی) برای بهبود سلامت قلب مفیدند.

کنترل وزن:

پسته انتخاب برتر برای افرادی است که در حال رژیم گرفتن برای کاهش وزن خود هستند. شواهد نشان می‌دهد که پسته به خاطر کالری اندک، پروتئین بالا، اسید چرب اشباع اندک و اسید چرب غیر اشباع بالا برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مفید است.

کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن یا سایر بیماری های چشمی:

پسته حاوی آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی مانند لوتئین و زیگزانتین است. این آنتی اکسیدان‌ها به کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن کمک می‌کند.برای اینکه بتوانید لوتئین و زیگزانتین بیشتری دریافت کنید بهتر است پسته را به همراه سبزیجات میل نمایید.

خشکی پوست را کمتر می‌کند:

پسته به کاهش خشکی پوست کمک فراوانی می‌کند. اسیدهای چرب موجود در آن نقش مهمی در این امر بازی می‌کنند. همچنین چربی به عنوان یک مانع خوب عمل می‌کند.

فیبر غذایی:

یکی از مزایای دیگر پسته برای سلامتی این است که منبع خوبی از فیبر غذایی محسوب می‌شود. همین امر به بهبود گوارش کمک خواهد کرد. یک وعده یک اونسی یا ۳۰ گرمی از پسته حاوی ۳ گرم فیبر غذایی خواهد بود. همین مقدار به بهبود سیستم گوارش کمک می‌کند.

خاصیت آنتی اکسیدانی:

حتی پوسته ای که بر روی پسته وجود دارد حاوی مقادیر قابل ملاحظه ای از آنتی اکسیدان‌هاست. تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که می توان این انتی اکسیدان‌ها را استخراج کرده و به سایر مواد غذایی افزود. همانطور که می‌دانید آنتی اکسیدان‌ها قادرند رادیکال‌های ازاد موجود در بدن را خنثی کنند. رادیکال‌های ازاد شرایطی همچون سرطان و بیماری قلبی را ایجاد می کنند.

مراقبت در برابر دیابت:

یکی از مزایای دیگر پسته برای سلامتی، عملکرد آن در کنترل دیابت است. در افرادی که از دیابت رنج می‌برند، قند پیوند نامناسبی با پروتئین برقرار می‌کند و آن را غیر قابل استفاده می‌سازد.انتی اکسیدان‌هایی که در پسته وجود دارد به کاهش این فرآیند کمک می‌کند. به همین خاطر مصرف آن در کنترل دیابت مفید است.


همچنین بخوانید: