این یافته‌ها، بیشتر به درد دانش‌آموزان و دانشجویانی می‌خورد که دوست دارند راه‌های بیشتری برای ثبت بهتر مطالعات خود در حافظه‌شان داشته باشند.

خواب مناسب و کافی می تواند باعث افزایش توان ذهنی شما شود، به خصوص اگر پس از مطالعه کافی به خواب بروید، اگر می خواهید اطلاعاتی که از مطالعه خود به دست آورده اید از ذهنتان بیرون نرفته و حافظه بلند مدتتان تقویت شود، سعی کنید پس از مطالعه بخوابید و از کمبود خواب پیشگیری کنید، نامنظم شدن خواب در طول شبانه روز عوارض مخربی برای حافظه تان در بر خواهد داشت.

نقش کلیدی خواب در یادگیری و شکل‌گیری حافظه ثابت شده است، اما وقتی که به‌اندازه کافی نمی‌خوابیم، این عملکردهای مغزی مهم با چه مشکلاتی مواجه می‌شوند؟ محققان دانشگاه میشیگان در مطالعه اخیرشان، پاسخ‌های تازه‌ای برای این سوال پیدا کرده‌اند. گزارشی از این مطالعه در Nature Communications منتشر شده است. مطالعه آنان نشان می‌دهد که کمبود خواب با ریتم فعالیت‌های عصبی در بخش خاصی از هیپوکامپ مغز به‌نام CA۱ تداخل ایجاد می‌کند. هیپوکامپ، ساختار مهمی در مغز است که مسئولیت شکل‌گیری حافظه بلندمدت را بر عهده دارد. محققان در این مطالعه، موش‌های آزمایشگاهی را در چند مرحله مورد آزمایش قرار دادند تا بتوانند جزئیات دقیقی درباره عملکرد مغزی آنان پیدا کنند. در مرحله ارزیابی فعالیت هیپوکامپ، محققان متوجه شدند که داشتن خواب کافی بعد از یادگیری، نوسانات ناشی از خواب را در بخش CA۱ هیپوکامپ تقویت می‌کند، درحالی که کمبود خواب مانع از این اتفاق می‌شود. دکتر اوگجانوفسکی (مسئول مطالعه) می‌گوید: فعالیت نوسانی غالب که در روند یادگیری بسیار حیاتی است، به‌واسطه تعداد کمی از سلول‌ها در هیپوکامپ کنترل می‌شود. این نکته، درک قبلی ما درباره عملکرد شبکه‌ای مغز را تغییر می‌دهد. باتوجه به نتایج این تحقیق، مشخص شد که می‌توان روی تثبیت اطلاعات با خوابیدن پس از مطالعه، حساب ویژه‌ای باز کرد.


همچنین بخوانید: