ورزش با شدت متوسط در زمان بارداری به نوزاد کمک می‌کند تا زندگی سالم‌تری را شروع کند.

ورزش سلامت قلب مادر را افزایش می‌دهد و باعث کاهش خستگی و بهتر شدن کیفیت خواب مادر می‌شود.ورزش مداوم در حین بارداری می‌تواند باعث افزایش سلامت مادر و جنین شود و احتمال افزایش وزن بیش از حد و کمردرد را کاهش دهد.

مادران بهتر است در دوران بارداری برای تغییر برنامه ورزش خود با پزشک مشورت کنند.

در زمان بارداری برای ورزش به نکات زیر توجه کنید:

▪ ورزش باید شدت مناسب داشته باشد و باید بدانید که چه وقتی ورزش را متوقف کنید.

▪ شنا، پیاده‌روی، یوگا و دوچرخه ثابت راه‌های خوبی برای ورزش در زمان بارداری هستند.

▪ اگر قبل از بارداری ورزش نمی‌کردید، بهتر است بعد از بارداری با نظارت پزشک ورزش را آغاز کنید.

▪ بهتر است در روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

▪ حتما نکات ایمنی را در حین ورزش کردن رعایت کنید.

▪ پنج دقیقه بدن خود را قبل از ورزش گرم کنید. می‌توانید از حرکات کششی استفاده کنید.

▪ از لباس‌های راحت و سبک استفاده کنید.

▪ کفش برای ورزش در زمان بارداری بسیار مهم است و کفش خوب می‌تواند از آسیب‌دیدگی جلوگیری کند.

▪ بر روی سطح صاف ورزش کنید.

▪ قبل و حین ورزش به میزان کافی آب بنوشید.

▪ به یاد داشته باشید که در زمان بارداری بدن به اکسیژن بیشتری احتیاج دارد.

▪ تغییر وزن در زمان بارداری باعث می‌شود که مرکز ثقل بدن تغییر کند و فشار بیشتری به مفاصل و کمر وارد شود.

▪ از ورزش در دما و رطوبت بالا خودداری کنید.

▪ در جایی که فشار هوا کمتر یا بیشتر است مانند ارتفاعات ورزش نکنید.

▪ هرگز تا آستانه خستگی ورزش نکنید.

▪ اگر به هنگام ورزش نمی‌توانید حرف بزنید شدت ورزش را کمتر کنید.

فواید ورزش در دوران بارداری:

▪ افزایش ضربان قلب و بهتر شدن جریان خون

▪ افزایش انعطاف‌پذیری بدن

▪ کنترل وزن

▪ آماده کردن عضلات برای زایمان

▪ راحت شدن زایمان

▪ کمتر شدن نیاز به مسکن‌ها

▪ سریع‌تر شدن ریکاوری بعد از زایمان


همچنین بخوانید: