image, آموزش پخت غذای مقوی و انرژی زای مرغ سیسیلی

غذایی با کالری نسبتا بالا و مناسب برای وعده ناهار است. میزان بالای آهن، روی و ویتامین B۱۲ موجود در این وعده غذایی، آن را به خوراکی مناسب برای کودکان، خانم‌های باردار و افراد مبتلا به کم‌خونی تبدیل کرده است.

برای تهیه این غذا برای ۶ نفر به ۶ عدد ران بزرگ مرغ با استخوان، نصف قاشق چای‌خوری نمک، یک‌چهارم قاشق چای‌خوری فلفل، یک‌چهارم فنجان روغن زیتون فرابکر، نصف فنجان سرکه سفید، ۱ فنجان پیاز خردشده قرمز، یک و نیم فنجان سیب‌زمینی پوست‌کنده و خردشده، ۱ فنجان کرفس خردشده، ۱ فنجان هویج خردشده، حدود ۷۰۰ گرم گوجه گیلاسی یا گوجه فرنگی معمولی خردشده، نصف فنجان زیتون خردشده، یک‌چهارم فنجان زیتون (زیتون از منظر طب سنتی) رنده‌شده، یک‌چهارم فنجان تخمه کدو یا آفتابگردان، یک‌چهارم فنجان سرکه سیب و ۱ قاشق غذاخوری عسل نیاز داریم.

برای آماده کردن این غذا هم کافی است که ابتدا با یک‌چهارم قاشق چای‌خوری از نمک و فلفل، ران‌های مرغ را طعم‌دار کنید. ۲ قاشق از روغن را روی حرارت ملایم گرم کنید. هر طرف مرغ‌ها را حدود ۸ دقیقه در روغن حرارت دهید تا کاملا طلایی و کمی نیم‌پز شوند. آنها را از تابه خارج کنید. حالا سرکه سفید را ۲ دقیقه در تابه حرارت دهید و آن را هم به مرغ‌هایی که در ظرفِ دربسته‌ای نگهداری شده‌‌اند، بیفزایید. باقی روغن را در تابه گرم کنید و پیازها را ۳ دقیقه در آن تفت بدهید. حالا سیب‌زمینی، کرفس و هویج را هم به تابه بیفزایید و حدود ۶ دقیقه دیگر به تفت دادن خود ادامه دهید. پس، گوجه‌فرنگی، زیتون و تخمه آفتابگردان یا کدو را هم داخل تابه بریزید و ۵ دقیقه دیگر هم تمام مواد را با یکدیگر تفت بدهید. در این لحظه، مرغ را همراه با سایر موادی که به آن افزوده‌اید، حدود ۲۰ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد و سس آن هم غلیظ شود. درنهایت هم عسل (عسل از منظر طب سنتی) و سرکه سیب را ۸ دقیقه حرارت بدهید و این ترکیب را در آخرین لحظات پخت غذا همراه با باقی نمک، روی تکه‌های مرغ بریزید. این غذا را کاملا گرم سرو کنید.

هر وعده از این مرغ سیسیلی حاوی ارزش تغذیه‌ای زیر است: ۴۸۵ کیلوکالری انرژی ۲۵ گرم چربی ۱۰۱ میلی‌گرم کلسترول ۲۱ گرم کربوهیدرات ۳ گرم قند افزوده ۹ گرم قند ۳۹ گرم پروتئین ۴ گرم فیبر ۳۴۱ میلی‌گرم سدیم ۹۵۹ میلی‌گرم پتاسیم ۱۲۷ درصد ویتامین B۱۲ ۹۲ درصد ویتامین A ۴۱ درصد ویتامین C ۲۷ درصد پتاسیم ۲۳ درصد آهن ۲۳ درصد روی ۱۷ درصد منیزیم یک پیشنهاد اگر اضافه وزن دارید یا می‌خواهید کالری این غذا را پایین بیاورید، می‌توانید به جای تخمه آفتابگردان از مقداری جعفری یا گشنیز تازه برای تزئین این غذا کمک بگیرید.

یک توصیه حتما این غذا را با تمام سبزی‌های موجود در دستور تهیه آن، سرو کنید تا بتوانید از خواص آن به طور کامل بهره‌مند شوید.


همچنین بخوانید: