image, آموزش برنامه ریزی شبانه برای داشتن فردایی بهتر

برنامه‌ی شبانگاهی صحیح به بررسی این دو جنبه می‌پردازد:

به روزی که داشته‌اید نگاهی می‌اندازید.

و برای فردا دوباره برنامه ریزی می‌کنید.

یک برنامه‌ی شبانگاهی به شما اجازه می‌دهد تا روی نتایج مثبت تمرکز کنید و همین‌طور به اشتباهات خود در طی روز فکر کنید. می‌توانید در این زمان تمام دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید و ذهن خود را آرام کنید.

می‌فهمید که قرار است فردا روی چه چیزی تمرکز کنید و به ذهن خود اجازه می‌دهید درحالی‌که خواب هستید، روی حل مسئله تمرکز کند.

وقتی به برنامه‌ی شبانگاهی افراد موفقی مثل بنجامین فرانکلین نگاهی می‌اندازیم متوجه می‌شویم که آنها زود به رختخواب می‌روند و صبح زود هم از خواب بیدار می‌شوند. آنها روی کسب‌و‌کارشان قبل از اینکه بقیه از خواب بیدار شوند، کار می‌کنند.

آنها ذهن خود را آزاد می‌کنند تا روی چیزی که اهمیت دارد تمرکز کند و می‌توانند هر روز به سمت اهداف‌شان قدم بردارند. همین ثبات قدم در انجام برنامه‌ی صبحگاهی و عصرگاهی آنهاست که سبب موفقیت‌شان می‌شود.

آریانا هافینگتن روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی کمی چای می‌نوشد، دوش می‌گیرد و شب‌هنگام از هیچ وسیله‌ی الکترونیکی استفاده نمی‌کند. روش او کاملا علمی است و به او اجازه می‌دهد تا بدن خود را آرام کند و روی مسائل مهم تمرکز کند و بخوابد. بتهوون هم هر شب ساعت ۱۰ به خواب می‌رفت تا بتواند صبح زود از خواب برخیزد و روی هنرش تمرکز کند.

داشتن یک برنامه‌‌ی شبانگاهی باعث تغییر عادت‌ها می‌شود. به‌عنوان مثال به‌جای اینکه ساعت ۱۱ بخوابید و درست قبل از خواب مواد غذایی مصرف کنید، بخواهید که ساعت ۹ شب بخوابید و بعد از ساعت ۷ شب چیزی نخورید، یک تغییر عادت بزرگ است. این تغییر یک‌شبه رخ نمی‌دهد. می‌توانید با انجام یک تغییر کوچک به‌مرور این تغییر را ایجاد کنید.

اغلب اوقات افراد تمایل دارند تا کارهایی بیشتر از توان‌شان را انجام بدهند و به همین دلیل به اهداف خود نمی‌رسند. می‌توانید ابتدا با زودتر خوابیدن شروع کنید. لوازم الکترونیکی را خاموش کنید و شروع به کتاب‌خواندن کنید. حتی می‌توانید بعدازظهر دیگر کافئین مصرف نکنید.

انجام این تغییر سبب ایجاد تغییرات ساختاری در برنامه‌ی روزانه شما می‌شود. این کار فرصت و شرایط زیادی را برای شما فراهم می‌کند که اجازه می‌دهد به‌جای نظاره‌گربودن، دست به عمل بزنید.

هر زمانی‌که وسوسه می‌شوید تا به عادت قبلی خود برگردید، می‌توانید به منافع حاصل از برنامه‌ی جدید فکر کنید. به افراد موفقی فکر کنید که با کمک این عادت خود را تغییر داده‌اند و به موفقیت رسیده‌اند.

لزومی ندارد برنامه‌ی شبانگاهی شما پیچیده و مشکل باشد. هر قدمی که در مسیر درست بردارید، شما را به هدف‌تان نزدیک‌تر می‌کند. اینکه شب‌زنده‌دار باشید مشکلی ندارد اما مطالعات نشان می‌دهد که افراد موفق زودتر می‌خوابند. البته همه‌چیز به زود خوابیدن ربط پیدا نمی‌کند، بلکه به اینکه شما قبل از خوابیدن چه می‌کنید، ارتباط دارد. به‌عنوان مثال: خواندن کتاب و خاموش‌کردن وسایل الکترونیکی یا گذراندن زمان با خانواده.

اگر می‌خواهید به موفقیت برسید و برنامه‌ی شبانگاهی خود را تغییر بدهید با این قدم‌ها شروع کنید:

زود به رختخواب بروید و زود هم بیدار شوید. (این کار را در یک زمان مشخص انجام بدهید.)

لوازم الکترونیکی را یک ساعت قبل از خواب خاموش کنید و کتاب بخوانید یا با خانواده‌ی خود وقت بگذرانید.

به کارهایی که انجام داده‌ یا نداده‌اید فکر کنید.

برنامه‌ی فردا صبح خود را تنظیم کنید.

و بخوابید.

این ۵ مرحله به شما اجازه می‌دهد راحت‌تر بخوابید و ذهن خود را برای خوابیدن آماده کنید. به ذهن ناخودآگاه خود اجازه می‌دهید تا روی برنامه‌ی فردا صبح شما تمرکز کند، درحالی‌که شما می‌توانید بخوابید. برنامه‌ی شبانگاهی، ساختاری را ایجاد می‌کند که می‌توانید برای به‌دست‌آوردن موفقیت عادت‌های بهتری ایجاد کنید.


همچنین بخوانید